خوزستان با بحران کمبود آب مواجه است!

هورنیوز – سعید رئوفی نسب عصر امروز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان دزفول اظهار کرد: حجم اولیه دریاچه سد دز ۳،۳ میلیارد مترمکعب بوده که به دلیل ورود رسوبات، این میزان به ۲،۷ میلیارد مترمکعب رسیده و در واقع ۶۰۰ میلیون مترمکعب از حجم دریاچه سد دز کم شده است.

وی افزود: از این ۲.۷ میلیارد مترمکعب حجم موجود نیز در حال حاضر دو میلیارد مترمکعب حجم خالی شده که بیانگر کمبود دو میلیارد مترمکعبی آب در سد دز است.

مدیرعامل سد دز ادامه داد: بخشی از این کمبود طبیعی و به دلیل این است که اکنون فصل آبگیری نیست اما بخشی از این کمبود آب بسیار غیرعادی است چرا که ما چنین پائیز خشک و با کمبود شدید بارشی تقریباً تاکنون نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته تاکنون آورد دریاچه دز همواره به ۲۰۰ و یا کمتر از آن رسیده است، افزود: در واقع باید گفت در حال حاضر ما با بحران کمبود آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد: سیاست سازمان آب و برق خوزستان حفظ ارتفاع سدهاست زیرا تأمین آب بالادست، پائین‌دست و کشاورزی را بر عهده دارد.

رئوفی نسب با بیان اینکه کاهش یا افزایش ارتفاع سد دز با دستور سازمان آب و برق خوزستان انجام می‌شود، گفت: به علت سازه سد، آبگیری سخت در پائین‌دست رودخانه و ایجاد گرداب هنگام کاهش ارتفاع نمی‌توان ارتفاع سد را کاهش داد؛ بنابراین باید دید چه میزان آب در وضعیت حداقلی و در چه زمانی نیاز است که به سازمان آب و برق خوزستان پیشنهاد داد تا نسبت به تأمین آن اقدام کند.

مهر

https://hoorkhabar.ir/670352کپی شد!
286