مالچ پاشی به منطقه حفاظت شده میشداغ نرسید

هورنیوز – علیرضا ریشهری داشت: منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) بسیار وسیع است و بخشی از کانون های گرد و غبار منطقه در آن قرار دارد، که منابع طبیعی درصدد مالچ پاشی و نهالکاری این منطقه بوده است.
وی افزود: پیمانکاران اداره کل منابع طبیعی برای انجام مالچ پاشی وارد منطقه شده بودند، که با ارائه نقشه های منطقه حفاظت شده از ورود آنها جلوگیری شده و در حال حاضر عملیات به خارج از منطقه حفاظت شده محدود شده است.

در روزهای اخیر یکی از محیط بان های منطقه حفاظت شده میشداغ با انتشار تصاویر مالچ پاشی در منطقه حفاظت شده میشداغ، در صفحه اینستاگرام خود، نسبت به تهدید گونه آهوی کمیاب این منطقه هشدار داده بود. در پی انتشار وسیع این تصاویر در شبکه های اجتماعی، ظهرابی معاون سازمان حفاظت محیط زیست دستور بررسی این موضوع را به مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان داد.
ری شهری رئیس حفاظت محیط زیست دشت آزادگان همچنین گفت: عملیات مالچ پاشی با هدف مهار کانون های گرد و غبار هم اکنون در جنوب و شرق منطقه حفاظت شده میشداغ و خارج از حوزه مدیریت محیط زیست، در حال انجام است.

ریشهری با بیان اینکه زیستگاه جانوران را نمی توان به مناطق حفاظت شده محدود دانست افزود: جانوران در هر نقطه که احساس آرامش داشته باشند زندگی می کنند به طوری که دیده شده جانورانی که پیش از این خارج از منطقه حفاظت شده بودند، این منطقه را برای زیست انتخاب کرده اند.

وی هر نوع فعالیت انسانی در اطراف مناطق حفاظت شده را تهدیدی برای حیات وحش و زیستمندان آن دانست و اظهار داشت: برای برقراری آرامش در منطقه حفاظت شده میشداغ باید همه فعالیت های انسانی را متوقف کرد، به طور مثال جاده مرزی و ترانزیتی چذابه که جنب منطقه حفاظت شده قرار دارد، محل تردد خودروهای متعدد است، به ویژه در ایام اربعین حسینی تعداد زیادی از زوار و خودروها و حتی خودروهای نظامی از این محل تردد می کنند، همچنین صنایع نفت و طرح آبرسانی غدیر و روستایی که در منطقه قرار دارد نیز هر کدام به نوعی تهدیدی برای این منطقه به شمار می آیند.

به گفته وی، منطقه حفاظت شده میشداغ از لحاظ تنوع زیستی بسیار غنی است و علاوه بر آهوی کمیاب، زیستگاه قوچ و میش، هوبره و دراج است و برخی خزندگان نیز در آنجا زندگی می کنند.
ریشهری خاطرنشان کرد: طراحی «منطقه امن» برای آهوهای کمیاب میشداغ در حال انجام است، این منطقه فراتر از منطقه حفاظت شده است و نباید هیچ فعالیت انسانی در آن صورت گیرد.

وی در ادامه، استفاده از مالچ نفتی را راهکار مناسبی برای مهار کانون های گرد و غبار ندانست و گفت: بهترین راهکار این است که وزارت نیرو (سازمان آب و برق) حقابه تالاب هورالعظیم را که در نزدیکی این منطقه قرار دارد، تامین کند، زیرا با پرآب شدن تالاب و بالا رفتن رطوبت در منطقه، این منطقه نیز متاثر می شود و کانون های گرد و غبار نیز تثبیت می شوند.

میشداغ (به زبان محلی مشداخ) یکی از مناطق کویری منحصربفرد با وسعت ۶۰ هزار هکتار در غرب خوزستان بین شهرهای بستان و عبدالخان در شهرستان دشت آزادگان (منطقه مرزی فکه) قرار دارد که از سال ۹۰ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.
آهو یا غزال میشداغ از جمله گونه های خاص و در معرض انقراض خوزستان و تنها گونه آهویی است که در زیستگاه خود به صورت طبیعی و آزاد زندگی می کند. این گونه آبان ماه امسال در بانک ژن جهانی ثبت شده و برای نخستین بار به عنوان یک زیرگونه جدید از گونه های آهو قرار گرفته است.

نماد این غزال ۲ حفره بزرگ روی صورت یا اصطلاحا «چال روی گونه» است. این آهو بومی منطقه بین النهرین است. قلمروش از میشداغ و بستان تا دشت عباس و عراق است و این شاخص ها باعث شده حمایت شود.
جنگ تحمیلی هشت ساله و طرح های توسعه در منطقه اعم از احداث کانال پای پل، اراضی کشاورزی و اخیرا طرح های عظیمی مثل طرح خط لوله آب غدیر و ایجاد بازارچه مرزی چذابه که محور ترانزیتی ایران و عراق مهمترین تهدیدات آهوی میشداغ به شمار می آیند.

منبع: ایرنا

https://hoorkhabar.ir/676934کپی شد!
39