وزارت خارجه در خصوص آتش‌سوزی هورالعظیم عراق را پای کار بیاورد

هورنیوز – کیامرث حاجی‌زاده در جلسه (۷ مردادماه) ستاد مدیریت بحران خوزستان که در خصوص آتش‌سوزی مجدد بخش عراقی تالاب هورالعظیم برگزار شد، اظهار کرد: دو سوم از تالاب هورالعظیم در کشور عراق قرار دارد و حداقل ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۴۰ هزار هکتار این تالاب در کشور عراق طعمه حریق شده است.

وی افزود: برخی از اقدامات از جمله سدسازی‌های زیاد بر دجله و فرات، ندادن حق‌آبه هورالعظیم و برخی دیگر از مشکلات در کشور عراق موجب شده است که به محیط زیست در این کشور توجه نشود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر لزوم احیای بخش عراقی تالاب هورالعظیم توسط کشورهای ایران و عراق گفت: کشور عراق طبق کنوانسیون‌های بین المللی موظف است که پای کار بیاید.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: آتش‌سوزی این تالاب در بخش عراقی قرار دارد و به راحتی نمی‌توانیم به منطقه نیرو بفرستیم. همچنین این منطقه آلوده به مین است و امکان حضور زمینی در این منطقه وجود ندارد.

حاجی‌زاده بیان کرد: در انجام عملیات اطفای حریق همکاری خوبی انجام شد و هواپیمای آب‌پاش ۱۰ پرواز انجام داد و در هر پرواز ۴۰ هزار لیتر آب به منطقه دچار آتش‌سوزی وارد کرد.

وی عنوان کرد: آتش‌سوزی در منطقه‌ای خارج از کشور رخ داده و جهت انجام علیات اطفا باید منتظر صدور مجوز باشیم. دستگاه دیپلماسی در آتش‌سوزی هفته‌های گذشته پیگیری صدور مجوز برای انجام عملیات اطفای حریق را انجام داد اما باید در خصوص این مساله جدی‌تر وارد می‌شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: وزارت خارجه و حوزه وزارت کشور در بخش امنیتی باید در این مرحله جدی‌تر وارد کار شوند و طرف کشور عراق را پای کار بیاورند.

حاجی‌زاده گفت: باید سریعا هماهنگی‌ها از طریق وزارت خارجه و حوزه امنیتی وزارت کشور با کشور عراق انجام شود و مجوز عملیات اطفای حریق با هواپیما در بخش عراقی هورالعظیم اخذ شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تاکید کرد: آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم مهار شده بود اما احتمالا وزش باد و افزایش دما و برخی دیگر از دلایل موجب آتش‌سوزی مجدد شده است.

وی با تاکید بر لزوم فعال شدن دستگاه دیپلماسی در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم گفت: باید در هفته آینده نشستی با کشور عراق برگزار شود و آتش‌سوزی این تالاب تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: کشور عراق باید از حق‌آبه‌ای که به مناطق دیگر اختصاص می‌دهد، مقداری آب به هور وارد کند. همچنین باید ظرف امروز و فردا کمیته‌ای در خصوص رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظبم تشکیل شود زیرا حتما باید آب در بخش عراقی هورالعظیم رهاسازی کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه سلامت شهروندان مهم‌تر از هرمقوله دیگری است، بیان کرد: باید برای مدتی آب صنعت و کشاورزی قطع شود تا بتوانیم آب را در بخش عراقی تالاب هورالعظیم رهاسازی کنیم و حداقل این بخش تالاب را نمناک کنیم تا از وقوع مجدد آتش‌سوزی جلوگیری شود.

حاجی زاده بیان کرد: باید سایر دستگاه‌های ذیربط و شرکت‌های مستقر در منطقه در خصوص عملیات اطفای حریق تالاب هورالعظیم همکاری داشته باشند.

منبع: ایسنا

https://hoorkhabar.ir/674766کپی شد!
38