رودخانه دز و نجات غریقی که امکانات ندارد

هورنیوز – افزایش دمای هوا در استان خوزستان که از اسفند ماه پارسال ( ۱۳۹۶ ) آغاز شده و همچنان منطقه را تحت تاثیر قرار داده موجب شده تا بسیاری از مسافران نوروزی و گردشگرانی که به دزفول سفر کرده اند برای فرار از گرما در بوستان ها و اطراف ساحل رودخانه دز اسکان یابند.

از سویی نبود نیروی نجات غریق و افراد راهنمایی که این مسافران را نسبت به خطر شنا و تفریح در رودخانه دز آشنا کنند موجب شد تا در نخستین روزهای آغاز سال ۱۳۹۷ حادثه ای تلخ برای خانواده ای گردشگر در دزفول رقم بخورد.

در این حادثه که چهارم فروردین ماه رخ داد مردی ۲۷ ساله اهل هویزه خوزستان در مقابل دیدگان اعضای خانواده خود و دهها مسافر و گردشگر نوروزی در رودخانه دز غرق شد.

به گفته شاهدان هنگام وقوع این حادثه خانواده این مرد با شیون و فریاد از مردم و دیگر مسافران برای نجات جان وی در خواست کمک کردند اما نجات غریقی برای نجات جان این جوان وجود نداشت.

جسد این مرد پس از چهار روز جستجو در رودخانه دز در اطراف پل شناور دزفول پیدا شد.

رئیس هیات قایقرانی دزفول با ابراز نگرانی از نبود امکانات نجات غریق در ساحل رودخانه دز با وجود حضور مسافران نوروزی در بوستان های ساحلی و ساحل رودخانه دز گفت:با وجود ازدحام مسافران در بوستان کنار دز ( علی کله) جایگاه نجات غریق در این محل خالی است و قایق موتوری برای کمک به حادثه دیدگان احتمالی وجود ندارد.

غلامحسین حسنپور همچنین با بیان اینکه برخی مسافران به تابلوهای هشدار دهنده در رابطه با خطر جانی ناشی از شنا در رودخانه توجه نمی کنند و برای گرفتن عکس سلفی از روی صخره ها تا میانه بستر رودخانه نیز می روند گفت:برخی گردشگران نیز به دلیل گرمای هوا اقدام به شنا در نقاط حادثه خیز رودخانه دز می کنند که بسیار خطرناک است.

وی اظهار کرد: از آنجا که روند ورود مسافران و گردشگران نوروزی به دزفول همچنان تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد تسریع در استقرار نیروهای نجات غریق و امکاناتی چون قایق در چند نقطه از ساحل رودخانه دز از جمله روستان ساحلی کنار دز را ضروری دانست.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی دزفول نیز با بیان اینکه این هیات هیچگونه امکانات نجات غریقی در اختیار ندارد گفت: نیروی آموزش دیده نجات غریق به تعداد کافی در دزفول وجود دارد اما امکاناتی چون قایق و جت اسکی برای کمک به حادثه دیدگان نیاز است که این هیات در اختیار ندارد.

امین غلامی افزود:هیات نجات غریق دزفول از داشتن حتی یک حلقه لاستیک نجات محروم است این در حالی است که از دستگاه های متولی از جمله شهرداری انتظار می رود با تامین امکاناتی چون سه دستگاه قایق و یک دستگاه جت اسکی این هیات را برای کمک به حادثه دیدگان رودخانه و جلوگیری از تکرار حوادث مرگبار در رودخانه دز در ایام تعطیلات نوروزی یاری کند.

وی اظهار کرد: با توجه به ازدحام مسافران و گردشگران نوروزی در ساحل رودخانه دز در بوستان کنار دز ، این هیات سه نیروی نجات غریق را در این منطقه مستقر کرده است اما امکانات ضروری چون قایق در اختیار ندارند.

به گفته سرپرست فرمانداری دزفول این شهرستان از ابتدای تعطیلات نوروز۹۷ تا هشتم فروردین ماه میزبان بیش از ۴،۵ میلیون مسافر و گردشگر بوده است که نسبت به پارسال یک و نیم برابر افزایش دارد.

امیر عیسی زاده افزود:در این مدت یک میلیون و ۳۰۰ مسافر نوروزی حداقل یک شب در دزفول اقامت داشته اند.

رودخانه دز که شهر دزفول را به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم می کند با وجود اینکه این روزها به دلیل خشکسالی حال و روز خوبی ندارد همچنان مورد استقبال مسافران نوروزی قرار گرفته و ساحل آن محل اسکان گردشگران است.

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/671789کپی شد!
174