حل مشکلات بهزیستی با مشارکت خیرین و دستگاه های اجرایی خوزستان

به گزارش هورنیوز – مدیر کل بهزیستی خوزستان در جلسه شورای مشارکتهای بهزیستی استان خوزستان ضمن تشکر از همکاری خیرین  در اجرای برنامه های مختلف بهزیستی طی سالهای گذشته تا کنون ،گفت: از آنجا که بهزیستی با انسان و نیازهایش سر و کار دارد با مشکلات عدیده ای نیز رو به روست که این مشکلات  با همکاری خیرین و همه دستگاه ها حل خواهد شد.

غلامرضا صدیق راد افزود: اداره کل بهزیستی خوزستان از جمله ادارات بزرگ بهزیستی در سطح کشور است و به دلیل نوع و تنوع نیازها و مسائل خاص استان، مشکلات ما در حوزه بهزیستی  با سایر استانهای کشور متفاوت است.

وی با اشاره به فعالیت بهزیستی در سه حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی بیان داشت: خدماتی که ما به جامعه هدف خود ارائه می دهیم در بیشتر اوقات دیده نمی شوند و به اصطلاح خدمات خاموشند.

وی در این باره توضیح داد: در حوزه توانبخشی به کلیه معلولین اعم از جسمی، ذهنی، حسی- حرکتی، بیمار روانی مزمن خدمت رسانی می کنیم  و در حال حاضر تقریبا در تمام شهرستان های استان مراکز توانبخشی وجود دارد که علیرغم  دشواریهای فراوان ، خدمات روزانه و شبانه روزی متناسب با استانداردهای به روز را به صورت مداوم ارائه می دهند.

صدیق راد اذعان داشت: طی چند ماه گذشته، معلولین و خانواده های واجد شرایط در نوبت پوشش را زیر پوشش این سازمان قرار گرفته اند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان همچنین تصریح کرد: در حوزه توانبخشی ۸۵ هزار معلول از ما خدماتی نظیر ویلچر، تشک موج، کمک هزینه دانشجویی، خدمات توانبخشی و دیگر خدمات دریافت می کنند.

صدیق راد توضیح داد: در دفتر زنان که وظیفه آن خدمت رسانی به زنان بی سرپرست، بدسرپرست و سرپرست خانوار است در حال حاضر ۳۳ هزار زن بی سرپرست و بدسرپرست خدمات دریافت می کنند.

صدیق راد همچنین از طرح غربالگری شنوایی، بینایی، کاشت حلزون شنوایی ، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به عنوان طرح های موفق بهزیستی در حوزه پیشگیری یاد کرد.

وی در پایان با تأکید بر مسئولیت اجتماعی شرکت ها در برابر جامعه از عموم دستگاه های استان تقاضای عمل به مسئولیت خود در برابر نیازمندان کرد.

احمد سراج معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز بعنوان یکی از اعضای شورا ضمن تشکر از همکاری بسیار خوب بهزیستی با شهرداری  در کمک به ساماندهی متکدیان ،اعلام آمادگی  کرد که شهرداری در انجام طرح های تبلیغاتی برای جلب مشارکت های مردمی با بهزیستی  همکاری  نموده و به نحوی اطلاع رسانی و آگاه سازی گردد تا مردم به جای  کمک مستقیم به متکدیان و جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو  به موسسه های خیریه تحت نظارت بهزیستی کمک نموده و به مسیر درست هدایت شود تا به دست نیازمندان واقعی برسد.

برگزاری شورای مشارکت های مردمی بهزیستی با هدف نظارت بر نحوه مصرف کمک های عام

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی خوزستان در جلسه شورای مشارکت های مردمی بهزیستی استان خوزستان که روز سه شنبه ۶ آذرماه با حضور اعضای شورا در سالن ستاد اداره کل بهزیستی خوزستان برگزار شد گفت: هدف از برگزاری این جلسه سیاست گذاری و برنامه ریزی  برای جلب کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان بهزیستی و همچنین برنامه ریزی و نظارت بر نحوه مصرف مشارکت های عام جمع آوری شده است.

مهران کریمیان در این باره افزود: مطابق قانون ریاست شورا به عهده استاندار و دبیری آن با مدیرکل بهزیستی است و امام جمعه، شهردار، مدیر کل اوقاف و امور خیریه، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، و ۵ معتمد محلی به انتخاب مدیر کل بهزیستی استان از دیگر اعضای شورا هستند.

وی با اشاره به برنامه ها و طرح های مختلف بهزیستی خوزستان برای جمع آوری مشارکت های مردمی در سال ۹۶ و ۹۷ بیان داشت: برگزاری همایش خیرجمعی و تجلیل از خیران و سازمان های مردم نهاد، راه اندازی شورای بانوان خیر همکار بهزیستی استان خوزستان، راه اندازی اولین اتوبوس سیار دندانپزشکی برای درمان مددجویان بهزیستی استان خوزستان، اجرای جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان، اجرای طرح ضیافت ماه رمضان با مشارکت خیرین و موسسات خیریه تحت نظارت، برگزاری جشن دهه ولایت از عید قربان تا غدیر، جمع آوری کمک های مردمی در ماه محرم و صفر و راه اندازی موکب در مرز شلمچه و چذابه، برگزاری مراسم ازدواج آسان برای مددجویان و اعطای جهیزیه به مددجویان تحت پوشش، جلب کمک های شرکت ها و سازمان های دولتی و غیردولتی، برگزاری پویش لبخند مهر در مهرماه برای جمع آوری کمک برای دانش آموزان و اجرای طرح حامی به منظور تحت پوشش قرار گرفتن ایتام توسط خیرین از جمله برنامه های بهزیستی برای جلب مشارکت های مردمی بوده است.

کریمیان ادامه داد: کمک های جمع آوری شده عموما در ساخت مسکن خانواده های تحت پوشش، ایجاد اشتغال برای مددجویان در سن اشتغال، تهیه لوازم ضروری زندگی، پرداخت هزینه درمان و دیگر موارد هزینه می شود.

وی ضمن بیان اینکه سازمان بهزیستی سازمانی مردم نهاد است تصریح کرد: بهزیستی خوزستان با واگذاری بیش از ۸۰ درصد فعالیت های خود به مردم در قالب مراکز و NGOها و فعالیت بیش از ۱۸۰۰ مرکز غیردولتی تحت نظارت اعم از مراکز مشاوره، مهدهای کودک، مراکز اعتیاد، مراکز نگهداری معلولان و ایتام، کلینیک های مددکاری و هچنین موسسات خیریه ای که تماما توسط پزشکان و خیرین راه اندازی شده است ضمن ارائه خدمات به نیازمندان و انجام امور خیریه، زمینه ساز اشتغال برای صدها جوان تحصیلکرده را در سطح استان فراهم کرده است.

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/676971کپی شد!
88