چه کسی مسئول نابسامانی، تبانی، رانت و فساد در کشور است؟

هورنیوز – حمید زنگنه نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در یاداشتی نوشت؛ متاسفانه این روزها در کشور شاهد مشکلات و مصیبت های فراوان در زندگی روزمره مردم در همه زمینه ها بویژه اقتصادی هستیم و علیرغم منابع و دارایی‌های سرشار این کشور پهناور، مردم روز به روز فقیرتر و سفره های آنان خالی تر می شود.

به یاد داشته باشیم این مردم بر عهد خود بارها وفا کرده اند و با عشق و مهر به امید ساختن ایرانی آزاد، سرافراز و آباد در همه شرایط و در تمام صحنه ها حاضر بوده اند. دردوران مبارزه با طاغوت و پیروزی انقلاب با عشق به مقتدای خود ایستادند، خون و جان عزیزان خود را تقدیم کردند و با دادن رای قاطع به استقرار نظام جمهوری اسلامی لبیک گفتند.

همچنین از نظام خود در مقابل دنیای استکبار و ظلم جهانی تمام قد دفاع نموده و بهترین گل های زندگی و لاله های سرافراز خود را تقدیم این مرز و بوم کردند. در جهت ثبات و سازندگی و عمران و آبادانی کشور کوشیدند و با عشق و امید در کنار رهبر و مسئولان نظام در همه دوره ها حضور چشمگیر داشتند. شاکر و قدردان از استقرار امنیت، خدمت ها، عمران و سازندگی های بیشمار در کشور و دعاگوی مسئولان و مدیران خود بوده و البته درپاره ای اوقات گله مند از کاستی ها و مشکلات. اما هرگز لحظه ای عهد و پیمان خود را با نظام رها نکردند.

در طی این دوران، دولت ها با اندیشه های سیاسی و شعارهای مختلف با رای ملت، عهده دار امور مملکت گشته و فراز و فرودهای بسیار داشتند، اما به هر حال با حمایت مقام معظم رهبری و ملت دوره های خود را به اتمام رسانده اند. قطعاً کارنامه های همه آنها هم نقد اساسی و نمره منفی داشته و هم نکات مثبت که بررسی آنها خود زمان و مقال دیگرمیخواهد.

اما امروز دولتی باشعار تدبیر و امید در دو مرحله، از مردم رای اعتماد گرفت و حدود پنج سال است که بر مقدرات ملت حاکم است ولی متاسفانه ملت در زندگی جاری خود، نه تنها شاهد حاکم کردن تدبیر و برنامه نبودن بلکه با مشکلات روزمره و حاد در زندگی مواجه گردیده و با نگرانی شدید نسبت به آینده ناظر بر عملکرد غیر قابل قبول دولت تا کنون هستند. البته مردم، براساس آموزه های دینی و اخلاقی به عهد خود وفادار بوده و امید به اصلاح امور را دارند.

همگان می‌دانند درکنار اقدامات وسیع و بزرگی که درکشور شده، ولی به دلایل برخی از مشکلات اساسی در دولت های گذشته، دولت آقای روحانی وارث مشکلات جدی در عرصه های داخلی و خارجی بوده است وبه همین منظور، قطعاً از دلایل عمده رای به آقای روحانی سابقه ایشان در مدیریت عالی نظام و آگاهی بر حوزه اختیارات قانونی ریاست جمهوری و همچنین امور و مشکلات جاری کشور و اعتماد و امید به تدبیر و برنامه های ایشان جهت حل مشکلات و ایجاد رفاه وآسایش در سایه امنیت پایدار، عمران و پیشرفت مملکت بوده است، لذا شایسته است، دولت از محکوم نمودن عملکرد دولت های قبل از خود پس از پنج سال متولی امور بودن، کاسته و فرصت باقیمانده خود را برای حل مشکلات جاری منظور نماید و امیدواریم رسیدگی به تخلفات دولتمردان و مسئولان گذشته را به عهده قوه محترم قضائیه بسپارد.

اما ملت در حال حاضر، شاهد اوضاع عجیبی در کشور بخصوص مسائل و مشکلات اقتصادی، اتلاف منابع مالی، سوءاستفاده، رانت و فساد در عملکرد ادارات و سازمان های دولتی و بی برنامگی و ناتوانی مسئولان ارشد دولت است، تا جایی که رئیس دولت پس از مدتها سکوت در مصاحبه تلویزیونی خود، پذیرش بی برنامگی و روزمرگی در امور دولت را شفاف تر نمود و نه تنها راه کاری برای برون رفت از وضعیت کشور ارائه نداد بلکه خود نیز بیشتر بعنوان منتقد تمام قد حاضر شده و مشخص نشد آخر چه کسی مسئول این همه بی برنامگی، بی تدبیری، روزمرگی و ناتوانی مدیران کشور و سوءمدیریت و اتلاف منابع مالی و معنوی مملکت میباشد.

