رسیدگی به ۵۴۵۱ پرونده تخلفات کالا و خدمات در سال جاری

هورنیوز رضا سعیدی در نشست خبری که امروز (۸ آبان‌ماه) به مناسبت بیست و سومین سالروز تأسیس سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۷۳ بنا به ضرورتی که نسبت به نظارت، قیمت‌گذاری و رسیدگی به صدور حکم قطعی در تخلفات اقتصادی وجود داشت، با تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام دو سازمان به پیکره دولت افزوده شد که یکی سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت کالا و دیگری سازمان تعزیزات حکومتی بود.

وی با بیان اینکه تعزیرات حکومتی یک سازمان شبه قضایی است، افزود: وظیفه اصلی تعزیرات حکومتی رسیدگی، صدور و اجرای حکم در خصوص گزارش‌های رسیده از سوی مراجع ذی‌صلاح از جمله سازمان صنعت و معدن، اتاق اصناف، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و … در امور قاچاق کالا و ارز، کالا و خدمات و تخلفات بهداشت و درمان است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان تصریح کرد: تخلفات حوزه قاچاق کالا و ارز در این اداره رسیدگی می‌شوند مگر اینکه مربوط به کالاهای ممنوعه یا تخلفات سازمان‌یافته باشند که در حوزه دادگستری هستند ولی عمده رسیدگی به تخلفات کالا و ارز به عهده اداره تعزیرات حکومتی است.

سعیدی بیان کرد: ما کار نظارتی انجام نمی‌دهیم و تنها وظایف رسیدگی به پرونده‌ها بر عهده اداره تعزیرات حکومتی است ولی طبق ماده ۱۹ آیین‌نامه سازمان‌های حکومتی زمانی که مشکلات اقتصادی حاد می‌شود در  سازمان‌های ناظر حضور پیدا می‌کنیم.

وی افزود: با وجود اینکه تعزیرات حکومتی جزو ستاد اربعین نیست ولی بر حسب وظیفه دینی در سه سال اخیر در خصوص کنترل وضعیت نرخ خودروها و آشفتگی پارکینگ در مرزها اقدام و موضوع را رسیدگی کرده‌ایم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان ادامه داد: شب گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه هزینه ورودی پارکینگ چذابه ۵۰ هزار تومان و هزینه هر شبانه‌روز ۵ هزار تومان است و همچنین پارکینگ‌ها هیچ مسئولیتی در برابر این خودروها ندارند که در این زمینه اقدام کردیم و قرار بر این شد که ورودی پارکینگ‌ها به ۲۰ هزار تومان کاهش یابد.

سعیدی با بیان اینکه یکی از مدیران استان عنوان کرده که این نرخ به دلیل هزینه‌های چند میلیاردی جهت ایجاد پارکینگ در مرزها در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: منظور این مدیران کدام زیرساختی چند میلیاردی است؟ این نرخ از سوی ستاد اربعین استان خوزستان تعیین شده است با وجود اینکه در حال حاضر ورودی پارکینگ‌ها در استان ایلام و کرمانشاه رایگان است. همچنین به قائم مقام منطقه آزاد اروند در خصوص اخذ مبلغ ۱۲۵۰۰ تومان از زوار نامه‌ای نوشتیم که احتمالا تا دو روز آینده این مسائل رفع شوند.

وی با اشاره به عملکرد تعزیرات حکومتی خوزستان در سال جاری اظهار کرد: در حوزه تخلفات کالا و خدمات ۳۲۲ فقره پرونده از سال گذشته و ۵۲۹۹ فقره پرونده وارده در سال جاری داشتیم که در مجموع تاکنون به ۵۴۵۱ پرونده رسیدگی شده و این نشان از عملکرد بیش از صد در صدی این اداره دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان تصریح کرد: همچنین در حوزه قاچاق کالا ۲۷۳ فقره پرونده از سال گذشته و ۱۱۳۱ فقره پرونده وارده داشتیم که به ۱۱۷۴ پرونده در این حوزه رسیدگی شده و بیش از صددرصد در این زمینه عملکرد داشتیم. همچنین در حوزه پرونده‌های بهداشت و درمان ۳۱ پرونده از سال گذشته و ۴۲۲ پرونده وارده داشتیم که به ۴۳۰ پرونده رسیدگی شده است.

سعیدی با اشاره به اجرای احکام در شعب رسیدگی در سال جاری گفت: در حوزه پرونده‌های کالا و خدمات ۲۸۱۲ پرونده از سال گذشته باقی مانده بود و ۷۰۴۱ پرونده وارده داشتیم که تاکنون ۷۹۱۵ پرونده مختومه داشته‌ایم.

