مگر باران بیاید و خاک را از اهواز بشوید

هورنیوز –  محمد ایزدی، با اشاره به پدیده ریزگردها در خوزستان اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد کانون‌های ریزگرد منشاء داخلی دارند به طوری که ۳۲۰ هزار هکتار اراضی به علت کمبود آب به بیابان تبدیل شده‌اند و ۱۷ کانون ریزگرد تنها در خوستان وجود دارد.

وی با اشاره به عوامل ایجاد ریزگرد در خوزستان افزود: بیش از ۹۰ درصد وقوع ریزگردها به دلیل کمبود آب است. همچنین عدم مالچ‌پاشی در سال‌های اخیر، انتقال بخشی از آب که موجب خشک شدن تالاب‌ها شده و جنگ تحمیلی که زمین‌های خوزستان در این جنگ شخم زده شد، از جمله عوامل ایجاد ریزگردها هستند.

عضو شورای شهر اهواز در ادامه گفت: هچنین فعالیت شرکت‌های نفتی و وجود دکل‌های بسیار زیاد موجب خشک شدن بخش وسیعی از زمین‌های اطراف این شرکت‌ها و دکل‌ها شده است و مسئولان باید توجه داشته باشند که هزینه آسیب وجود این دکل‌ها در محیط زیست بیشتر از سود استخراج نفت است.

ایزدی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه خوزستان “آب مازاد” دارد، تصریح کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری که باید ۵۰۰ هزار هکتار آن در خوزستان و ۵۰ هزار هکتار در ایلام اجرا می‌شد به دلیل عدم تأمین آب از سوی شورای ملی آب روی زمین مانده است. اکنون تنها ۲۲۵ هزار هکتار از این طرح در خوزستان اجرایی شده و ۲۷۵ هزار هکتار آن روی زمین مانده است.

وی بیان کرد: این حرف آقای کلانتری از جمله حرف‌های ضد و نقیضی است که بین مسئولان ارشد ما وجود دارد.

عضو شورای شهر اهواز هشدار داد: در صورت کم شدن میزان آب در کارون، آب شور دریا به سمت کارون برمی‌گردد و اکوسیستم از بین می‌رود. همچنین با توجه به اینکه خوزستان در نزدیکی سطح دریا قرار دارد هر چقدر میزان آب شیرین کم شود زمین‌ها بیشتر به نمک‌زار تبدیل می‌شوند و با مشکل جدی مواجه می‌شویم.

ایزدی با اشاره به گرد و خاک شدید هفته گذشته در اهواز خاطرنشان کرد: با وقوع این گرد و خاک مردم خوزستان ضررهای زیادی از نظر مالی، سلامت و بهداشت متحمل شدند.

وی با اشاره به هزینه بالای نظافت و شستشوی شهر و منازل مسکونی پس از گرد و خاک گفت: به دلیل فشار کم آب، مردم مجبورند از پمپ برق استفاده کند که این مسأله هزینه را دو چندان می‌کند. همچنین تعطیلی مدارس و ادارات صدها میلیارد تومان به خوزستان ضرر وارد می‌کند.

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: علت کوتاهی مسئولان برای حل معضل گرد و خاک خوزستان قرار نگرفتن آنان در چنین شرایطی است. حدود دو سال پیش ریزگرد مختصری در تهران اتفاق افتاد که تنها در آن روز سه جلسه در این زمینه تشکیل شد و به سرعت هیاتی را برای بررسی مشکل به کشور عراق اعزام کردند.

ایزدی با اشاره به وضعیت شهر پس از گرد و غبار گفت: در حال حاضر تمام شهر اهواز خاک‌آلود شده است و از طرفی نیز شهرداری مقدور نیست همه جای شهر را تمیز کند و نیازمند یک بارندگی برای نظافت شهر هستیم.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/670893کپی شد!
122