اگر ساده‌انگاری و خلل امنیتی نبود، چنین اتفاقی نمی‌افتاد

هورنیوز – محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که مسئول تأمین امنیت رژه اهواز چه ارگانی بوده است؟ می‌گوید: معمولاً تأمین امنیت در چنین مراسم‌هایی، شورای تأمین استان، مسئولیت‌ها را تقسیم می‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه تأکید می‌کند: هر سال یکی از نیروهای مسلح نیز به‌عنوان متولی اصلی تعیین می‌شود و امسال در اهواز متولی اصلی اجرای رژه خوزستان، ارتش جمهوری اسلامی بوده است.

جمالی می‌افزاید: چون این اتفاق به‌تازگی رخ داده است، قسمت‌های مختلف امنیتی ازجمله وزارت کشور و ستاد کل نیروهای مسلح در حال بررسی هستند که چه جلساتی برگزار شده است؟ چه کسانی و در چه حوزه‌هایی مسئولیتی برعهده داشته‌اند؟ بنابراین فعلاً در حال تکمیل اطلاعات هستند.

‎او در این باره ادامه می‌دهد: هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد. البته همیشه در چنین مراسم‌هایی تقصیراتی در حلقه‌های مختلف صورت می‌گیرد، اما مسئول برگزاری آن ارتش جمهوری اسلامی بوده است.

‎جمالی همچنین در این باره که آیا کوتاهی در تأمین امنیت رژه اهواز صورت گرفته است یا خیر؟ تأکید می‌کند: قطعاً خلل امنیتی وجود داشته است که چنین اتفاقی رخ داده و اگر تقصیری نبود، این اتفاق نمی‌افتاد. اما اینکه مقصر اصلی چه ارگان و شخصی است، مشخص نیست و اگر ساده‌انگاری و خلل امنیتی نبود، چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

او همچنین درباره سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به اهواز، می‌گوید: برخی از اعضای کمیسیون امنیت به اهواز می‌روند و در جلسات شورای تأمین استان و تشییع پیکر شهدا شرکت می‌کنند و همچنین از محل حادثه دیدار خواهند کرد.

صبح روز شنبه، رژه مشترک نیروهای مسلح ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس با حضور مسئولان استان خوزستان در اهواز در حال برگزاری بود که گروهی با حمله تروریستی مراسم را بر هم زدند و شماری از مردم عادی و سربازان را به شهادت رساندند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که در حادثه حمله تروریستی به رژه نیروهای نظامی در اهواز سهل‌انگاری مشهود بوده و قابل‌قبول نیست. حشمت‌الله فلاحت پیشه اعلام کرده که اعضای کمیسیون امنیت ملی، فردا برای بررسی موضوع راهی خوزستان می‌شوند.

همچنین در این باره غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان و رئیس شورای تأمین این استان گفت که این مراسم، یک برنامه نظامی بوده است و هماهنگی‌ها را با دستور ستاد کل میان خودشان انجام می‌دهند. به ما اطلاع می‌دهند و دعوت می‌کنند. خودشان هماهنگ می‌کنند و روال این است.

ایرناپلاس

https://hoorkhabar.ir/675794کپی شد!
86