بمناسب سالروز سقوط هواپیمای c130 (عادله لکی زاده)

هشتم ابان سال یکهزار و سیصد و پنجاه و نه درست ۳۹ روز از جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعثی عراق به خاک کشورایران می گذشت. تلاش های نیروهای بعثی با محاصره ابادان روبرو شد سیصد و پنجاه و پنج روز از تلاش نیروهای بعثی برای تصرف ابادان میگذشت که حضرت امام خمینی( ره )خطاب به نیروهای مسلح فرمودند که حصر ابادان باید شکسته شود.

رزمندگان اسلام به دستور رهبر کبیر عملیات ثامن الایمه را با هدف انهدام نیروهای دشمن در شرق کارون و تصرف و تامین این منطقه در ساعت یک بامداد در پنجم مهرماه یکهزار و سیصد و شصت با رمز نصرمن الله فتح قریب را اغاز کردند. نیروهای ایرانی با وجود گرمای شدید، مقاومت سرسختانه عراق را در هم شکستند و بعد از ۴۲ ساعت تلاش مداوم لشکر ۷۷ خراسان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،گروه فداییان اسلام و نیروهای مردمی، عملیات با موفقیت کامل به پایان رسید و نیروهای عراق در منطقه عملیاتی خسارات سنگینی را متحمل شدند و جزیره آبادان از محاصره آنان خارج شد، و ابادان با رشادت های رزمندگان اسلام پس از سیصد و پنجاه و نه روزه از دست دشمن خارج شد.

فرمان امام در مدت چهل و دو ساعت تحقق یافت
شکست حصر ابادان از دستاوردهای بسیار بزرگ و با عظمت ملت ایران بود و مقدمه فتح خرمشهر شد. نتیجه و بازتاب شکست در این عملیات بحدی برای صدام سنگین بود که پس از پایان عملیات و شکست نیروهای نیروهای بعثی هفت نفر از فرماندهان این شکست را تیر باران کرد. اکنون سی و شش سال از این عملیات پیروز مندانه می گذرد. یاداوری ان ایام پیامی جز شجاعت. رشادت و ایثار بالای زرمندگان را در خاطرمان تداعی نخواهد کرد.اما این پایان پیروزی شیرین شکست حصر ابادان نبود.

شکستی که توان و قوای دشمن را درهم شکست و اقتدار رزمندگان اسلام را به رخ جهانیان کشید
عروج اسمانی فرماندهان عملیات شکست حصر ابادان شادی این پیروزی را به غمی سنگین تبدیل نمود. فرماندهان در پایان عملیات با شوقی وصف نشدنی همراه با هزاران افتخار و امید پس از دو روز از پایان عملیات راهی دیدار رهبر خود می شدند تا پیامدها و عملکرد عملیات را به استحضار رهبر برسانند و دوباره تجدید میثاق نمایند و با قوای مضاعف برای مقابله با دشمن متجاوز به میدان جنگ باز گردند اما دست سرنوشت به انها فرصت دوباره نداد و رفتن انها به عروجی اسمانی مبدل گشت و در سانحه هوایی هواپیمای c130 به درجه رفیع شهادت نایل امدند. این سانحه تنها ۲ روز پس شکست حصر ابادان رخ داد و تمام ایران را در بهت و ناباوری فرو برد. در ان وضعیت بحرانی کشور از دست دادن ۵ فرمانده ارشد جنگ بسیار درداور و صدمه ایی جبران ناپذیر بود اما مردانی به مثابه انان جنگ بسیارداشت.

یاداوری این رشادت ها و جان گذشتگی ها انان در خاطر ما تداعی می گرددند. امنیت و ارامش امروزما مدیون فداکاری دیروز انهاست. اینکه از خاطر شما گذشت به قلم فرزند شهید و خواهر شهیدی است که افتخار حضور و همراهی با این بزرگ مردان تاریخ این کشوررا داشته است که در سانحه هوایی c130 در تاریخ ۱۳۶۰٫۷٫۷ به درجه رفیع شهادت نایل امدند و افتخار بزرگ و وظیفه سنگینی تا پایان زندگی بردوشم باقی ماندکه با غرور فرزند شهیدی از این اب و خاک باشم.
به یاد شهیدان مالک و علی لکی زاده که سبب شد این خاطرات به قلم اید .

https://hoorkhabar.ir/667998کپی شد!
836