هیچ کس با ساختارشکنی موافق نیست /اعتراضات بایستی در چارچوب قانون باشد /دولت و مجلس باید باهم متحد بشوند /دولت رویه اقتصادی خود را تغییر دهد

هورنیوز – چند روزی است که در برخی از شهرهای کشور، شاهد تجمعات اعتراضی هستیم. مردمی که به وضعیت کنونی اقتصاد و معیشت خود اعتراض داشته و «گرانی» را از آستانه تحمل خود خارج می دانند. در این میان البته طیف اغتشاش گری هم به تخریب اموال عمومی پرداخته و شعارهای ساختار شکنانه دادند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفتگویی با خبرنگار ما داشته که در ادامه آن را می خوانید:

*نظرتان در خصوص اعتراضات روزهای اخیر چیست؟

مقام معظم رهبری از سال ها قبل بر روی اقتصاد مقاومتی، سامان‌دهی به اقتصاد و تولید داخلی و پرداختن به اشتغال تأکید داشته اند. اما متأسفانه در حوزه مدیریت و اجرایی و حتی قوه مقننه هم در این زمینه ها نتوانستند منویات رهبری را به منصه ظهور برسانند. به همین جهت مشکلات در حوزه اقتصادی باقی است. وقتی مشکلات اقتصادی باشد، طبیعی است که نارضایتی هایی بین مردم به وجود آید؛ مردم ناراحت هستند ، بحران بیکاری همچنان جامعه را آزار می دهد و رکود همچنان بر اقتصاد کشور سایه انداخته است. درآمدهای نجومی در حوزه مدیریت شرکت های دولتی مشکلاتی را ایجاد کرده است. به واقع می توان با هزینه کمتری امور جاری کشور را به پیش برد. تعبیر من این است که اگرچه مطالبات به حقی وجود دارد اما دشمنان ما تلاش می کنند تا از این فریادهای حق‌طلبانه، برداشت های ناحق کنند و فتنه جدیدی را سازمان دهی کنند.

مردم از وضعیت اقتصادی ناراحت هستند و بایستی آن را سامان داد. دولت و مجلس بایستی دست به دست هم بدهند و اقتصاد کشور را سازمان ببخشند؛ دولت می بایست رویه اقتصادی خود را تغییر دهند و مسیر فعلی را تغییر دهد. دولت های گذشته هم همین مسیر را طی کرده اند. دولت سازندگی هم همین مسیر را طی کرد و همین مشکلات و گرفتاری ها پدید آمد. پس ادامه آن سیاست ها، ما را به جایی نمی رساند. همین لایحه بودجه سال ۹۷ هم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، حل رکود و برون رفت از بحران اشتغال نیست. این لایحه مشکلات را افزایش می دهد به جای آن که کاهش دهد. باید این مسائل را حل کرد تا زمینه بهره برداری از جانب دشمنان کشور و ملت، فراهم نشود. معتقدم همه ملت ایران به کشورمان، به نظام و رهبری علاقمند هستند و دوست دارند کشور رشد و توسعه پیدا کند. در این شرایط که نارضایتی های به حقی مطرح می شود، دشمنانی که چهل سال عناد دارند با جمهوری اسلامی، در پی بهره برداری از این فضا هستند.

*چه میزان صحبت هایی که از جانب مخالفان دولت بیان شده موجب تحریک مردم شده است؟ آیا دسته بندی جامعه به غنی و فقیر و مانند آن چه که در انتخابات سال ۹۶ شاهد بودیم، مطرح کردن ۴ درصدی و ۹۶ درصدی، موجب عمیق شدن شکاف اجتماعی نمی شود؟

در عرصه رقابت های انتخاباتی، طرفین سعی می کنند دیدگاه های خودشان را در جهت منافع مردم مطرح کنند؛ طرف مقابل هم وعده هایی داده است که این وعده ها تحقق پیدا نکرده است؛ پس می توانیم این طور هم بگوییم چون دولت وعده هایش را محقق نکرده، چنین وضعی پیش آمده است. این گونه تحلیل ها را می شود ارائه کرد. الآن در فضای انتخابات نیستم که جناح ها بخواهند علیه یکدیگر صحبت کنند و مسائل را سیاسی کنیم و مثل مسائلی که سیاسی می شود و لاینحل باقی می ماند این اعتراضات هم لاینحل باقی بماند. الآن وقت عمل، فکر کردن و برنامه ریزی است. دولت و مجلس باید باهم متحد بشوند و دست به دست همدیگر بدهند و موانع و مشکلات بر سر راه مردم را بردارند. هرکجا که با هم متحد هستیم و یکصدا به میدان می آییم ،پیروز می شویم حتی بر قدرت های سلطه گر. مگر جمهوری اسلامی ایران در قضیه ریشه کنی داعش، کار کوچکی انجام داد؟ اتفاقا کار بسیار بزرگی بود، چون وحدت نظر در آن ماجرا وجود داشت. بنابراین فکر می کنم، امروز بایستی در جهت انسجام ملی و ارجح دانستن منافع ملی کشور، حرکت کنیم. مشکلات مردم را بایستی حل کنیم. این مردم، انقلابی، ولایت مدار، باعزت، طرفدار نظام هستند و واقعاً حق شناس هستند و اگر موانع از سر راه شان برداشته شود، خودشان جواب دشمنان را خواهند داد. دیدیم که سال ۸۸ چه خیزشی صورت گرفت؛ مردم آگاهند.

