میانگین سنی ابتلا به HIV در خوزستان مشخص شد

هورنیوز – علی‌حسین حسین‌زاده در نشست هماهنگی اجرایی شدن چهارمین برنامه ملی استراتژیک کنترل عفونت HIV اظهار کرد: این برنامه در راستای برنامه جهانی کنترل ایذر اجرا می‌شود که بر اساس آن باید تا سال ۲۰۳۰ شناسایی بیش از ۹۰ درصد مبتلایان HIV انجام شود و بیش از ۹۰ درصد مبتلایان تحت پوشش شیوه‌های درمانی پایدار قرار بگیرند.

وی افزود: با توجه به آماری که در اختیار داریم حرکت ما در جهت این برنامه‌ها کند است. بر اساس آمار فعلی کشور حدود ۳۰ درصد مبتلایان به این بیماری شناسایی شده‌اند و ما تاکنون یک‌سوم برنامه را اجرایی کرده‌ایم.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در خصوص هدف دوم که درمان پایدار مبتلایان است تنها حدود ۱۵ درصد عملکرد داشته‌ایم و این نشان می‌دهد که وضعیت ما در خصوص کنترل ایذر با توجه به مصوبات شورای سلامت در کل کشور با چه فاصله‌ای قرار گرفته است.

حسین‌زاده تصریح کرد: دلایل متفاوتی در کشور و استان خوزستان موجب این حرکت کند در جهت اهداف برنامه شده است. یکی از موضوعات در کشور ما در رابطه با این بیماری مباحث فرهنگی است که پیرامون این موضوع وجود دارد که موجب شده بسیاری از مبتلایان به این ویروس از مشکل خود آگاهی نداشته باشند.

وی بیان کرد: یکی از گرفتاری‌ها دیگر در عدم رسیدن به اهداف تعیین شده تغییر الگوی این بیماری است. در بررسی‌های اخیر مشخص شده که در دو یا سه سال اخیر در خوزستان بیش از ۲۵۰۰ نفر که به HIV مبتلا  هستند شناسایی شده‌اند. همان‌طور که همه مطلع هستند الگوی رایج در کشور ما تزریق مواد مخدر بوده که موجب شیوع و گسترش این بیماری شده است ولی در دو یا سه سال اخیر الگوی دیگر بر استفاده از مواد مخدر پیشی گرفته است.

حسین‌زاده گفت: روابط جنسی ناسالم در خصوص شیوع این بیماری پیشی گرفته که این موضوع کار شناسایی را سخت کرده است و آمار نشان می‌دهد که شیوع بیماری از این طریق در حال گسترش است.

وی تصریح کرد: میانگین سنی بیماران مبتلا به HIV در استان خوزستان بین ۲۴ تا ۳۵ سال است و بر این اساس بیشترین خطر قشر جوانان را مورد هجوم قرار داده است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان عنوان کرد: با توجه به مواردی که موجب شیوع این بیماری می‌شود، مناطق آسیب‌خیز یکی از مشکلات استانی ما در این زمینه است و می‌طلبد که همه دستگاه‌های ذیربط بر اساس مصوبات شورای سلامت که در کنترل و پیشگیری این بیماری مسئولیت دارند جدیت بیشتری داشته باشند.

حسین‌زاده تصریح کرد: حوزه اجتماعی استانداری خوزستان باید میزان اجرای مصوبات را رصد کند و هر سه ماه یک گزارش از عملکرد دستگاه‌های ذیربط دشته باشند.

وی افزود: در بحث سلامت تمام تئوری‌ها پیرامون این مسأله متفق‌القول هستند که اکثر متغیرهای مستقلی که در بحث سلامت تأثیرگذار هستند، مقوله‌های اجتماعی هستند. در خصوص HIV نیز با توجه به این رویکرد مهم‌ترین راهکار فرهنگ‌سازی است و ابزار فرهنگ‌سازی چیزی جز آموزش نیست.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: با توجه به اینکه بیشتر متغیرهای سلامت اجتماعی هستند برای اینکه این متغیرها را ارتقا ببخشیم باید کار فرهنگی را گسترش دهیم.

حسین‌زاده بیان کرد: با توجه به تجربه‌ای که در دنیا و کشور وجود دارد، یکی از راهکارهایی که می‌توانیم در راستای تحقق مصوبه شورای سلامت جهت کنترل ایذر دنبال کنیم فعال کردن سازمان‌های مردمی برای ارائه خدمات پیشگیرانه است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: پیشنهاد دوم اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف به عموم مردم و مخصوصا جوانان است. معمولا ما در کارمان از افرادی برای آموزش استفاده می‌کنیم که توجه، تخصص لازم و سابقه حضور در کارگاه‌های آموزشی را ندارند که در این صورت نتیجه‌ای که بتواند موجب کاهش متغیرهای این موضوع باشد حاصل نمی‌شود.

حسین‌زاده تصریح کرد: همچنین برگزاری سمینارها و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی توسط دستگاه‌ها ذیربط و فرمانداران و استفاده از تریبون‌های مختلف مذهبی و فرهنگی برای کنترل و مبارزه با این بیماری تأثیرگذار هستند.

وی گفت: ایجاد مراکز مشاوره در مناطق مختلف مخصوصا مناطق آسیب‌خیز با توجه به الگوهایی که در زمینه شیوع این بیماری وجود دارد، حائز اهمیت است.

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/669124کپی شد!
3769