دفاع از رئیس جمهور صیانت از آراء مردم است/وضعیت آب شرب خرمشهر و آبادان نگران کننده است

هورنیوز – استاندار خوزستان در نشست خبری  با اصحاب رسانه که چهارشنبه ۹خرداد در استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: تعرفه قبوض برق و آب و… توسط دولت تصویب و طبق آن اعمال می‌شود و کسی حق ندارد تعرفه‌ای غیر از آن اعمال کند و اگر هرگونه تخلفی در این زمینه مشاهده شود بررسی و حتما برخورد خواهد شد.

غلامرضا شریعتی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت لایروبی رودخانه کارون افزود: با اینکه لایروبی رودخانه کارون از اولویت های وزارت نیرو نیست اما اقدامات جزئی در این زمینه انجام شده است. در حال حاضر دستگاه‌های موجود قدیمی هستند در صورتی که برای لایروبی باید از تکنولوژی روز استفاده شود. کارشناسان اولویت لایروبی کارون را در مسیر اهواز تا خرمشهر و آبادان می دانند چرا که در این مسیر امکان کشتیرانی با توان هزار تن تا مسیر دارخوین وجود دارد و برای اینکار نیز با یک تیم هلندی  مذاکره صورت گرفته است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: دو روز پیش در شورای اقتصاد مبلغ ۵.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه برای توسعه مخازن نفتی کشور مصوب شد که باعث جبران  افت تولید و افزایشی معادل ۲۷۰ تا ۳۶۰ بشکه نفت می شود.

وی ادامه داد: از این مبلغ ۴.۶ میلیارد دلار مربوط به حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب و حدود ۴.۲ میلیارد دلار مربوط به خوزستان است. از این محل باید ۲۸۴ حلقه چاه نفت و ۸۰ دکل زده شود. این کار از سال ۹۷ آغاز می‌شود و حداکثر تا سال ۹۹ خاتمه پیدا می‌کند. هر دکل نفتی به طور میانگین ۲۸۰ تا ۳۰۰ نفر را به طور مستقیم مشغول به کار می‌کند. انتظار داریم بین ۲۰ تا ۲۴ هزار نفر مشغول به کار شوند که عمده آن در خوزستان است.

شریعتی با بیان اینکه مناطق نفت‌خیز ۴۰ درصد نیازهای خرید خود را از خوزستان تامین می‌کند، گفت: شرکت‌هایی که اکنون در حوزه فعال هستند اکنون باید دامنه کار خود را گسترش دهند و فعالانه‌تر وارد شوند بنابراین به طور غیرمستقیم نیز مشاغلی ایجاد خواهد شد و برآورد این است که بین ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: از محل این سرمایه گذاری موفق شدیم دولت را متقاعد کنیم که چهار درصد حجم این سرمایه گذاری معادل ۲۲۲ میلیون دلار را به عنوان مسوولیت‌های اجتماعی در همان استان‌ها صرف کارهای عام‌المنفعه شود و این مقدار از محل دولت پرداخت شود. این مقدار با نظر شورای برنامه‌ریزی استان هزینه می‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به سفر رییس جمهور به استان و وعده او برای حل مشکل آب و فاضلاب استان، عنوان کرد: این کار یک ابر پروژه ۱۱ هزار میلیارد تومانی بود اما پس از آن مصوبه‌ای انجام شد که در آن آب و فاضلاب، پایداری شبکه‌های برق استان، ریزگردها، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، حق آبه تالاب‌ها و … از بندهای آن بود.

وی گفت: اکنون در آبادان، خرمشهر و شادگان آب شرب در وضعیت نگران کننده‌ای قرار دارد. امیدواریم در یک ماه آینده فاز دوم آبرسانی غدیر راه‌اندازی شود و آب برای این شهرستان‌ها از این طریق تامین شود. اگر مصوبه دولت نبود امکان این کار نبود زیرا از سال ۸۷ تا ۹۵ دولت در پروژه آبرسانی غدیر که بزرگترین پروژه ایران است ۹۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده اما در سال ۹۶ این مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است و ۱۰۵ کیلومتر لوله نصب شده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: طرح فاینانس داخلی برای اینکار انجام شد و دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان لوله باید خریداری شود که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن برای خوزستان است و تنها قسمت خوزستان این فاینانس اجرا شده است. ظرف چند سال آینده آب سد دز را برای مردم جنوب خوزستان تامین خواهیم کرد و کرخه موقت در نظر گرفته شده است.

شریعتی عنوان کرد: قسمت دوم خط لوله اهواز نیز به پیمانکار واگذار شده است و انتظار داریم تا یک سال آینده تکمیل شود و آب اهواز، دغاغله، شیبان و … از این مسیر تامین شود و از کارون برداشت نشود. وضعیت آب شمال شرق نیز آغاز شده و فاینانس آن باید تامین شود. برای جنوب شرق نیز در مرحله مناقصه هستیم.

وی بیان کرد: برای مقابله با ریزگردها نیز بیش از ۲۴ هزار هکتار کشت شده است. امسال نیز ۱۰۰ میلیون دلار برای بحث ریزگردها تامین شده است. ۵۰ میلیون دلار نیز برای پایداری شبکه برق خوزستان در نظر گرفته شده است. فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتار در دی ماه گذشته توسط وزارت نیرو پذیرفته شد تا آب آن را تامین کند.

