مقابله با ریزگردها منوط به مدیریت آب و سرزمین است

هورنیوز – احمدرضا لاهیجان زاده چهارشنبه در ‘همایش ریزگرد، پایش اثرات و روش های مقابله’ از سری همایش های گرامیداشت هفته دولت، یکی از توصیه های مطرح شده در اجلاس بین المللی ریزگرد برای کاهش این مشکل را مدیریت آب و مدیریت سرزمین عنوان کرد.

وی با اشاره به کاهش ۴۹ درصدی بارندگی در خوزستان در سال گذشته افزود: با این حال در تابستان جاری بالاترین میزان کشت برنج را در دهه های گذشته در استان شاهد بودیم که این مساله مغایر با مدیریت آب و سرزمین است.

لاهیجان زاده اضافه کرد: بیشتر برنجکاری ها در حوضه کرخه و منتهی به تالاب هورالعظیم انجام شده که یکی از حوضه های حساس و از کانون های عمده گرد و غبار استان است.

وی با تاکید بر همکاری سایر دستگاه های اجرایی برای مهار کانون های ریزگرد اظهار کرد: در صورتی که جهاد کشاورزی برنامه ریزی برای برداشت آب و منابع طبیعی مساله چرای بی رویه دام را مرتفع نکند، نمی توانیم کانون های گرد و غبار را مهار کنیم.

لاهیجان زاده همچنین گفت: در یک دهه گذشته عمده منشاء ریزگردها کانون های خارجی بوده اما در سال های اخیر کانون های داخلی فعال شده و به مشکلات قبلی اضافه شده است.

وی اظهار کرد: پیش از این نشست هایی با کشورهای همسایه برای مهار کانون های گرد و غبار داشتیم اما نتیجه ای حاصل نشد به همین دلیل از سال ۹۳ سازمان محیط زیست تصمیم گرفت موضوع را از بعد منطقه ای خارج و در سازمان ملل طرح کند.

لاهیجان زاده افزود: در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در دو اجلاس سازمان ملل برای نخستین بار مساله ریزگردها مطرح و چهار قطعنامه صادر شد که یکی از مصوبات آن برگزاری اجلاس ریزگرد از ۱۲ تا ۱۴ تیر در تهران بوده است.

به گفته وی، در این اجلاس ۹۰ شرکت کننده و صاحبنظر در این حوزه از ۳۶ کشور جهان شرکت کردند.

وی یکی دیگر از موارد تاکید شده در اجلاس بین المللی ریزگرد را تبادل رایگان اطلاعات بین کشورها دانست و گفت: تبادل اطلاعات هنوز در استان اتفاق نیفتاده است.

https://hoorkhabar.ir/666164کپی شد!
175