در کنترل مصرف مواد مخدر هم موفق نبوده ایم

هورنیوز – حسین لامی زاده در همایش مبارزه با مواد مخدر که امروز (اول مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: بحث مواد مخدر مساله ای نیست که تعریفی علمی از آن ارائه دهیم و تعریفها را به گونه ای بگنجانیم که به اهداف برسیم. واقعیت کف خیابان و کف محله ها بیانگر چیز دیگری است.

وی تصریح کرد: اگر احساس شود یک دستگاه متولی بحث پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر است کار به جایی نمی‌رسد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان عنوان کرد: اعتیاد اصلی‌ترین علت اتفاقاتی است که در استان خوزستان رخ می‌دهد و همچنین علت بسیاری از مسائل و بزهکاری ها است.

لامی زاده بیان کرد: امروز موضوع اعتیاد به اندازه ای پیچیده شده است که حتی پزشکان و مهندسان نیز درگیر این معضل هستند. در گذشته گفته می شد که اعتیاد بین کم بضاعت ها رواج دارد اما اکنون می بینیم که اعتیاد در جوامع باسواد و خانواده‌هایی که وضع مالی مناسبی دارند نیز وجود دارد بنابراین هنوز نتوانسته ایم به آحاد مردم بفهمانیم که با اعتیاد زندگی و جایگاه اجتماعی شان را از دست می دهند.

وی افزود: اگر در مسائل فرهنگی و پیشگیری توانستیم به گونه ای کار کنیم که حتی اگر مواد مخدر در چهارراه و سر خیابان به فروش برسد کسی تمایل به خرید این مواد نداشته باشد و بداند که با این مواد زندگی خود را از دست می دهد، در بحث پیشگیری موفق بوده ایم.

لامی زاده عنوان کرد: متاسفانه امروز اعتیاد بین دانش آموزان، دانشجویان، تحصیل کرده ها و حتی بین زنان رسوب کرده است. متأسفانه آمار مصرف کنندگان مواد مخدر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و گاهی در کنترل مصرف مواد مخدر نیز موفق نبوده ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان عنوان کرد: اگر این نشستها و همایشها خروجی خوبی نداشته باشند وقت هدر رفته است و از بیت المال نیز بی جهت خرج کرده ایم.

وی گفت: انتظار داریم در بحث پیشگیری از توان تمام سازمانهای مردم نهاد و دستگاه‌های دولتی استفاده شود اما متاسفانه می بینیم که برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی در این جلسه نیز شرکت نکرده اند. تا زمانی که دستگاه‌های اجرایی پای کار نیایند، آینده خوبی را در بحث پیشگیری از مواد مخدر نخواهیم داشت.

لامی زاده با بیان اینکه در بحث پیشگیری از مواد مخدر به خوبی کار نشده است، تصریح کرد: باید کار در بحث پیشگیری مواد مخدر را از خانواده شروع کرد زیرا اگر خانواده ناسالم باشد فرزند نیز ناسالم می شود به طور مثال موردی داشتیم که پدر و مادر هر دو معتاد بودند و سه فرزند آنها نیز دچار اعتیاد شده بودند و اچ آی وی مثبت نیز داشتند. بنابراین نمی شود نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدرخوزستان بیان کرد: در گذشته مواد مخدر تنها تریاک بود و می شد فرد مصرف کننده را از ظاهرش تشخیص داد اما در حال حاضر به طور مثال مصرف شیشه در ظاهر فرد مشخص نیست و تنها زمانی می‌توانیم اعتیاد یک نفر را تشخیص دهیم که ترک اعتیاد کند و خلقیات وی تغییراتی داشته باشد و یا در زمان اعتیاد کارهای ناشایست انجام دهد.

وی گفت: نتوانسته ایم مسائل و مشکلات اجتماعی را به خوبی به مردم انتقال دهیم و این در حالی است که در خصوص مبارزه با مواد مخدر باید نقشه راه داشته باشیم و بدانیم هر دستگاه اجرایی چه وظایفی دارد و کجای راه است.

لامی زاده بیان کرد: طبق برنامه توسعه ششم باید از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ سالیانه ۵ درصد کاهش مصرف مواد مخدر و در مجموع ۲۵ درصد کاهش مصرف مواد مخدر محقق شود اما آیا با این روند می‌توانیم به هدف برسیم؟ در حال حاضر تنها به کنترل مصرف مواد مخدر نیز رضایت داریم.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدرخوزستان عنوان کرد: فرهنگ عمومی خوزستان به گونه ای است که زنان آسیب دیده کمتر برای درمان اعتیاد مراجعه می‌کنند و در خوزستان کار در حوزه زنان بسیار سخت است.

وی با اشاره به تدوین سند ملی مبارزه با مواد مخدر گفت: در این سند وظایف هر دستگاه اجرایی مشخص شده و طبق آن باید دستگاههای اجرایی هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد خود در خصوص مبارزه با مواد مخدر را ارائه دهند.

لامی زاده گفت: سال گذشته ۵۵۰ معتاد متجاهر در سطح خوزستان جمع آوری شد که در پی آن، کاهش ۱۵ درصدی جرایم را در اهواز شاهد بودیم زیرا فرد معتاد برای تامین هزینه های اعتیاد دست به هر کاری می زند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به کشفیات مواد مخدر تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال جاری به اندازه ۹ ماه سال گذشته کشفیات مواد مخدر داشته ایم و میزان کشفیات در این مدت بیش از چهار تن بوده است.

لامی زاده در خصوص نوع فعالیت کمپهای ترک اعتیاد بیان کرد: نوع درمانی که در کمپهای ترک اعتیاد انجام می‌شود، آن چیزی نیست که ما دنبال می کنیم.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/674693کپی شد!
59