استاندار خوزستان افزود: تصفیه خانه فاضلاب شرق نیز تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد و کلکتورهای شرق کارون ۴۶۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی شده است. تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز نیز در سال ۹۳ تصویب اما رها شده بود که از چند ماه گذشته پیگیری شد و فاینانس آن حدود ۶۰ میلیون دلار با شرکت چینی است. فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رو به اتمام است. اکنون دو هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌ها کشت چغندر قند شده و برداشت ۳۰۰ میلیارد تومان آن تاکید شده بود.

وی در خصوص برق در استان بیان کرد: عمده تولید برق استان از منابع برق آبی است در حالی که کمبود آب، تولید برق را با محدودیت مواجه می‌کند و تنها نیروگاه سیکل ترکیبی نیز مختص به نیروگاه‌های رامین، خرمشهر و آبادان هستند و طی ۱۰ سال گذشته تنها فاز گازی نیروگاه بهبهان و ماهشهر راه‌اندازی شده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: فاز دوم نیروگاه خرمشهر در مرحله انجام است و ستاد اجرای فرمان امام نیز آماده راه اندازی نیروگاه هزار مگاواتی در آبادان است. همچنین شرکت غدیر ۹۸۰ مگاوات نیروگاه را در دزفول آغاز کرده و یک شرکت خصوصی نیز نیروگاهی ۵۰۰ مگاواتی را از محل صندوق توسعه ملی در اندیمشک احداث خواهد کرد. امیدواریم با این پروژه ها وابستگی به نیروگاه‌های برق آبی کم شود. در بحث مدیریت مصرف تمهیداتی اندیشیده‌ایم و برنامه‌ها بر این اساس است که قطعی برق نداشته باشیم.

شریعتی گفت: اکنون بانک صنعت و معدن کشور ۵ هزار مگاوات فاینانس برای نیروگاه با چین قرارداد امضا می‌کند که مقرر شد از این مقدار دو هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در خوزستان راه‌اندازی شود که در امیدیه، شوشتر و اندیمشک سه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی و فاز هفتم و هشتم رامین با مجموع ۹۸۰ مگاوات راه‌اندازی خواهد شد.

شریعتی در خصوص رستوران‌های حاشیه رودخانه کارون، تصریح کرد: این کار از زمان استاندار قبلی آغاز شد و ما ساختمان‌هایی که پیشرفت بیشتری داشت را تکمیل کردیم و ساختمان‌هایی که پیشرفت کمتری داشت تا مهرماه راه‌اندازی خواهد شد. پل طبیعت اهواز نیز تمام مراحل قانونی خود را طی کرده است و یک جاذبه گردشگری خواهد بود.

وی در خصوص حمایت از ورزشکاران مقام‌آور استان، گفت: در حد توان از این افراد حمایت شده و هر سال در برنامه‌ای نیز از این افراد تجلیل می‌شود. اعتبارات بخش ورزش از محل ۲۷ صدم نیز سال گذشته رقم قابل ملاحظه‌ای بوده و امسال ۶۴ میلیارد تومان است و در زمینه نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های ورزشی اقدامات خوبی انجام شده است و در این بخش در چند سال آینده تحولات اساسی رخ خواهد داد. تاکنون حدود ۴۱ میلیارد تومان از این مقدار برای سال ۹۷ تخصیص داده شده است.

استاندار خوزستان افزود: تیم‌های فولاد و نفت آبادان چندان نباید دچار مشکل باشند و در سال گذشته با پیگیری‌ها مبلغ سه میلیارد تومان برای نفت آبادان از بخش پالایش تامین شد. تیم‌های نفت مسجدسلیمان و استقلال خوزستان نیز در حد توان کمک خواهند شد.

شریعتی با بیان اینکه در زمینه حمایت از کالای ایرانی مُصر هستیم،‌ گفت: در سال گذشته در استان نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان کالای داخلی خریداری شده که از این نظر استان خوزستان در جایگاه دوم  قرار گرفت و از این مقدار نیز ۳۹ هزار میلیارد در استان تامین شده است.

وی در خصوص مسوولیت سرپرستان فرمانداری‌ها، تصریح کرد: تعداد سرپرستان فرمانداری در حال کم شدن است و اکنون شش شهرستان استان دارای سرپرست فرمانداری هستند که از این تعداد پیشنهاد پنج فرماندار به وزارت کشور داده شده و درحال طی کردن مراحل است.

استاندار خوزستان در پاسخ به سوالی درباره تخلفات وی در انتخابات ریاست جمهوری این تخلفات را اتهام دانست و عنوان کرد که دادگاه در خصوص همه موارد اتهام، وی  را تبرئه کرده است.

شریعتی در خصوص رسیدگی به کالاهای قاچاق در استان، عنوان کرد: برای این کالاها باید حکم قاچاق صادر شود و توسط دادگاه ضبط می‌شوند که پس از صدور حکم، روند آن‌ها طی می‌شود.

وی با اشاره به بهبود فضای کسب و کار در استان، عنوان کرد: اتاق بازرگانی ایران گزارش داده است که در سال ۹۵ خوزستان در این زمینه جزو سه استان آخر کشور بود که در زمستان ۹۶ به رتبه دهم ارتقا پیدا کرد.

شریعتی در خصوص وضعیت پروژه مترو اهواز، تصریح کرد: آنچه در تامین حق دولت است ۵۸۰ میلیارد تومان است که اختصاص یافته است. توافق بین دولت و شهرداری کلان‌شهرها این بوده که معادل هم اعتبارات بگذارند که شهرداری اهواز تنها ۲۰ میلیارد تومان گذاشته است و باید تامین منابع کند، هرچند نظر خود شهردار این است که این مساله در اولویت است. تضمین فاینانس آن نیز با شهرداری و بانک عامل بانک تجارت است.

https://hoorkhabar.ir/673286کپی شد!
54