چگونه در یک مرکز TC اعتیاد را درمان می کنند؟

هورنیوز – لیلی بهزادنیا در نشست خبری که به امروز (۶ تیرماه) به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد :در کمپهای ترک اعتیاد یک دوره ۲۸ روزه سم زدایی انجام می‌شود اما ما می‌دانیم که اعتیاد یک رفتار است و باید در دوره ای بیش از ۲۸ روز بیمار بهبود یابد. در مرکز اجتماع درمان مدار (TC) یک دوره سه تا شش ماهه با برنامه های مدون و با حضور تیم درمانی روانپزشک، روانشناس و مددکار که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند، برگزار می شود. رویکرد ما در آینده این است که از کمپهای ترک اعتیاد به سمت مراکز TC برویم.

وی با اشاره به دلیل نامگذاری این مدل درمانی به اجتماع درمان مدار تصریح کرد: بافتی که اعتیاد در یک فرد ایجاد کرده چیزی نیست که به صورت فردی و در یک شب بهبود یابد. از طرف دیگر فرد در یک گروه و جمع معتاد شده است بنابراین باید در یک گروه و اجتماع نیز درمان شود. برنامه اجتماع درمان مدار با تاکید بر بازتوانی و توانمندسازی و با محوریت گروه و اجتماع به درمان افراد دارای اختلال مصرف مواد مخدر می‌پردازد.
مدیر مرکز TC ویژه بانوان خوزستان ادامه داد: اولین ابزار آموزش و شفادهی در این برنامه اجتماع است بنابراین اکثر فعالیتها به صورت گروهی و اجتماعی انجام می‌شود و برای تقویت ابعاد زندگی سالم از مرکز اجتماع درمان مدار یا TCبه عنوان یک روش استفاده می شود.
وی در خصوص اثربخشی این این مرکز برای افراد مختلف گفت: برنامه اجتماع درمان مدار بیشتر برای معتادینی مناسب است که از سایر شیوه های درمانی از جمله درمان سرپایی درمان بستری نتیجه نگرفته اند. همچنین افرادی که محیط خانوادگی و اجتماعی کمتر مناسبی برای شروع درمان دارند و یا کسانی که رفتارهای آسیب‌رسان به خود و دیگران را تجربه کرده اند از جمله کسانی هستند که این روش درمانی برای آنها مناسب است.
بهزادنیا گفت: در این مرکز جلسات صبحگاهی و جلسات خانگی با اهداف مختلفی از جمله برانگیختن نگرشهای مثبت با مشارکت تمامی اعضاء، تقویت مهارتهای اداری و ارتباطی، کسب اطلاعات از مسائل مربوط به روز و تصمیم گیری در مورد مسائل اجتماع انجام می شود.
مدیر مرکز TC ویژه بانوان خوزستان بیان کرد: مصرف مواد بر کلیت فرد و همه جنبه‌های شناختی و رفتاری و اخلاقی و جسمی افراد تاثیر می گذارد و به همین دلیل مدت اقامت و درمان در برنامه اجتماع درمان مدار سه الی شش ماه است تا تغییرات پویایی در سبک زندگی و هویت فرد ایجاد شود.
بهزادنیا گفت: هدف مرکز اجتماع درمان مدار تغییر سبک زندگی فرد معتاد و اصلاح رفتارهای ناکارآمد وی است و جهت دستیابی به این تغییرات برنامه های مختلفی در درازمدت از جمله تفریح و بازی و جلسات مشاوره و روان درمانی و مددکاری برای این افراد انجام می شود.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/674025کپی شد!
168