دلربایی تاکسی های آنلاین از سرمایه گذاران مالی

هورنیوزتاکسی‌یاب‌های آنلاین خودرو در ایران نه عمر زیادی و ‌نه گستره فعالیت بزرگی دارند اما در همین مدتی هم که فعالیت خود را شروع کرده‌اند، نشان داده‌اند که پتانسیل بالایی برای درآمدزایی دارند. از طرفی، با به‌وجود آمدن این امکان مردم نیز استقبال چشمگیری از آن داشتند.

همین مدت کوتاه کافی بود تا ایده پولساز چند جوان خلاق، توجه بنگاه‌های پولدار و بیزینسی را به خود جلب کند تا خود را برای رسیدن به سود بیشتر در این کار، سهیم کنند. سودی که برپایه قیمت پایین و مشتری دائمی و زیاد به‌دست می‌آید و رقم آن آن‌قدر بالاست که همه دوست دارند بخشی از این سیستم باشند.

با گسترش تکنولوژی، شرکت‌های تاکسی یاب به صورت آنلاین در جهان نیز توسعه پیدا کردند و با موفقیت‌های چشمگیری نیز روبه‌رو بوده‌اند که سرآمد آنها را می‌توان شرکت «اوبر» نامید که گردش مالی بسیار بالایی از این کسب و کار نوپا برای خود فراهم کرده است.

چند صباحی است که برخی شرکت‌های این چنینی نیز در ایران و به‌طور خاص شهر تهران، به راه‌اندازی سرویس تاکسی‌یاب آنلاین اقدام کرده‌اند که در روزهای اخیر جنجال مجوزهای کاری آنها نیز سر و صدای زیادی به پا کرد اما این اپلیکیشن‌ها با توان بیشتر و البته حمایت مالی سنگین از سوی چند ابر پولدار داخلی، باعث شدند تا همچنان این شرکت‌ها باقوت به راه خود ادامه بدهند.

سرمایه گذاری ایرانسل در اسنپ

از آن‌جایی که سفارش تاکسی اینترنتی سریع‌تر آن چیزی که تصور می‌شد بین مردم جا افتاد و به تبع، درآمدهای این اپ افزایش یافت، شرکت‌های بزرگ و پولدار داخلی رغبت زیادی برای تصاحب اپلیکیشن اسنپ پیدا کردند. خبرها و گفت و شنودهایی رسمی و غیر رسمی، حکایت از آن دارد که شرکت ارتباطات ایرانسل در اپلیکیشن اسنپ بیش از ۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است.

روابط عمومی اسنپ اعلام کرده: «شرکت اسنپ سرمایه عظیمی را از MTN دریافت کرده تا فعالیت‌هایش را در سایر شهرهای کشورمان نیز گسترش دهد. شرکت MTN هفته گذشته، ۲۰ میلیون یورو به میزان سرمایه‌گذاری خود در شرکت اسنپ و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه گروه اینترنتی ایران افزود. این افزایش سرمایه با هدف سرعت بخشیدن به رشد این اپلیکیشن و توسعه خدمات آن در دیگر شهرهای ایران انجام شده است

البته گروه اینترنت ایران که در سال ۱۳۹۳ تأسیس شده، در بیانیه‌اش درباره سرمایه‌گذاری ایرانسل گفته است: «ما بسیار خرسندیم که به شرکت ایرانسل به‌عنوان سرمایه‌گذار خوش‌آمد گفته و امیدواریم تا با حمایت و دانش بومی ایرانسل، جایگاه خود را به عنوان شرکتی پیشرو در بازار آنلاین ایران مستحکم‌تر سازیم. این سرمایه‌گذاری نشانه موفقیت چشم‌گیر این گروه تا به امروز بوده است

تپسی بانک ملی را وسوسه کرد

تپسی، دیگر اپلیکیشن سفارش آنلاین خودروست که تقریباً همزمان با اسنپ پا به عرصه رقابت در فضای کسب و کار اینترنتی گذاشت و توانست در مدت کم با وجود رقیب سرسختش، برای خود اعتباری چشم‌گیر کسب و حواس سرمایه گذاران را به خود جلب کند. دانشجویی که در ۲۱ سالگی پول تو جیبی را از پدرش می‌گرفت، حالا در وضعیتی قرار دارد که در حال حاضر شرکتش در سال، چهار میلیارد تومان درآمد دارد.

همین موضوع باعث شد تا سرمایه گذاران توجهی خاص به این اپلیکیشن داشته باشند. آقای علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌گوید: «یکی از بانک‌ها هفته گذشته ۸۰ میلیارد تومان در یکی از اپلیکیشن‌های سفر سرمایه‌گذاری کرد

در این اظهار نظر اسم بانک مورد نظر مطرح نشده اما اخبار پشت پرده و زمزمه‌هایی که بوی واقعیت می‌دهند و در فضای مجازی پیچیده است، همگی روی یک گزینه مشترک توافق دارند و آن هم بانک ملی ایران است. بانک ملی ایران با استشمام سودآوری که این اپلیکیشن دارد، به سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومانی در آن اقدام کرده است. بنا برگزارش رسانه مجازی «راه‌پرداخت» گفته می‌شود بانک ملی با ۸۰ میلیارد تومان، ۲۵ درصد سهام تپسی را خریده است. به عبارتی ارزش تپسی ۳۲۰ میلیارد تومان است.

اهل بهشتی حامی کارپینو

در کنار این دو اپلیکیشن سفارش آنلاین خودرو، برخی اپلیکیشن های دیگر نیز از جمله آژانسی و کارپینو با حمایت‌های پشت پرده انکار شده، پا گرفتند که ابتدای کار آنها نیمه‌های راه رقبایشان بود. با این حال این دو اپ نیز توانستند جای خود را بین مردم باز کنند. درآمدزایی این دو اپ نیز با روندی متعادل در حال افزایش است و این سودآوری مسلماً بدون سرمایه‌گذار باقی نخواهند ماند.

البته باید گفت کارپینو خیلی بدون حامی نمانده است؛ از این جهت که پشتیبان بزرگی چون شهرداری تهران را دارد. شهرداری تهران در مراسمی رسمی و با حضور مسوولان حمل‌و‌نقل، از سامانه کارپینو رونمایی کرد و نقش آن، تمام ایستگاه‌های بی‌آر‌تی و مترو را فرا گرفت.

حمایت از ایده‌های کارآفرینی و همچنین استارت‌آپ‌ها، کار بسیار خوب و پول‌سازی است که می‌تواند به رشد و تعالی کسب و کارهای اینترنتی کمک شایانی کند اما خیلی از ایده‌های کسب و کار هستند که برای شروع نیاز به سرمایه گذاری دارند و برای گرفتن وام پشت باجه بانک‌ها یا در صف بررسی اداره‌ها برای اسپانسرینگ، مانده‌اند. شرکت‌های بزرگ که دست به نقد و جیرینگی پول خرج می‌کنند، مسلماً این توانایی را دارند که از سایر ایده‌ها نیز حمایت کنند.

نکته آخر اینکه سرمایه‌های کلانی در کشور وجود دارند که عمدتاً بین شرکت‌ها و نهادهای پولدار جابه‌جا می‌شوند و این اتفاق تاثیری در رفاه عمومی شهری ندارد و بالعکس، فقط به بزرگ‌تر شدن چند شرکت انگشت‌شمار کمک خواهد کرد. تقسیم سرمایه با رعایت عدالت اجتماعی، ایده‌های فراوانی از ایده‌سازان را شکوفا خواهد کرد.

https://hoorkhabar.ir/667945کپی شد!
786