*در بین این اعتراضات، علاوه بر شعارهایی که به نشانه اعتراض به وضعیت کنونی اقتصاد کشور سرداده شد، شعارهایی دیگری هم سر داده شد؛ بخشی که ساختارشکنانه بود و بخشی دیگر به دولت بازمی‌گشت و آقای روحانی را خطاب قرار می داد؛ نظرتان چیست؟

ما نظام جمهوری اسلامی هستیم؛ جمهوریت داریم. رئیس جمهور را مردم انتخاب می کنند. مردم انتخاب خود را انجام داده اند. در نام جمهوری ،روز محاکمه مقامات، روز انتخابات است. وقتی انتخاباتی برگزار شد و منتخب ما نتوانست انتظارات را برآورده نماید و شعارهایش را محقق سازد، تنها می توانیم در انتخابات بعدی به او یا جریان سیاسی او رأی ندهیم. این قاعده بازی را بایستی همه رعایت کنیم. باید قاعده را قبول کنیم و در چارچوب پیش برویم. همین یک هفته پیش، یک میلیون نفر در یونان به خیابان ها آمدند و به سیاست های اقتصادی دولت خودشان اعتراض داشتند؛ اعتراض شان را بیان کردند. مرگ بر این و مرگ بر آن که کاری را درست نمی کند. البته دشمنان و بیگانگان تلاش می کنند شعارسازی کنند تا از این بستر به نفع خود بهره برداری نمایند. بخشی از این شعارسازی ها را در شبکه های اجتماعی انجام می دهند و قصد دارند مردم را هدایت کنند. اما بهتر است ما طبق قاعده دموکراتیک پیش برویم؛ چرا که نظام ما جمهوری اسلامی است. رئیس جمهور یا نماینده مجلس که از آسمان نمی آیند، مردم رأی می دهند و انتخاب می کنند و اگر هم کارآمد نبودند می توانیم دفعه دیگر به آن جریان و دیدگاه و تفکر رأی ندهیم.

*به این موضوع اشاره کردید که مردم صاحب رأی هستند و می توانند در صورت برآورده نشدن انتظارات شان به آن فرد یا جریان سیاسی که وی نماینده اش بوده است، در انتخابات های بعدی، رأی ندهند. این اعتراض های اخیر را چه میزان موجب لطمه زننده به پایگاه رأی اصلاح طلبان به عنوان حامیان اصلی آقای روحانی می دانید؟

سه سال و نیم تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری باقی مانده است. بایستی دید عملکرد دولت در عرصه های مختلف، چگونه خواهد بود. شاید دولت بتواند طی سال های آینده، اوضاع را سامان ببخشد و خدمات ارزنده ای را ارائه نماید و در نهایت رضایتمندی مردم را فراهم نمیاد؛ البته ممکن هم هست که نتواند. توصیه می کنیم رویه باید تغییر کند. این راه ها رفته ایم در گذشته و جواب نگرفته ایم. رکود، بی کاری، واردات بی رویه ادامه دارد. تولید ثروت صورت نمی گیرد. اگر دولت رویه و برنامه اش را تغییر ندهد و شرایط عوض نشود، رضایتمندی مردم را نیز نخواهد کسب کند، طبیعی است که مردم به این جریان دیگر رأی نخواهند داد.

*فکر می کنید این اعتراضات تا کجا ادامه خواهد داشت؟

در نظام جمهوری اسلامی، قانون مند حرکت می کنیم و اعتراضات هم بایستی در چارچوب قانون باشد، مثل همه جای دنیا. این اعتراضات می توانند از وزارت کشور مجوز هم بگیرند و حتی معتقدم محلی برای این نوع اعتراضات مشخص شود و به مردم هم اطلاع رسانی کنند. همانطور که جلوی مجلس هم می آیند. بالاخره مجلس خانه ملت است و از قشرها و گروه های مختلفی می آیند و شعار می دهند و اعتراض خود را می گویند و متقابلاً نمایندگان هم حرف آنها را می شنوند. در چارچوب قانون و مقررات بایستی زمینه برای شنیده شدن اعتراض مردم، فراهم شود. طبیعی است که هیچ کس با ساختارشکنی موافق نیست و هیچ کس دلش نمی خواهد از این فضا، بیگانگان بهره برداری کنند. سال هاست که علیه ایران اقدامات خصمانه انجام می دهند، تحریم می کنند، به ملت ایران توهین می کنند؛ ایران قربانی تروریسم است و ۱۷۰۰۰ شهید ترور دارد. بنابراین اجازه ندهیم که دشمنان بهره برداری کنند.

https://hoorkhabar.ir/670389کپی شد!
208