تصاویری باورنکردنی از فرار مردم ونزوئلا به خاطر نرخ تورم و فقر

هورنیوز – شمار چشمگیری از شهروندان ونزوئلا در پی وضعیت اقتصادی نابسامان این کشور راهی کشورهای همسایه شده‌اند. تصویر شمار زیاد شهروندان ونزوئلا روی پل “سیمون بولیوار” در مرز ونزوئلا و کلمبیا منتظر ورود به کلمبیا هستند طی روزهای اخیر بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی جهان داشته است.

میلیون‌ها بولیوار (واحد پول ونزوئلا) برای یک کیلو مرغ!

اگر کسی بخواهد در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، به بازار برود و خرید بکند، باید صبر و حوصله داشته باشد و میلیون‌ها بولیوار پول نقد: این مرغ حدود ۲ کیلو وزن دارد و ارزش آن بیش از ۱۴ میلیون بولیوار است. به حساب یورو، چیزی در حدود ۲ یورو.

پول بی‌ارزش!

بهای یک کیلو گوجه فرنگی در ونزوئلا حدود ۵ میلیون بولیوار است. چیزی در حدود ۴۰ سنت در کشورهای اروپایی. اما این پول برای شهروندان ونزوئلا رقم ناچیزی نیست. چون هر روز هم درآمد آنها کمتر می‌شود و هم پس‌‌اندازهاشان از ارزش می‌افتد. بر اساس محاسبه صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در ونزوئلا در سال جاری حدود یک میلیون درصد بوده است.

بهای یک دستمال توالت!

یک دستمال توالت حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بولیوار قیمت دارد. آن هم به شرط آنکه در بازار یافت شود. بسیاری از کالاها در بازار کمیاب شده‌اند. کمیاب شدن کالاهای ضروری و دارو باعث فرار گسترده مردم شده است.

کالای لوکسی به نام نوار بهداشتی!

بهای یک بسته نوار بهداشتی در ونزوئلا سه و نیم میلیون بولیوار است. اکنون دولت مادورو به حذف ۵ صفر از پول کشور اقدام کرده که از روز ۲۰ اوت ۲۰۱۸ به مورد اجرا گذاشته شد. دولت سرگرم چاپ اسکناس‌های جدید است.

وزن کدام بیشتر است؟

مردم از خود می‌پرسند وزن کدام بیشتر است: وزن یک کیلو برنج یا اسکناس لازم برای خرید آن؟ یک کیلو برنج حدود دو و نیم میلیون بولیوار قیمت دارد. اسکناس‌های جدید را “بولیوار با ثبات” نام نهاده‌اند. اما این نخستین اصلاح پولی و ارزی نیست که توسط دولت ونزوئلا اجرا می‌شود. کارشناسان در موفقیت این اصلاحات نیز تردید جدی دارند.

ارزش آن را دارد؟

قیمت یک بسته پوشک بچه تا کنون ۸ میلیون بولیوار بود. بر اساس اصلاح پول کشور، بهای همین بسته پوشک از این پس ۸۰ بولیوار است. مردم یاد اصلاحات پولی و ارزی ده سال پیش ونزوئلا می‌افتند. در آن هنگام نیز دولت سه صفر از پول حذف کرده و اسم اسکناس جدید را “بولیوار قوی” گذاشته بود. حال “بولیوار باثبات” جایگزین پول بی ارزشی به نام “بولیوار قوی” می‌شود.

و حکایت پنیر!

بهای یک کیلو پنیر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار بولیوار است. بر اساس اسکناس‌های جدید، ۷۵ بولیوار. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تورم و گرانی همچنان افزایش یابد. به باور آن‌ها اصلاح پول و ارز کشور، درد مردم و اقتصاد بحران‌زده ونزوئلا را درمان نخواهد کرد.

و فرار مردم …!

شهروندان تهیدست ونزوئلا به علت بیکاری، تورم و کمبود کالاهای ضروری ناگزیر به ترک کشور هستند. سازمان ملل از دو میلیون آواره سخن می‌گوید. رقمی که حتی می‌تواند بیشتر شود. مردم به اکوادور، کلمبیا و به برزیل پناه می‌برند.

منبع: بهارنیوز

https://hoorkhabar.ir/675387کپی شد!
150