موج سواری دلالان در آشفته بازار قیمت مسکن

به گزارش هورنیوز در هر بازاری عرضه و تقاضا، قیمت هر کالا یا خدمات را تعیین می‌کند و در کنار این مکانیزم، مرجعی جهت نظارت بر قیمت و نحوه عرضه و تقاضا وجود دارد تا از تخلفات احتمالی شامل گران‌فروشی، عرضه کم و غیره جلوگیری شود؛ اما در بازار معاملات مسکن شاهد نرخ‌گذاری‌هایی متفاوت برای املاک هستیم و سوال اینجاست که آیا این نرخ‌ها واقعی و منطقی هستند یا فقط بر حسب سلیقه مالک تعیین می‌شوند.

میانگین قیمت کشوری هر مترمربع واحد مسکونی در زمستان سال ۹۴،  معادل یک میلیون و ۷۳۹ هزار تومان بود.همچنین تحولات فصلی بازار مسکن در  ۳۱ مرکز استان کشور از  رشد ۴درصدی قیمت مسکن در زمستان ۹۵ نسبت به پاییز ۹۵ خبر می‌دهد.

پاییز ۹۵، متوسط قیمت کشوری هر مترمربع واحد مسکونی یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان گزارش شده بود که این میزان در انتهای سال گذشته به حدود دو میلیون تومان افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد ‌هم‌اکنون شهر تهران در لیست شهرهایی قرار دارد که کمترین میزان رشد قیمت مسکن را در بازه زمانی یک‌سال گذشته تجربه کرده‌اند  و  به لحاظ کمترین میزان نرخ رشد قیمت مسکن در مقایسه با سایر مراکز استان‌های کشور در رتبه نهم قرار گرفته است.

زمستان سال گذشته، میانگین هرمترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به چهار میلیون و۴۹۶ هزار تومان رسید که در مقایسه با پاییز سال گذشته نیز  رشد ۲٫۲درصدی را تجربه کرده است. بیشترین رشد قیمت مسکن در بازه زمانی زمستان سال ۹۵ در مقایسه با زمستان ۹۴، مربوط به شهر  زاهدان با ۶/ ۳۷درصد رشد قیمت و کمترین میزان رشد قیمت مسکن در همین فاصله زمانی با نوسان قیمتی ۰٫۷- مربوط به شهر قم است.

برآوردهای صورت گرفته از وضعیت تورم مسکن در ۳۱ مرکز استان، از تورم تک‌رقمی قیمت مسکن در ۱۴ شهر بزرگ،مرکز استان،  حکایت دارد. زمستان سال گذشته، ۱۴ مرکز استان کشور تورم صفر تا ۹٫۹درصدی قیمت مسکن را تجربه کردند که به معنای افزایش میانگین قیمت مسکن در این شهرها کمتر یا درحدود نرخ تورم عمومی است. تهران، قم، کرمانشاه، کرج، ارومیه، همدان، رشت، اراک، قزوین، سنندج، بندرعباس، ساری، شهرکرد و بجنورد شهرهایی هستند که نرخ رشد قیمت مسکن در آنها طی زمستان ۹۵ زیر ۱۰درصد بوده است.

از سوی دیگر، بیشترین تورم مسکن به زاهدان با ۳۷٫۶درصد،بوشهر با ۳۴٫۶درصد، اهواز با ۳۱٫۶درصد، زنجان با ۲۹٫۴درصد و گرگان با ۲۲٫۴درصد تعلق گرفته است.

این امر نشان می دهد در حال حاضر مرجعی برای تعیین نرخ هر منطقه مسکونی در اهواز وجود ندارد و عموما این نرخ‌ها با مشاوره‌ بنگاه‌داران تعیین می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/660967کپی شد!
65