بی‌توجهی به پرورش سازگارترین دام در شرایط کم آبی/خوزستان غرق در ثروتی که فراموش شده است

به گزارش هورنیوز استان خوزستان باوجود مناطق کویری و نیمه کویری وسیع، آب‌وهوای گرم و مرطوب و گونه‌های خاص گیاهی از دیرباز یکی از نواحی مستعد زیست و پرورش شتر بوده است.

شتر به مشخصات زیستی و صفات پرورشی و تولیدی مختص به خود، از انواع مناسب برای نگه‌داری و تولیدات محصولات دامی با بازده اقتصادی مطلوب در شرایط اقلیمی و جغرافیای استان ما است.


یک کارشناس توسعه کسب و کار روستایی پرورش شتر در همین خصوص اظهار داشت:شتر علی رغم نیاز کم به آب، علوفه و همچنین مقاومت بسیار بالایی که به بیماری‌های عفونی دارد از جمله مهمترین زمینه‌های اشتغال و منبع درآمد برای روستائیان به شمار می‌رود.

رضا یوسفیان املشی با بیان اینکه شتر حیوان منحصر به فرد و سازگار به محیط‌های گرم و خشک است، افزود: پرورش شتر در کشور سابقه‌ای دیرینه دارد.

وی تصریح کرد: صنعت شترداری فوائد بسیار زیادی دارد که عواید زیادی را نصیب بهره برداران خود می‌کند.

یوسفیان گفت: در حال حاضر پرورش شتر به صورت سنتی در بیابان‌های کشور و یا به صورت سنتی در برخی استان‌های مرکزی و جنوب کشور رواج دارد.

کارشناس توسعه کسب و کار روستایی اذعان داشت: مناطق شتر خیز ایران شامل یزد، کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خراسان، کرمان، هرمزگان، گرگان، گنبد، قم، سمنان، خوزستان و اردبیل است.

وی ضمن اشاره به محصولات جانبی شتر از قبیل: شیر، دوغ، پوست، گوشت، شیر، کرک، کوهان، بچه شتر و … به رادیو اقتصاد یادآورشد: شرایط برای تجاری سازی محصولات این دام سنگین تاکنون در کشور فراهم نشده بنابراین می‌طلبد مسئولان به این حوزه توجه و حمایت جدی داشته باشند.

متأسفانه در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سطح برنامه‌های ملی و استانی برای توسعه کیفی پرورش شتر عملاً برنامه‌ای پیش‌بینی‌نشده است.


این درحالیست که در سطح استان خوزستان به‌واسطه شرایط قومی و قبیله‌ای به پرورش شتر علاقه‌مند هستند که این خود یک ظرفیت مناسب محسوب می‌شود که ما می‌توانیم از آن بهره بگیریم.

قدرت زیستی در شرایط بیابانی، مقاومت بیشتر در مقابل اغلب بیماری‌های عفونی و عوامل بیماری‌زا با توجه به نکات مذکور می‌توان با نگهداری و پرورش شتر، در جهت اشتغال‌زایی و ارتقاء سطح اقتصادی و درآمدی مردم محروم استان و تأمین بخشی از پروتئین موردنیاز جامعه قدم‌های اساسی برداشت.

در هفت ماهه نخست سال گذشته بالغ بر ۵۰۰ شتر به ارزش تقریبی ۲۵۵هزار دلا از استان خوزستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خوزستان در همین خصوص گفته بود: این تعداد شتر توسط بخش خصوصی و از شهرهای شوش، هویزه و دشت آزادگان صادر شده است.

محمد مشکورزاده افزود:این اقدام ضمن ایجاد اشتغال و انگیزه برای شترداران، با تعدیل قیمت تمام شده و رونق اقتصادی که در پرورش شتر ایجاد خواهد نمود جایگزین مناسبی برای صادرات کالاهای نفتی می باشد.

وی با بیان این که شتر در ۱۳ شهر از استان پرورش داده می شود عنوان کرد: در حال حاضر خوزستان در زمینه پرورش شتر رتبه هفتم را در کشور داراست.

اما با توجه به وضعیت اقتصادی حساس کشور و تاکیدات مقام  در خصوص اقتصادمقاومتی باید کارافرینان به طرف پرورش شتر روی بیاورند چرا که قدرت زیستی و زندگی شتر در شرایط بیابانی، مقاومت بیشتر در برابر اغلب بیماری های عفونی و عوامل بیماری زا از مهمترین مواردی است که پرورش شتر را در این شرایط بسیار استراتژیک نشان می دهد و می توان به سمت تولید شتر در این مناطق گام برداشت.

دوره شیردهی شتر بیشتر از یکسال است و به طور میانگین هر نفر شتر در این مدت یک تن شیر تولید می کند و دوره زاداوری این دام با ارزش از حدود ۳ تا ۴ سالگی آغاز و پس از حدود یک سال بچه شتر به دنیا می آید و این چرخه هر دو سال یکبار تکرار می شود و می تواند به چرخه اقتصادی خانواده های کارآفرینان کمک بسیاری می کند.

نبود کارگاه بسته بندی گوشت شتر و کشتارگاه شتر و نیز عدم همکاری برخی از بانکها در پرداخت به موقع تسهیلات بانکی به شترداران، مشکلاتی را ایجاد کرده که مسئولان و مدعیان حمایت از تولیدکنندگان باید موانع موجود را برداشته و زمینه را برای توسعه این صنعت فراهم کنند.

https://hoorkhabar.ir/663228کپی شد!
547