دخالت سیاسیون در تصمیمات بهداشت و درمان!

هورنیوز – دکتر ایرج نظری در نشست خبری که دیروز (۲۴ مردادماه) برگزار شد، با اشاره به پروژه احداث بیمارستان ۲ هزار تخت‌خوابی اهواز اظهار کرد: پیش از این مقرر شده بود که یک بیمارستان ۲ هزار تخت‌خوابی در اهواز احداث شود اما در نهایت تصمیم گرفته شد که این بیمارستان با یک‌هزار تخت‌خوابی احداث شود.

دلیل تغییر در پروژه  بیمارستان ۲ هزار تخت‌خوابی اهواز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: تصمیم قبلی بر اساس مجموع کمبودهای تخت  بیمارستانی در اهواز اتخاذ شده بود که شاید تجمیع کردن همه تخت‌های مورد نیاز در یک بیمارستان صحیح نباشد بنابراین پس از کار کارشناسی تصمیم گرفتیم یک بیمارستان یک‌هزار تخت‌خوابی احداث شود.

وی افزود: خوشبختانه کارهای زیربنایی بیمارستان یک‌هزار تخت‌خوابی انجام شده است. تنها نگرانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بابت پرداخت مبلغ ۱۵ درصد پیش‌پرداخت بود که با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد این اعتبار از منابع استانی و کشور تأمین شود.

آخرین وضعیت مرکز جامع سرطان و بیمارستان تخصصی ریوی

نظری با اشاره به پروژه احداث مرکز جامع سرطان که قرار بود توسط بنیاد برکت انجام شود، گفت: قرار بود که بنیاد برکت پیش از پایان سال گذشته کلنگ‌زنی این مرکز را آغاز کند اما همچنان در انتظار هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص احداث بیمارستان تخصصی بیماریهای ریوی در خوزستان عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ ایجاد این مرکز منعقد شده است اما باید برای احداث این بیمارستان بودجه ملی تخصیص داده شود که قطعا بودجه احداث این بیمارستان در سال ۹۸ در برنامه بودجه قرار می‌گیرد. اکنون مقدمات احداث این بیمارستان در حال انجام است.

چرا برخی پزشکان  کارت‌خوان  ندارند؟

نظری در خصوص لزوم وجود کارت‌خوان در مطب‌های پزشکان تصریح کرد: اگرچه از نظر سازمان‌های نظارتی و سازمان برنامه و بودجه مطب‌ها موظف به تأمین کارت‌خوان نیستند اما با توجه به اینکه کارت‌خوان نیاز روز است قطعا پزشکان باید برای رفاه حال عمومی مردم در این زمینه اقدام کنند.

وی ادامه داد: این ذهنیت در جامعه پیش آمده که پزشکان برای فرار از پرداخت مالیات جهت مجهز کردن مطب خود به کارت‌خوان اقدام نمی کنند در حالی که هیچ ارتباطی بین وجود کارت‌خوان در مطب پزشکان با پرداخت مالیات وجود ندارد. پرداخت مالیات گروه پزشکی، به صورت “توافقی” است و مبلغی که به حساب پزشکان در کارت‌خوانها واریز می‌شود هیچ دخل و تصرفی در پرداخت مالیات ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به عدم ارائه تعرفه‌ها در مطب پزشکان بیان کرد: در صورتی که پزشکی تعرفه‌های ویزیت را در مطب رعایت نکند مردم می توانند با سامانه ۱۵۹۰ تماس بگیرند و قطعا موضوع پیگیری می‌شود. قبلا نیز در این خصوص برخی پزشکان به تعزیرات معرفی شده‌اند و با آن‌ها برخورد شده است.

عمده مشکل بهداشت و درمان خوزستان دخالت “سیاسیون” در تصمیمات فنی است 

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه کار دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: عمده‌ترین مشکلات علوم پزشکی اهواز دخالت سیاسیون در تصمیمات فنی است که متأسفانه موجب ایجاد هزینه‌های خارج از نرم و کاهش بهره‌وری و خدمات دیگر می‌شود. اگر سیاسیون بخواهند به این روش ادامه دهند قطعا کار ارائه خدمات مورد نظر کارشناسان فنی مختل می‌شود.

نظری گفت: در تمام دنیا سعی می‌کنند در خدماتی که ارائه می‌دهند کیفیت را افزایش، کمیت را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهند اما در کشور ما با تصمیمات سیاسی در حال برعکس کار کردن هستیم.

وی گفت: هیچ نیازی نیست که در یک شهرستان کوچک دو بیمارستان احداث شود. ما می‌توانیم با توسعه بیمارستان موجود، خدمات بهتری به مردم شهر ارائه دهیم اما سیاسیون بدون اطلاع از معضلاتی که در پی احداث بیمارستان‌های بیشتر ایجاد می‌شود، می‌گویند به بیمارستان نیاز داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: این تصمیمات موجب نارضایتی مردم و عدم تأمین منابع مالی و مشکلات دیگر می‌شود. در حال حاضر از درآمدهای اختصاصی علوم پزشکی اهواز ماهانه حدود ۹.۵ میلیارد تومان بابت کسانی که از ردیف مالی حقوق نمی‌گیرند، پرداخت می‌کنیم.

