اقلام سفره هفت سین باید از مراکز مجاز خریداری شود/ در اهواز انضباط شهری وجود ندارد

به گزارش هورنیوز، انتقال بیماری از راه ماهی قرمز و برخی اقلام سفره هفت سین که در اماکن غیرمجاز تولید می شوند، چندصباحی دغدغه مسئولین امر بوده که شهرداری اهواز با یک اقدام کاملاً منطقی و همراهی با دیگر اصناف، در دومین سال قانونمند کردن فروش ماهی قرمز و اقلام سفره هفت سین باعث شد تا قبل از شروع سال با جلوگیری از شیوع این بیماری ها، دست فروشی یا خرده فروشی را در اماکن تعیین شده قانونمند سازد و برای طول سال در این برهه زمان که تمام دستگاههای نظارتی و انتظامی بسیج شده اند تمرین کند.

مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در گفتگو با خبرنگارما درخصوص فروش غیربهداشتی وسایل هفت سین از جمله سمنو و سنجد در آستانه عید نوروز اظهار داشت: هرگونه دوره گردی و فروش مواد غذایی خارج از استانداردهای تعیین شده مورد تأیید مقامات بهداشتی نیست.

وی با اشاره به اینکه فضای باز بسیار آلوده است، افزود: همچنین فروشندگان موادغذایی دوره گرد کارت سلامت ندارند از همین رو این افراد می توانند ناقل بیماری باشند. ضمن آنکه این افراد از بی کیفیت ترین مواد غذایی استفاده می کنند.

شریفی با بیان اینکه این موادغذایی در اماکن غیر استاندارد تهیه می شود، تصریح کرد: فروش موادغذایی شامل موادغذایی سفره عید و یا سایر خوراکی ها در محیطی که سرشار از آلودگی هوا، ریزگرد و جوی های باز است به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی لزوم فرهنگ سازی در این خصوص را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: اگر شهروندان مواد مورد نیاز خود را از این افراد خریداری نکنند قطعا فروشندگان دوره گرد مواد غذایی نیز فعالیت نمی کنند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه افزایش تعداد دوره گردهای غذایی در کلانشهر اهواز جای نگرانی دارد، خاطر نشان کرد: مرکز بهداشت طبق قانون تنها می تواند از اماکنی که دارای مجوز و تأییدیه باشد بازدید کند و جمع آوری این دستفروشان وظیفه شهرداری مناطق اهواز است که متأسفانه عملکرد در این خصوص ضعیف است.

وی دیگر سازمان متولی را اتاق اصناف دانست و ادامه داد: اتاق اصناف باید نسبت به ساماندهی صنوف اقدام کند تا به نوعی حامی افرادی باشند که به صورت قانونی فعالیت می کنند.

همچنین در همین زمینه مصطفی پناباد رئیس اتحادیه صنایع دستی – سفره عقد و خدمات دکوری (فانتزی) اهواز گفت: ماهی تزئینی و قرمز و لوازم سفره هفت سین از رسته های زیر مجموعه این اتحادیه است، که پس از پیگیری و رایزنی های مختلف فروش آن امسال برای دومین سال پیاپی قانونمند می شود.

وی در پاسخ به سوال اینکه چه کسانی می توانند در خصوص فروش اقلام سفره هفت سین فعالیت کنند افزود: در جلسه ایی با شورای اسلامی شهر اهواز مقرر شد که کلیه افراد عرضه کننده این موارد از طرف شهرداریهای مناطق به اتحادیه معرفی شوند تا اتحادیه مجوزات لازم را برای آنها صادر نماید.

رئیس اتحادیه صنایع دستی تصریح کرد: پس از صدور مجوز بازرسین ما بر نحوه کار فروشندگان اقلام مورد نیاز سفره هفت سین نظارت کرده و هرگونه تخلف را گزارش می کنند و ماهم برابر قانون عمل می کنیم.

پناباد گفت: متاسفانه پس از نامه معاون خدمات شهری شهرداری اهواز به کلیه مناطق شهرداری که بصورت تاکید هم بود، کمتر همکاری در این مورد انجام شده و طبق روال گذشته دستفروشان، دوره گردان و برخی مغازه ها بدون هیچگونه مجوزی اقدام به عرضه این اقلام می کنند.

وی افزود: در سالهای گذشته شاهد بودیم برخی افراد با هویت نامعلوم تحت عنوان فروشنده ماهی قرمز و… اقدام به فروش مواد مخدر و سی دی های غیرمجاز و… می کنند که از پارسال با نامه نگاری و جلسات متعدد قرار بر این شد که همه افراد این موضوع شناسنامه دار شوند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی – سفره عقد و خدمات دکوری (فانتزی) اهواز افزود: از شهرداران مناطق انتظار داریم در این مورد مهم همکاری لازم را داشته باشند، زیرا برخی عرضه کنندگان این موارد از اجناس نامرغوب و غیر بهداشتی استفاده می کنند که برای همشهریان اهوازی عواقب خوبی ندارد.

همچنین منصور کتانباف شهردار اهواز در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص دست فروشی غیرمجاز گفت: در اهواز انضباط شهری وجود ندارد و باید با اجرای اقدامات ایجابی، سلبی و قضایی در جهت اجرای انضباط شهری در کلانشهر اهواز تلاش کنیم تا شهروندان عزیز معنای واقعی کلانشهر را احساس کنند.

وی افزود: عدم برخورد قانونی با مواردی همچون وانت های که در خیابان های شهر به وفور اقدام به میوه فروشی، مرغ و ماهی فروشی می کنند، وجود دستفروشی در مرکز هسته ای شهر، عدم ساماندهی مشاغل مزاحم و اینگونه موارد باعث شده شهروندان گلایه های بسیاری داشته باشند و با نزدیک شدن به پایان سال این بی انضباطی ها بیشتر هم شود.

به گزارش هورنیوز، دست فروشان و اینگونه افراد می بایست مثل دیگر شاغلین برای خانواده های خود نان آوری کنند و در تمام دنیا این یک مورد بحق و قانونی است. ولی آنچه که شهر اهواز را از دیگر شهرهای کشور متمایز می کند حضور دستفروشان بی نام و نشان در جای جای شهر اهواز است که بعضاً با همین مامورین شهرداری هماهنگ بوده و پس از دستگیری فورا آزاد شده و همچنان ادامه می دهند.

باتوجه به گفته های مسئولین در مورد اقلام سفره هفت سین که یکی از مایحتاج اصلی مردم اهواز در سال جدید است، چه خوب می شود شهرداران مناطق با کمک به بهداشت و اتحادیه مسئول این شغل پرمخاطب را در پایان سال به سرانجام خوش برسانند.

https://hoorkhabar.ir/671341کپی شد!
339