چرا در عرصه‌های فوق بحرانی گرد و غبار اهواز “کهور پاکستانی” کاشته شد؟

هورنیوزاحمد مطیعی در حاشیه بازدید معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور از طرح‌های مقابله با ریزگرد در کانون‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پروژه‌های نهال‌کاری طرح مقابله با ریزگردها در عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز از دو نوع روش کاشت نهال مشتمل بر کشت جویچه‌ای و کشت چاله‌ای استفاده شده است.

وی ادامه داد: عملیات کشت تمام نهال‌هایی که در این عرصه‌ها کاشته شده، از اسفندماه سال قبل کلید خورده و در حال حاضر متوسط سبزینگی این نهال‌ها ۷۰ درصد است. البته سبزینگی نهال‌های کاشته شده در هر منطقه در این عرصه‌ها که مجموعا شامل ۷۰ قطعه می‌شود، متفاوت است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان افزود: برخی قطعات ما در این پروژه‌های نهال‌کاری بیش از ۸۵ درصد سبزینگی دارند و قطعاتی وجود دارد که سبزینگی آنها ۴۰ درصد است.

مطیعی در توضیح علت خشکی نهال‌های کاشته شده در منطقه حنطیه ۳ تصریح کرد: این نهال‌ها در واقع خشک نشده‌اند بلکه در مرحله خواب زمستانی قرار دارند. در شیوه کشت چاله‌ای، نهال‌هایی که با به کارگیری بیل کاشته شده‌اند، رشد بیشتری نسبت به نهال‌هایی داشته‌اند که با به کارگیری مته کاشته شده‌اند.

وی ادامه داد: درصد سبزینگی نهال‌های کاشته شده در حنطیه بیش از ۷۰ درصد است و نهال‌های این منطقه فقط دچار ریزش برگ شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان افزود: در آینده تمام نهال‌هایی که در این عرصه‌های فوق بحرانی کاشته شده‌اند، از طریق کانال آبرسانی مهندس شریفی آبیاری خواهند شد. تاکنون آبیاری این نهال‌ها از طریق کانال کوت امیر انجام می‌شد. همچنین از تانکرهای آبرسانی برای آبیاری این نهال‌ها استفاده شده است.

مطیعی در پاسخ به اینکه آیا شیوه کشت نهال در این عرصه‌ها متناسب با جنس خاک هر منطقه انجام می‌شود، گفت: ما بر اساس حداقل‌ها، شیوه کشت را انتخاب می‌کنیم. به عبارتی مقاوم‌ترین نوع گیاه را به شوری و سختی خاک منطقه شناسایی می‌کنیم و مورد استفاده قرار می‌دهیم.

وی افزود: در منطقه حنطیه، شوری خاک بالا و میزان رشد نهال‌های کاشته شده در آن کم است. نهال‌های کاشته شده در منطقه حاج پرپین که شوری خاک آن کمتر است، رشد بیشتری دارند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان درباره انتقادات مطرح شده نسبت به انتخاب نهال گونه “کهور” برای کاشت در این عرصه‌های فوق بحرانی بیان کرد: بیش از ۵۰ سال است که کهور در خوزستان کشت می‌شود و بیشترین میزان کشت این گونه گیاهی در خوزستان در شنزارها صورت می‌گیرد.

مطیعی ادامه داد: به سادگی می‌توان از مردم بومی و محلی منطقه پرسید که آیا می‌توان از میوه کهور برای تعلیف دام استفاده کرد یا خیر. پروتئین میوه کهور از جو بیشتر است. هر چند که این گونه گیاهی محصول کمتری نسبت به جو دارد.

وی افزود: گونه گیاهی کهور پاکستانی که برای نهال‌کاری در این عرصه‌های فوق بحرانی از آن استفاده شده است، هیچگونه زادآوری طبیعی ندارد که برخی بخواهند انتقاد کنند که کهور گونه‌ای مهاجم است. همچنین این گونه گیاهی، سمی نیست و در استان خوزستان برای تعلیف دام از محصول این گیاه استفاده می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/670947کپی شد!
161