خوزستان بر مدار بیکاری/انقراض واژه اشتغال در استان

به گزارش هورنیوز اشتغال در هر استان رابطه مستقیمی با شرایط اقتصادی و نوع تصمیم گیری مسئولان دارد. خوزستان دومین استان در تولید ناخالص ملی با نفت و چهارمین بدون نفت است اما با این وجود همواره جزء بالاترین استان های دارای نرخ بیکاری است.

امروز برای همگان مشخص است که آمار بیکاری در خوزستان متناسب با صنایع و جمعیت موجود در استان نیست و نرخ بیکاری در این استان ثروتمند لحظه به لحظه درحال افزایش می باشد.

بی شک بالا رفتن آمار بیکارهای استان خوزستان به عوامل مختلفی همچون هجوم نیروهای غیربومی، لابی گری برخی مسئولان خوزستانی در بکارگیری نیروی کار خارج از استان، ناتوانی سیستم های آموزشی و فنی و حرفه ای در مهارت آموزی افراد، عدم نظارت دقیق نهادهایی همچون اداره کار بر روند اشتغال سازمان ها و ادارات و … است.
هربار که از مسئولان استانی و کشوری درخصوص آمار بالای بیکاری در خوزستان سؤال می شود تنها به ابراز امیدواری در بهبود شرایط اشتغال استان و ارائه برخی آمارهای غیرواقعی اکتفا می شود حال آنکه در آخرین گزارشات خوزستان بازهم شاهد افزایش رتبه بیکاری بوده است.

طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران،نرخ بیکار خوزستان در بهار ۹۶ نسبت به زمستان ۹۵ و بهار ۹۵ افزایش داشته و از ۹٫۴ درصد در بهار ۹۵ به ۱۵٫۳ در بهار ۹۶ رسیده است.

مچ گیری ها در استان عامل بیکاری و فرار سرمایه است

روز گذشته نیز استاندار خوزستان با انتقاد از این افزایش آمار اظهار داشت:درصد بیکاری در استان خوزستان از متوسط کشوری بالاتر است و دلیل آن نیز به مدیران استان باز می‌گردد، چرا که ما بایستی شرایط و زمینه سرمایه گذاری را در استان تسهیل و موانع را برچینیم، بایستی از این همه بوروکراسی پیچیده و مایوس کننده دست بکشیم و سرمایه گذاران را در پشت درب‌ها معطل نگذاریم.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر مهمترین نیاز و معضل کشور اشتغال است، یادآور شد: سال گذشته که کشور از رکود خارج شد، با نفت، رشد ۷.۸ درصد را تجربه کرد و ۶۵۰ هزار شغل ایجاد شد و پیش بینی می‌شود سالانه ۹۷۰ هزار شغل نیز ایجاد شود.
شریعتی تصریح کرد: در استان لرستان برای سرمایه گذاری نیاز به استعلام از هفت سازمان نیاز است، در فارس از ۱۲ سازمان و در خوزستان از ۲۱ استان نیاز به استعلام است و این موضوع خود موجب پشیمانی سرمایه گذار می‌شود، البته همین مچ گیری‌هایی که در استان وجود دارد، باعث فرار سرمایه گذاران می‌شود.
نعمت های بی شمار خوزستان از صنایع و معادن گرفته تا پتروشیمی و گاز، از نفت و آب گرفته تا اراضی حاصلخیز سال هاست به دستاویزی برای فشار بیشتر مسئولان مرکز نشین به استان آورده است فارغ از آنکه هموطنان همین استان مدت هاست در حسرت ساده ترین امکانات به سر می برند.

۳۰۰هزار خوزستانی جویای کار
علی بحرینی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان نیز چندی پیش گفت: اکنون با یک جمعیت ۳۰۰ هزار نفری جویای کار مواجه هستیم که بخش عمده آنها دانش‌آموختگان جویای کار هستند چرا با وجود این همه ظرفیت و پتانسیل در خوزستان سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ به لحاظ نرخ بیکاری رشد داشته است؟
وی با اشاره به اینکه خطر و تهدید اکنون آمریکا و تکفیری‌ها نیستند بلکه اقتصاد و اشتغال است، بیان کرد: هر دستگاه‌ اجرایی باید نقشه‌راهی برای اشتغال داشته باشد.

نکته دیگر آنکه اگرچه برگزاری صرف جلسات شورای اشتغال به تنهایی راهگشا نیست اما سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه تا زمانی که قطار شورای اشتغال روی ریل قرار نگرفته باشد باید جلسات کارگروه اشتغال هر هفته با برنامه‌ریزی و نقشه‌راه مشخص دستگاه‌های اجرایی برگزار شود، گفته بود: الزاما روسای دستگاه‌ها در جلسه حضور داشته باشند تا امسال با یک جهش اشتغال در استان روبه‌رو شویم.

با این وجود حتی این جلسات برای پیگیری موانع اشتغال نیز به صورت مستمر و هفتگی برگزار نمی شود که همین امر یک خلأ به شمار می رود.آمار بیکاری هرچند ماه یکبار در خوزستان رشد دارد به طوریکه از ۹/۷درصد در مدت زمان کوتاهی به ۱۵/۳درصد رسیده و این بدان معناست سیاست های بکارگرفته شده تاکنون نتیجه معکوسی برجای گذاشته و ادامه این روند، خوزستان را دچار بحران خواهد کرد.

https://hoorkhabar.ir/662940کپی شد!
113