اسکلت‌های باستانی اندیمشک چه می‌گویند؟

هورنیوز – دکتر زهرا افشار اظهار کرد: گورهای اندیمشک سایت‎ بسیار مهمی هستند که بقایای اسکلتی زیادی را در دل خود جای داده‎اند که این بقایا می‎توانند گذشته مردم اندیمشک و خوزستان را به تصویر بکشد.

او افزود: در آن منطقه اسکلت‎های مرد، زن و کودکان کشف شده است و با توجه به مطالعات باستان‎شناسی و زمین‎شناسی مشخص شد که محوطه می‎تواند اطلاعات بسیار غنی را در خصوص تاریخ و مردمان ساکن اندیمشک ارایه دهد.

این زیست‎باستان‎شناس تصریح کرد: اسکلت‎های موجود در محوطه تاریخی اندیمشک، اطلاعاتی را در خصوص مردمانی که در سده‌های پایانی هزاره اول پیش از میلاد در آن جا ساکن بودند، نحوه زندگی، رفتار اجتماعی، نحوه تدفین مردگان، آداب و رسوم، رژیم غذایی، بیماری‎های آنان و بسیاری از مسایل مهمی که برای باستان‎شناسی اهمیت دارد ارایه می‎دهند؛ اطلاعاتی که برای مردمان منطقه و شهری که مایلند در مورد گذشتگان خود بیشتر بدانند بسیار جذاب هستند.

او اضافه کرد: در مجموع این محوطه می‎تواند اطلاعات وسیعی را در خصوص شهر اندیمشک و منطقه خوزستان ارایه دهد و پازل مربوط به مردم بیش از ۲۰۰۰ سال قبل در منطقه را تکمیل کند.

افشار بر گسترش کاوش‎ها در این منطقه تأکید کرد و افزود: باید به واسطه کاوش‎ها مشخص شود انسان‎های این دوره چه کسانی بودند و اطلاعاتی را در خصوص آن‎ها کسب کنیم. در همان منطقه پنج تا شش اسکلت یافت شد که مطالعات و آزمایش‎ها روی آن‎ها حتی برخی بیماری‎های افراد را نیز در آن زمان نشان داد.

او با تأکید بر اهمیت این سایت به لحاظ انسان‎شناسی و سبک زندگی افراد خاطرنشان کرد: به نظر من مردم اندیمشک و مسئولان میراث فرهنگی که به این کاوش کمک می‎کنند به این امر واقف هستند که اگرچه انجام این کاوش‌ها ممکن است مقداری از جلوه شهری را بر هم بریزد اما اطلاعات غنی را در اختیار مردم در خصوص تاریخ منطقه قرار خواهند داد که بسیار منحصر بفرد، مهم و دارای ارزش برای باستان‎شناسی اندیمشک و خوزستان است.

این زیست‎باستان‎شناس افزود: این آثار باید بیشتر کاوش شوند و به واسطه آن‎ها اطلاعاتی نظیر تعداد کودکان دفن شده، بیماری آن‎ها، نسبت‌های فامیلی آن‎ها و موقیعت‌های اجتماعی را به دست آورد تا به تبع آن بتوانیم جامعه آن زمان را بازسازی کنیم.

او اظهار امیدواری کرد: فضا برای کاوش‌های وسیع‌تر فراهم آید تا بتوان اطلاعات بیشتری را در خصوص انسان‎شناسی منطقه کسب کرد چراکه اطلاعات موجود اگرچه اطلاعات اندکی هستند اما شروعی است برای کاوش‎های بعدی که در صورت تأمین بودجه، محقق خواهد شد و شناخت ما از گذشته اندیمشک بیشتر از پیش خواهد شد.

در شهریور ماه سال جاری در حین عملیات شرکت آب و فاضلاب اندیمشک، تعدادی آثار تاریخی مشاهده شد که با درخواست و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و حمایت شرکت آب و فاضلاب استان و به کمک کارشناسان بومی شهرستان اندیمشک و نیز کارشناسان خبره دوران تاریخی به سرپرستی یوسف دیناروند و بر اساس مجوز صادره از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان‌شناسی در آذر ماه سال جاری کاوش نجات‌بخشی در آن منطقه آغاز شد.
ایسنا

https://hoorkhabar.ir/671263کپی شد!
90