کاهش ۴۱ درصدی بارش باران در سال آبی ۹۶-۹۵

هورنیوز – هوشنگ حسونی زاده میزان بارش در خوزستان را در سال آبی ۹۶-۹۵ را ۲۱۰ میلیمتر، یعنی ۱۴۸ میلیمتر کمتر از بارش نرمال ذکرکرد.

وی با اعلام کاهش ۴۱ درصدی نزولات آسمانی در سال آبی ۹۶-۹۵، میزان بارش در سال آبی ۹۵-۱۳۹۴ را ۴۰۱ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این میزان بارش در مقایسه با ۳۵۸ میلیمتر بارش بلندمدت خوزستان، مقدار ۴۳ میلیمتر معادل ۱۲درصد افزایش را نشان می دهد.

حسونی زاده با بیان اینکه با برنامه ریزی انجام شده در استفاده از ذخایر آبی سال ۹۵- ۹۴، مصارف مختلف در سال آبی ۹۶- ۹۵ به طور مناسبی مدیریت شد، افزود: در سال آبی ۹۵- ۹۴ مجموع دبی رودخانه های دز و کارون در ایستگاه های هیدرومتری گتوند و دزفول به طور متوسط ۴۰۵ مترمکعب بر ثانیه بوده و بارگذاری مصرف بیشتر روی شاخه دز قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: در سال آبی ۹۶- ۹۵ متوسط دبی رودخانه های کارون و دز با ۶ درصد کاهش، برابر ۳۷۸ متر مکعب بر ثانیه، بیشتر بارگذاری روی شاخه کارون برنامه ریزی و در ایستگاه هیدرومتری بهبهان در حوضه مارون، دبی آب در سال آبی ۹۶- ۹۵، ۲۴٫۵ مترمکعب بر ثانیه و در حوضه کرخه دبی متوسط در ایستگاه هیدرومتری پای پل در سال آبی ۹۶- ۹۵ مقدار ۹۲ مترمکعب بر ثانیه گزارش شده است.

طبق اطلاعیه های سازمان هواشناسی خوزستان ۷۰ درصد مناطق این استان درگیر خشکسالی بوده اند و از نظر افزایش میانگین دمای روزانه در کشور نیز این استان، رتبه چهارم را دارد. نمودار سال های اخیر، حرکت به سمت دماهای بالاتر را نشان می دهد به طوری که بیشتر شهرهای خوزستان دمای بالای ۴۹ درجه را تجربه کرده اند.

https://hoorkhabar.ir/669077کپی شد!
1110