۶۰ درصد آب مصرفی اهواز از طرح غدیر است/تصفیه خانه فاضلاب شرق هفته آینده افتتاح می شود

هورنیوز – فردوس کریمی در نشست خبری که شامگاه ۶ شهریورماه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حوزه آبرسانی آب و فاضلاب اهواز شامل شهرهای اهواز، ویس، شیبان، ملاثانی، شهر جدید رامین، شیرین شهر، حمیدیه و کارون است که این شهرها از منابع آبی کارون، طرح آبرسانی غدیر و آب حیات شوشتر تامین آب می شوند.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ درصد آب مصرفی در اهواز از طرح آبرسانی غدیر که از منبع کرخه سرچشمه می گیرد برداشت می شود. همچنین ۳۰ درصد آب اهواز از رودخانه کارون و ۱۰ درصد دیگر نیز از آب حیات برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز تصریح کرد: آب برداشت شده توسط ۵ تصفیه خانه کیان آباد، تصفیه خانه شماره یک ملی راه، تصفیه خانه شهر کارون، تصفیه خانه گلستان، تصفیه خانه علی ابن مهزیار، تصفیه خانه شیبان، ملاثانی و ‌حمیدیه تصفیه می شود.

کریمی ادامه داد: پروژه افزایش ظرفیت مخازن آب ارتفاعات حصیرآباد قدم دیگر آبفا اهواز در بحث حل مشکلات بود. در این زمینه با مشارکت سازمان آب و برق خوزستان با اجرای خط ۷۵۰ میلیمتری به طول ۷.۴ کیلومتر آب را از منطقه ملی راه به حصیرآباد منتقل کردیم. این آب از طرح آبرسانی غدیر از محل تصفیه خانه شماره یک اهواز تامین شده است.

وی با اشاره به انتقال آب از اسکله صنایع فولاد برای شهر کارون و مناطق مهدیس و شرق اهواز عنوان کرد: سال گذشته با حضور وزیر سابق نیرو و‌ وزیر سابق صنایع هماهنگی های خوبی صورت گرفت و ‌مجوز انتقال آب به منطقه کارون، مهدیس و‌ شرق اهواز با استفاده از اسکله آبگیر صنایع فولاد صادر شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ادامه داد: در این زمینه خط ۷۰۰ میلیمتری به طول ۱۷۰۰ کیلومتر از اسکله آبگیر صنایع فولاد برای تصفیه خانه شهر کارون احداث شد. این خط در‌ هفته گذشته به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت تا مشکل این مناطق نیز در بحث آب حل شود.

کریمی با بیان اینکه با افزایش دریافت آب از طرح آبرسانی غدیر به جای آب کارون بر سطح کیفی آب شرب اهواز افزوده ایم، گفت: سال گذشته ۱.۵ متر مکعب، یعنی حدود ۱۵۵ هزار متر مکعب در شبانه روز از طرح آبرسانی غدیر برای شهر اهواز آب دریافت می شد اما در حال حاضر حدود ۵ متر مکعب یعنی ‌حدود ۴۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز از طرح غدیر آب دریافت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه این مقدار افزایش آب به معنای تغییر کیفیت و بهبود وضعیت آب اهواز است، افزود: تکمیل پروژه ساخت مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی در تصفیه خانه آب شماره دو اهواز در منطقه کیان آباد از دیگر اقدامات شرکت آبفا اهواز در حوزه آبرسانی در یک سال اخیر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان اینکه در بخش فاضلاب اهواز معضلات بسیاری وجود داشت، عنوان کرد: مهمترین پروژه در بخش فاضلاب که با پیگیری شبانه روزی و با حمایت استاندار خوزستان فعال شد تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز بود که علاوه بر نصب تجهیزات بسیار پیشرفته در تصفیه خانه، تلاش فراوانی برای رفع بیش از ۵۰۰ معارض در مسیر ۴.۵ کیلومتری خط انتقال فاضلاب از ایستگاه پمپاژ قلعه چنعان به تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز صورت گرفت.

کریمی با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز که یکی از بزرگترین پروژه های فاضلاب خاورمیانه است در روزهای آتی افتتاح می شود، گفت: ظرف هفته آینده این پروژه به بهره برداری خواهد رسید. این پروژه امکان تصفیه ۱۱۲ هزار متر مکعب فاضلاب را دارد و‌ شرق اهواز از این طریق در جمع آوری فاضلاب متحول خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/675431کپی شد!
119