آنچه که از این مصاحبه مشخص شد این است که ریاست جمهور نیز بوجود رانت و فساد در اقدامات دولت بصورت صریح و شفاف بخصوص در جریان توزیع بیست میلیارد دلار اخیر، اقرار نموده اما از اینکه چه اقدامی در جهت پیگیری این موضوع و برخورد قانونی با عوامل مربوطه انجام داده اند، خبری به ملت نداده اند. مردم دچار سردرگمی شده اند، که آخر چه کسی مسئول این همه نابسامانی، تبانی، رانت و فساد در کشور است! وقتی که رئیس جمهور هم به وجود فساد و رانت در جریان توزیع ارز اقرار می نمایند، معاون اول رئیس جمهور به فساد دربین برخی از مسئولان اعتراف می کند و یکی از وزیران متولی وزارتخانه ای عریض و طویل در مملکت، به دادن دستوری خلاف قانون در جهت ایجاد رانت و فساد در جریان واردات کشور و اختصاص ارز، در برنامه زنده سیمای ملی در انظار ملت یا بهتر بگویم بیندگان سیما در دنیا اقرار می نماید و نه تنها استعفا نمی دهد بلکه توسط رئیس دولت هم، عزل نگردیده و متاسفانه مجلس نیز نسبت به استیضاح ایشان اقدام نکرده و از برخورد قوه قضائیه هم خبری نیست، چه باید کرد؟

از طرفی دیگر، یکی از نمایندگان مجلس نیز، از مفقود شدن نه میلیارد دلار در جریان توزیع غیرشفاف و بدون برنامه ارز توسط بانک مرکزی خبر می‌دهد و بانک مرکزی نیز از عدم وارد نشدن کالایی تا کنون به این مبلغ به کشور اقرار می نماید و با تکرار مراحل بوروکراسی سعی در مخفی کردن واقعیت عدم‌ ورود کالا به کشور در ازای نه میلیارد دلار می نماید. لذا با بررسی روال اختصاص ارز، پی برده که بی برنامگی دولت و عدم نظارت در جریان توزیع ارز و ایجاد رانت و فساد در توزیع منابع مالی کشور در جهت عدم وارد نمودن کالاهای اساسی و مورد نیاز و از طرفی اتلاف منابع مالی کشور در شرایط بسیار بد اقتصادی با در اختیار گذاردن ارز مملکت به برخی از نور چشمی ها و وابستگان جهت‌ وارد نمودن کالاهای غیرضروری همانند موز و غیره ویا کالاهای لوکس همانند خودروهای آنچنانی و…. ، خود حکایت از تخلفات غیر قانونی متعدد دارد.

دراین شرایط رئیس جمهور هم با وجود این همه مصیبت ها و مشکلات جاری در مملکت، در همه عرصه ها چه داخلی و چه خارجی، ظاهراً هنوز قصد ترمیم و تقویت کابینه را ندارد و از طرفی با استعفا یا به قولی پایان یافتن دوره ریاست سیف، باز هم ایشان از حلقه دوستان و یاران درون دولت و عدم نگاه و دریافت برنامه از جمع کثیر مدیران و اقتصاد دانان توانمند کشور، آقای همتی را انتخاب وبه ریاست بانک مرکزی منصوب نمودند که با دیدن مشکلات جاری، به نظر نمی رسد دردی را از اقتصاد کشور دوا کرده و امیدی به نجات ارزش پول به تاراج رفته ملی نیست.

از طرفی با در نظر گرفتن جلسه استیضاح آقای ربیعی و آنچه که در جریان مذاکرات مجلس اتفاق افتاد که بواقع موجب وهم نظام و نگرانی مردم شد، که بحث جدایی در شرایط دیگری می طلبد، بهتر است که آقای روحانی خود نسبت به عزل اعضای ناتوان دولت اقدام نموده که ظاهراً وجود شرایط حساس داخلی و خارجی فقط شعاری برای جلوگیری از نقد عملکرد دولتمردان توسط منتقدین بوده و وقتی پای منافع و مصالح فردی و دفاع از پست و مقام باشد، به هیچ عنوان، رعایت مصالح و منافع ملی، مد نظر آقایان نمی باشد!!

لذا ایکاش آقای روحانی که به نظر می رسد خود نیز بدلیل عدم همراهی گروهی قوی، کاردان، زبده و چابک والبته با برنامه و انگیزه خدمت، دچار روزمرگی گردیده و حل مشکلات برای ایشان نفس گیر و خسته کننده شده اند تا جایی که ظاهراً حل برخی از مشکلات را به زمان یا امدادهای غیبی سپرده است، با هماهنگی لازم با مقام محترم رهبری در جهت جذب پشتیبانی ایشان به منظور جلوگیری وکاهش دخالت‌های افراد و نهادهای خارج از حیطه و اختیار دولت و همچنین با بهره گیری از قدرت رای و همراهی مردم و قطعاً یاری دو قوه قضائیه و مقننه، به ترمیم وتعویض اساسی کابینه، از تیم برنامه ریزی تا اقتصادی پرداخته و با در نظر گرفتن اصل شایسته سالاری، تعهد، تجربه و تخصص همراه با برنامه و توان جسمی و مدیریتی لازم، نسبت به انتخاب اعضای جدید دولت اقدام نموده و در این باقیمانده فرصت اندک خود، در راه خدمت به ملت و حل مشکلات اساسی مملکت و شکوفایی و سرافرازی ایران اسلامی گام‌های اساسی بردارد، زیرا امیدی به اصلاح امور با این بی برنامگی و بی‌تدبیری و ترکیب کابینه نمی‌باشد.

آقای روحانی قطعأ میدانید، مردم در زندگی روزمره خود دچار مصیبت ها و کمبود های مختلف شده و توان اقتصادی خود را از دست داده و با سختی و نگرانی شدید روزگار میگذراند. شایسته است که جنابعالی و انشاءالله اعضای جدید هیات دولت، با یاری دیگر قوای کشور با استفاده بهینه از امکانات و منابع سرشار مملکت، تلاش نمائید هر چه سریعتر نسبت به دلجویی و حل مشکلات تعداد کثیری از ملت که دچار فقر و نداری گردیده اند، اقدام لازم بعمل آورید، چرا که فرصت اندک است و ملت خسته و گلایه مند از بدعهدی ها و…..

https://hoorkhabar.ir/675276کپی شد!
130
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.