وی در خصوص تأمین نیروی انسانی شهرستان‌های خوزستان گفت: دید وزارت بهداشت در ارتباط با کمک به خوزستان خوب است و اگر کسانی که خارج از سیستم بهداشت و درمان دخالت‌های‌شان را کم کنند، با هماهنگی بین وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شرایط بهتر می‌شود.

کمبود نیروی حرفه‌ای در سیستم بهداشتی خوزستان 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به توسعه بیمارستان‌ها گفت: در حال حاضر توسعه بیمارستان ابوذر اهواز، بیمارستان باغملک و بیمارستان‌ها دیگر شهرستان‌ها در حال پیگیری است.

نظری گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور و استان خوزستان وجود دارد، کمبود نیروی حرفه‌ای است. در سیستم بهداشت نیروی اضافی پشتیبانی وجود دارد اما در نیروی حرفه‌ای از جمله پرستار و تکنسین بیهوشی کمبود جدی وجود دارد.

وی گفت: شرایط تربیت نیرو بر اساس استانداردها و نیازها نبوده است. در برخی نقاط تا حدی نیرو تربیت کرده ایم که انباشت بیکاری ایجاد شده است و در مناطقی که به نیرو نیاز داریم کار خوبی انجام نشده است.

مسافران توریسم درمانی کجا می روند؟ 

نظری با اشاره به ارزآوری توریسم درمانی گفت: همه در کشور به دنبال کسب درآمد از توریسم درمانی هستند. همانگونه که بخش بهداشت و درمان می‌خواهد از این روش درآمدزایی کند، شرکتهای هواپیمایی نیز می‌خواهند از این راه درآمدزایی کنند و در همین جهت پرواز از آبادان به مشهد و تهران و استان‌های دیگر برقرار می‌کنند به طوری که توریست بدون دریافت ویزا از آبادان به شهرهای دیگر و استان‌های دیگر می رود و خدمات دریافت می کند. این موضوع ضرری است که سازمان‌های دیگر به خوزستان وارد می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همجواری بسیاری از استان‌های کشور با کشورهای همسایه سودآور است. اما خوزستان در همجواری با کشور عراق جز مسائل حاشیه‌ای که این همجواری ایجاد کرده، سودآوری ندارد.

کنترل آثار تحریم در بخش غذا و دارو 

وی با اشاره به تاثیر اعمال تحریم‌ها بر بخش دارو و غذا افزود: همه کسانی که در این موضوع تصمیم گیرنده هستند اعلام کرده اند که سعی می‌شود هیچ‌گونه مشکلی در بخش دارویی و تجهیزات پزشکی پیش نیاید و منابعی را در نظر گرفته‌اند اما اختصاص منابع به تنهایی کافی نیست و باید منابع مالی مدیریت شوند. در گذشته نیز منابع مالی اختصاص داده شده بود اما با آن منابع مالی زین اسب و وسایل دیگر خریداری کرده بودند بنابراین باید بر منابع مالی نظارت شود.

نظری ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در خصوص پیشگیری از تاثیر تحریم‌ها تمهیداتی اندیشیده است. قطعا مشکل خواهیم داشت اما امیدواریم مشکل زیادی ایجاد نشود و مسائل را به حداقل برسانیم. در سال ۹۰ نیز تحریم بودیم اما به دلیل شرایطی که وجود داشت تأمین تجهیزات راحت‌تر بود زیرا گسترش تحریم‌ها تا این حد نبود.

فعالیت چند برابری برای حفظ بهداشت آب در تابستان امسال 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وضعیت بهداشت آب خوزستان گفت: زیرساخت‌های آب و فاضلاب در استان خوزستان بسیار مشکل دارد به گونه‌ای که طی سال گذشته بیش از ۸۰ درصد زمان جلسات کارگروه سلامت غذایی خوزستان به مسأله آب و فاضلاب اختصاص یافت.

وی افزود: علی‌رغم اینکه تصمیمات خوبی در بخش آب و فاضلاب اتخاذ شد اما زیرساخت‌ها در خوزستان مشکل دارند و خشکسالی نیز همه فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. البته با وارد مدار شدن آب طرح آبرسانی غدیر به شهرهای جنوبی خوزستان بخشی از مشکلات حل شد.

نظری تصریح کرد: در این شرایط فعالیت‌های‌مان را در بخش آب و فاضلاب چندین برابر کردیم تا حوادث مشابه ابوالفارس رامهرمز یا رفیع هویزه تکرار نشود. زیرا همانگونه که دیدیم سهل‌انگاری کوچکی موجب مسمومیت تعداد بسیاری از مردم رفیع و رامهرمز شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: همه مسئولان در حال کار کردن هستند اما خشکسالی و فرسودگی زیرساخت‌های آب و فاضلاب موجب می‌شود که فعالیت ها نمود خوبی پیدا نکنند.

نظری تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل گرما مشکلات بهداشت آب تشدید می‌شوند و در حال حاضر در پیک دوم بیماری التور هستیم، در این زمینه توجه بیشتری کرده ایم اما باید مردم نیز در استفاده از آب سالم مراقبت کنند.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/675210کپی شد!
43