پسماند شهری، فرصت یا تهدید

به گزارش هورنیوز جمع‌آوری، انتقال و دفن زباله‌های سطح شهر، همواره یکی از مهمترین دغدغه‌ها و البته وظایف شهرداری‌ها است و امروزه جمع‌آوری زباله های شهری هم به عنوان یک تهدید و هم به عنوان یک فرصت از سوی نظریه پردازان مدیریت شهری به شمار می‌آید.

تصور زیستن در شهری که زباله‌های آن سه یا چهار روز جمع‌آوری نشده باشد، اگر غیر ممکن نباشد تصویری زشت و ناهنجار خواهد بود.

عملیات جمع آوری، انتقال و دفن زباله ها علاوه بر هزینه بر بودن همواره مشکلات متعددی را با خود به دنبال دارد که بروز خطرات زیست محیطی از مهمترین آنهاست.

مدیریت مواد زائد جامد امروزه بعنوان یکی از مهمترین دغدغه های جوامع بشری مطرح می باشد. افزایش حجم زباله ها از یک سو و تنوع و گوناگونی آنها از سوی دیگر بر پیچیدگی نحوه جمع آوری و دفع آنها می افزاید.گسترش علوم و فن آوری در زمینه های مختلف شیمی ، فیزیک ، پزشکی و …… موجب ورود انواع زباله های خطرناک حتی در داخل زباله های خانگی شده است .

در حال حاضر شهر اهواز با تولید روزانه یک هزار تن زباله، گوی سبقت را در سرانه تولید زباله از دیگر کلانشهرها ربوده است. آمارها نشانه می دهد هر شهروند اهوازی، روزانه در حدود یک کیلوگرم زباله تولید می کند، این در حالی است که نقش این شهروندان در تفکیک زباله ها  نسبت به دیگر شهرها هم ، حداقل گزارش شده است. با وجود اینکه سالانه بخش عمده ای از بودجه شهرداری اهواز به جمع آوری و دفع زباله های شهری اختصاص می یابد،اما به دلیل عدم فرهنگی سازی و نبودن زیرساخت ها برای دفع اصولی زباله، مدیریت شهری در رفع این مشکل به بن بست رسیده است.

امروزه دیگر سیستم های جمع آوری و دفع سنتی زباله ها جوابگو نبوده و نمی تواند از آلودگی های زیست محیطی ناشی از انواع زباله های شیمایی ، میکربی ، رادیو اکتیو و …جلوگیری کند. تصویب قانون مدیریت پسماندها علیرغم وجود اشکالاتی در آن ، می تواند بعنوان یکی از گام های مهم در راه ارتقاء وضعیت مدیریت مواد زائد جامد در سطح کشور باشد .

شهاب صدیقی مدیرکل امور شهری و وشوراهای استان خوزستان با اشاره به اینکه مدیریت پسماند استان خوزستان به هفت منطقه تقسیم ‌شده تا متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه راه‌کار مناسبی برای آن اتخاذ شود، گفت: تلاش می‌شود تا از آخرین فنّاوری‌های روز دنیا در بحث مدیریت پسماند در استان خوزستان استفاده شود تا بتوانیم حجم مواد دفنی را کم و علاوه بر بازیافت آن در بحث تولید انرژی نیز مورداستفاده قرار گیرد.

امروزه تولید آلاینده‌های مختلف زباله به عنوان یکی از چالش‌های مدیریت شهری ومحیط زیست مطرح است. آلاینده‌هایی که در اشکال مختلف جامد، مایع، گاز به منابع اصلی خسارت می‌زنند ومردم بدون توجه به این مسایل به شیوه‌های مختلف زباله تولید می‌کنند.
این در حالی است که اگر تولید زباله به طور صحیح مدیریت نشود سلامت افراد جامعه به خطر خواهد افتاد وبحث جمع‌آوری زباله‌ها را نیز با مشکل مواجه می‌کند؛ مساله‌ای که در سال‌های گذشته در مناطق مختلف اعم از شهری و روستایی به آن توجه نشد وما شاهد جمع آوری غیراصولی زباله‌ها ودفع غیربهداشتی آن بودیم و چه بسا که سلامت بسیاری از شهروندان از این راه به خطر افتاد؛ زیرا جمع آوری غیراصولی ودفع غیرفنی زباله‌ها در سال‌های نه چندان دور از یک سو پناهگاهی را برای حشرات وجانوران ایجاد کرده بود که ناقل بیماری‌های مشترک حیوان وانسان بودند واز سوی دیگر انباشت زباله‌های مختلف اعم از بیمارستانی، خانگی ، صنعتی و… معضلاتی را به وجود آورده بود.

 

https://hoorkhabar.ir/659004کپی شد!
118
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.