اعتراض کشاورزان خوزستانی از عدم پرداخت معوض کشت

به گزارش هورنیوز، رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان در راس هیات عالیرتبه ای از شورای هماهنگی تشکلهای کشاورزی استان بمنظور دیدار با کشاورزان شرق استان(حوزه مارون، زهره و جراحی) به شهرستان امیدیه سفر کرد و در جمع کشاورزان این شهرستان در همایش هم اندیشی چگونگی تامین معوض کشت حوزه زهره(منطقه امیدیه) شرکت کرد.

در ابتدای این همایش امیر شریفات دبیر نظام صنفی کشاورزی امیدیه با خیر مقدم به حاضرین به تشریح آخرین وضعیت بخش کشاورزی امیدیه و مشکلات پیش رو پرداخت.

همچنین تعدادی از کشاورزان به نام های اصغر شیرالی، اسداله روغنی، مهران شیرالی، قاسم شریفات، مجاهد حیاتی و مجتبی امیری به شدت از بی توجهی استاندار خوزستان به کشاورزان این حوزه و کمبود آب و پرداخت نشدن معوض کشت گله کردند.

رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان هم در جمع کشاورزان امیدیه خواستار پرداخت معوض کشت کشاورزان محروم از آب بعنوان حق قانونی و شرعی کشاورزان تاکید کرد.

مسعود اسدی خشکسالی را یک مشکل کشوری و سراسری برشمرد و از کشاورزان خواست در این شرایط حساس با حفظ انسجام و اتحاد از این مرحله عبور کنند.

وی معوض کشت را حق قانونی و شرعی کشاورزان دانست و گفت: موضوع معوض کشت را استانداری در مصوبه ستاد خشکسالی مصوب کرده است ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی برای اجرای آن صورت نگرفته است.

وی گفت: گلایه های کشاورزان از استاندار به حق است و امیدواریم استاندار رویکرد خود را به کشاورزان تغییر دهد.

رییس خانه کشاورز استان خوزستان سپس در همایش هم اندیشی چگونگی تامین معوض کشت و نجات رودخانه زهره هندیجان که در محل سالن همایش های خلیج فارس این شهرستان برگزار می شد شرکت کرد.

فتح اله الهیاری دبیر نظام صنفی کشاورزی هندیجان ضمن خیرمقدم به حاضرین، در ابتدای گردهمایی بزرگ کشاورزان هندیجان در تشریح وضعیت کنونی بخش کشاورزی این منطقه خواستار پرداخت معوض کشت به کشاورزان محروم از آب هندیجان، حل مشکل صندوق بیمه محصولات کشاورزی، ایجاد سد سلولزی جهت جلوگیری از ورود آب شور و الزام بانکها به استمهال بدهی کشاورزان شد.

سپس نوبت به چند تن از کشاورزان هندیجان رسید که پشت تریبون قرار بگیرند و مشکلات را بیان کنند. در این همایش کشاورزان از مشکلات شدید معیشتی خود و حتی ناتوانی از درمان خانواده های بیمار خود و حتی عدم توان پرداخت هزینه های تحصیل فرزندان خود در فصل جاری و احتمال ترک تحصیل آنها در پی چند فصل عدم کشت و نداشتن هر گونه درآمدی صحبت کردند.

رییس خانه کشاورز استان خوزستان هم در این گردهمایی با اشاره به بحران خشکسالی و محرومیت برخی کشاورزان از کشت خواستار پرداخت معوض کشت به کشاورزان محروم از آب شد.

مسعود اسدی افزود: در شرایطی که با بحران بی آبی روبرو هستیم باید تامین زندگی و معیشت کشاورزان مورد توجه قرار گیرد. از طرفی بانکها هم باید در شرایط خشکسالی با امهال وام های کشاورزی با کشاورزان محروم از آب همکاری کنند.

وی پرداخت معوض کشت را حق مشروع و قانونی کشاورزان برشمرد و گفت: طبق مصوبه ستاد خشکسالی باید با تشکیل صندوق پرداخت معوض کشت به استناد بند ۱۴ مصوبه ستاد خشکسالی، توسط صنایع پتروشیمی، فولاد و نفت به کشاورزانی که بر اثر خشکسالی از کشت محروم هستند معوض کشت پرداخت شود اما عملا این بند از مصوبه تنها در روی کاغذ است و اراده ای برای عملی شدن آن نیست.

در پایان تصمیم بر این شد که کشاورزان اولویت مطالبات خود را پیگیری از استاندار، نماینده مجلس و فرماندار شهرستان برای اجرایی کردن بند ۱۴ مصوبه ستاد خشکسالی (تشکیل صندوق معوض کشت) قرار دهند.

https://hoorkhabar.ir/675189کپی شد!
111