۹ میلیارد متر مکعب از حجم سدهای خوزستان خالی است!

هورنیوز – داریوش بهارلویی با بیان این مطلب که دوره آبگیری سدهای استان تا چند روز آینده به پایان می رسد، افزود : ابعاد فراگیر خشکسالی، توزیع نامناسب بارش ها در کنار کاهش وسیع بارندگی موجب شده تا روان آب های سطحی و ورودی به مخازن، به کمترین میزان ممکن برسد.

وی ادامه داد: هر چند شدت این شرایط در همه حوضه ها و سدهای استان یکسان نبوده است ، اما در کاهش چشمگیر آوردها، همگی دارای فصل مشترک بوده اند.

دبیر کمیته خشکسالی سازمان آب و برق خوزستان، با بیان این که با پایان ماه اردیبهشت و ورود به ماه های گرم، دوره بارشی و آبگیری سدهای استان خوزستان رو به پایان است، تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، میزان بارندگی ها نسبت به متوسط بلندمدت در حوضه های آبریز ۳۱ درصد کاهش داشته که به تبع این کاهش میزان ورودی آب به سدهای استان نیز نسبت به شرایط طبیعی ۶۴ درصد کاهش یافته است.

وی با توجه به اینکه حوضه های آبریز مارون و زهره بدترین شرایط را در سال آبی جاری تجربه می کنند، افزود: در نهایت از حجم آب قابل برنامه ریزی سدهای استان، ۳۳ درصد آبگیری شده است که این میزان آب تا شروع دوره بارشی سال آبی بعد باید مدیریت شود.

بهارلویی، با اشاره به تصمیمات ستاد مدیریت خشکسالی استان که به تمامی دستگاه ها و سازمان ها ابلاغ شده است، گفت: بر مبنای تصمیمات این ستاد، اولویت تامین آب در ماه های پیش رو، آب شرب و در صورت وجود آب اضافه سایر نیازها و مصارف مد نظر قرار خواهند گرفت.

دبیر کمیته خشکسالی سازمان آب و برق خوزستان حفظ ذخایر استراتژیک سدها را برای سازمان آب و برق دارای اهمیت ویژه خواند و خاطرنشان کرد: در ماه های گرم پیش رو، نحوه و میزان مصرف و رهاسازی آب بر اساس برنامه ریزی های کمیته مدیریت خشکسالی سازمان و با در نظر گرفتن مصوبات ستاد خسکسالی استان بوده و مصارف بیش از اندازه و یا افزایش سطوح کشت خارح از برنامه های مصوب ضمن رصد و پیگیری های قانونی در برخورد، قابل تامین نیست.

https://hoorkhabar.ir/673239کپی شد!
39