چند درصد از مردم خوزستان عضو کتابخانه های عمومی هستند؟

هورنیوز – منصور کوهی رستمی صبح امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از چالش های اصلی کتابخانه های عمومی استان این است که جمعیت بسیاری از مردم خوزستان عضو کتابخانه نیستند.

وی با بیان اینکه از لحاظ منابع کتابخانه های استان در مضیقه هستیم، افزود: تنها سه درصد مردم خوزستان عضو کتابخانه هستند و به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه در خوزستان داریم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به فرسودگی ساختمان و ظاهر نامناسب و نازیبای کتابخانه های قدیمی تصریح کرد: بسیاری از مردم به ساختار فیزیکی کتابخانه ها اعتراض دارند و رغبتی به استفاده از آنها ندارند.

کوهی رستمی با اشاره به گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ضرورت استفاده از ظرفیت های آنها برای توسعه کتابخوانی و مطالعه گفت: طرح ملی کتابخانه دیجیتال در فاز مطالعاتی است و تمامی اتفاقاتی که در محیط کتابخانه فیزیکی و سنتی رخ می دهد در فضای مجازی هم هست.

وی ادامه داد: در سال جدید برنامه ریزی کردیم که از اردیبهشت ماهانه یک کتابخانه افتتاح شود و همه اعتبارات مورد نیاز مصوب شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به در دست ساخت بودن ۱۲ کتابخانه برای مناطق محروم و حاشیه طی سال جاری یادآور شد: ۱۰ میلیارد ریال برای اعتبار برای خرید تجهیزات این کتابخانه ها و راه اندازی آنها نیاز است.

کوهی رستمی اضافه کرد: طرح کتابخانه مرکزی در دزفول سال ۹۰ کلید خورد اما عملاً تا الان روی زمین مانده و به پنج میلیارد اعتبار برای ساخت نیاز دارد و مساحت آن ۲ هزار و ۲۰۰ متر است.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، در آبادان، خرمشهر و اروند به یک کتابخانه مرکزی نیاز داریم و ۲۳ باب کتابخانه از سال ۹۱ تا ۹۶ به صورت اساسی و با اعتبار ۲۶۰ میلیارد ریال بازسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم استفاده از کتابخانه ها تمرکز صرف بر ترویج کتابخوانی و مطالعه است، یادآور شد: یکی از رویکردهای مهم ما تبدیل کتابخانه های عمومی به مراکز فرهنگی، آموزشی و اجتماعی است.

کوهی رستمی ادامه داد: یکی از مهمترین مجراهای اطلاع رسانی در سطح جامعه در دنیا کتابخانه ها هستند و در حال تلاش برای شناسایی جامعه غیر کاربر کتابخانه هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: دو میلیون و ۴۷۵ هزار و ۲۵۷ جلد کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد و ۱۴۲ هزار و ۵۶۳ نفر عضو کتابخانه هستند.

وی در پایان یادآور شد: ۱۶۳ کتابخانه خوزستان به سامانه سمان وصل هستند و برنامه موبایلی این سامانه وجود دارد و دو هزار و ۸۰  کتابخانه عضو این آپ موبایلی هستند.

مهر

https://hoorkhabar.ir/671771کپی شد!
651