وی با اشاره به اجرای احکام قاچاق تصریح کرد: در این حوزه ۵۵۲ پرونده از سال گذشته و ۸۰۸ پردازنده وارده در سال جاری داشتیم که ۸۵۵ فقره پرونده مختومه شد و در این زمینه عملکرد ۹۲ درصدی داشتیم که رقم خوبی نیست زیرا باید وثیقه‌های این پرونده‌ها به فروش برسد و این موضوع زمان می‌برد.

مدیرکل تعزیرات خوزستان با اشاره به اجرای احکام در خصوص دارو و بهداشت خاطرنشان کرد: در این بخش ۸۴۱ فقره پرونده از سال گذشته و ۱۰۴۲ پرونده وارده داشتیم که ۱۵۸۲ فقره پرونده مختومه شده و این نشان از عملکرد ۱۵۱ درصدی دارد.

سعیدی اظهار کرد: یکی از مشکلات تعزیرات حکومتی خوزستان در حوزه کالا و خدمات این است که در گذشته زمانی که مغازه‌داری جریمه‌اش را پرداخت نمی‌کرد می‌توانستیم مغازه وی را پلمب کنیم، ولی دیوان عدالت اداری این قانون را حذف کرد که امسال با ترفندی توانستیم حساب این افراد را مسدود کنیم تا مجبور شوند جریمه‌هایشان را پرداخت کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان با بیان اینکه اهواز یکی از گرانترین شهرهای کشور است، بیان کرد: در میدان تره‌بار الغدیر اهواز صاحبان غرفه‌ها جلوی غرفه‌های‌شان را اجاره داده‌اند و میلیونی پول می‌گیرند که این امر موجب گرانی می‌شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که اتاق اصناف بیلبوردهایی را در سطح میادین اصلی شهر نصب کنند تا قیمت اقلام مصرفی روزانه درج شود و مردم در صورت تخلف فروشندگان به شماره ۱۳۵ گزارش دهند تا رسیدگی شود.

سعیدی با بیان اینکه میدان تره‌بار الغدیر اهواز باید صاحب برنامه شود، افزود: با همکاری سازمان صنعت و معدن ساعت شروع به کار میدان تره‌بار تنظیم و ساعت یک بامداد اعلام شده است. دست دوم فروش‌ها در میدان تره‌بار الغدیر اهواز تابع هیچ قانونی نیستند و هیچ‌کس در این زمینه به وظایفش عمل نمی‌کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان گفت: در حال حاضر دست ما بسته‌تر از گذشته است زیرا به پنج تخلف از جمله گران‌فروشی، تقلب کم‌فروشی که جریمه آن‌ها بالا ۳۰۰ هزار تومان است باید در هیاتی متشکل از یک نفر از اداره تعزیرات، یک نفر از اتاق اصناف و یک از نفر از اداره صنعت و معدن است رسیدگی شود. آیا مجلس شورای اسلامی نمی‌داند که اصناف خودش را جریمه نمی‌کند؟!

وی خاطرنشان کرد: هیچ تخلفی از پزشک یا داروخانه‌ای قبل از ورود به ماده ۱۱ که نحوه اعمال جرایم و درمان است به اداره تعزیرات ارجاع داده نمی‌شود و در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی تشخیص دهد که این مورد تخلف است ما به پرونده رسیدگی می‌کنیم.

وی با انتقاد از عدم داشتن آب تصفیه‌کن در نانوایی‌ها عنوان کرد: برای بهبود کیفیت نان داشتن آب تصفیه‌کن باید یکی از شرایط برای اخذ مجوز نانوایان باشد.

سعیدی گفت: خوزستان جزو استان‌های قاچاق‌خیز نیست و بیشتر کالاهای قاچاق از بوشهر و گناوه به خوزستان می‌آیند.

مدیرکل تعزیرات خوزستان با اشاره به مشکلات موجود در بخش اعمال جرایم عدم درج قیمت فروشندگان گفت: در تمام تخلفات جریمه درج قیمت ۶۷ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۸۰ هزار تومان رسیده است و اگر فردی ۱۰۰ بار در سال تخلف عدم درج قیمت کالا داشته باشد تنها ۸۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

سعیدی بیان کرد: با کمبود بیش از ۵۰ درصدی نیرو مواجه هستیم و رسیدگی به چند هزار پرونده با تنها ۷۰ نفر نیرو قطعاً کار مشکلی است.

https://hoorkhabar.ir/669074کپی شد!
1468