شیوه کج دار و مریز اداره کل آموزش و پرورش در برخورد با مدارس و اولیاء

به گزارش هورنیوز با آغاز فصل پیش ثبت نام مدارس بار دیگر بحث گرفتن یا نگرفتن شهریه و وجوه تحت عناوین مختلف مانند کمک به مدرسه داغ شده است.

مسئله کسری بودجه آموزش و پرورش در طی سالیان گذشته و به تبع آن کاهش  سطح آموزش در مراکز اموزشی به ویژه مدارس دولتی آسیب های جدی را به همراه داشته است از همین رو تأمین هزینه های بخشی از مدارس تحت عنوان هیئت امنایی به مردم واگذار شده است.

اگرچه در قانون اساسی بر ارائه آموزش های رایگان تا پایان تحصیلات متوسطه تأکید شده است اما بسیاری از خانواده ها با پذیرش این امر، به بهبود شرایط آموزش دانش آموزان خوش بین بودند.

با این وجود اما عدم مدیریت صحیح باعث بروز مشکلات بسیاری در سطح این مدارس و به تبع مدارس دولتی شد تا آنجا که زمزمه هایی مبنی بر ساخت واحدهای تجاری در بخشی از محیط آموزشی مدارس برای درآمدزایی مدارس، هر روز ابعاد و زوایای جدیدی به خود می‌گیرد.

همواره با زیر سؤال بردن وجوه دریافتی از سوی مدارس سعی می شود تا توپ این بی توجهی به بخش آموزش در زمبن مدیران برده شود.

محمد تقی‌زاده مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان روز گذشته در جلسه شورای ثبت‌نام با اشاره به اینکه اولیاء در هنگام ثبت‌نام فرزندانشان نباید هیچ‌گونه نگرانی در خصوص شهریه داشته باشند و مداس حق دریافت هیچ وجهی به‌جز هزینه کتاب و بیمه را از دانش‌آموزان در زمان ثبت‌نام ندارند، گفت: با موارد تخلف مشاهده‌شده به‌شدت برخورد می‌شود.

در همین راستا اینبار پای صحبت یکی از مدیران مدارس دخترانه پایه ابتدایی در منطقه ای محروم نشتستیم تا از وی درخصوص گرفتن وجه از اولیاء علی رغم تأکید مدیران مبنی بر خلف بودن این امر بپرسیم.

این مدیر مدرسه با اشاره به کمبود شدید سرانه سالانه  مدارس اظهار داشت: شاید تصور این امر هم برای شما سخت باشد اما سالانه مبلغی حدود ششصد هزار تومان به مدرسه ما داده می شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود ده میلیون تومان به شرکت برق بدهکار هستیم،ادامه داد: مدیران آموزش و پرورش به صراحت اعلام کردند که درآمدزایی در مدارس یک هنر است اما این سؤال مطرح است که آیا با این اقدام سطح آموزش در مدارس کاهش نمی یابد؟

این بانوی فرهنگی سرانه هر دانش آموز در سال را دوهزار و پانصد تومان عنوان کرد و خاطر نشان کرد: در استان هایی همچون یزد مسئولان و علمای استان توجه ویژه ای به آموزش می کنند به طوریکه ائمه جمعه، پزشکان و مدیران سالانه برای ارتقاء رتبه آموزشی مبالغی را هزینه می کنند.

وی با انتقاد از اینکه استان خوزستان حتی در جذب خیران نیز عملکرد مطلوبی ندارد، گفت: مشکل کمبود سرانه در تمام استان ها وجود دارد اما سایر استان ها به طرق دیگر مانند استفاده از خیران این مسأله را مدیریت کردند درحالیکه در خوزستان تنها به تخلف بودن گرفتن وجه اشاره دارند و هیچ راه حلی ارائه نمی دهند.

علیرغم این که بارها و بارها کمک های  اجباری به مدارس از سوی مسئولان آموزش و پرورش اختیاری عنوان شده و این گونه کمک ها را از سوی مدارس ممنوع اعلام کرده اند اما همچنان داستان کمک به مدرسه ادامه دارد.

پای درددل مدیران مدارس دولتی که بنشینیم معلوم می شود اغلب تا آخرین روزهای سال تحصیلی و حتی ماه های بعد از آن این سرانه به حساب مدارس واریز نمی شود. دیر واریز شدن یا کم واریز شدن سرانه دانش آموزی، مدیران مدارس دولتی را هر ساله خواسته یا ناخواسته دست به دامان خانواده های دانش آموزان می کند. وعده های بی عمل در این زمینه باعث می شود با وجود ممنوع اعلام شدن دریافت هر گونه وجه هنگام ثبت نام، راهی جز تقاضای کمک از خانواده ها برای مدیران مدارس دولتی باقی نماند.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش نیز سرانه مدارس در سال ۹۵ را صفر عنوان کرد و گفت: مدیران مدارس با همکاری خانواده‌ها هزینه‌ها را تامین کردند.

حال سؤالی که مطرح می شود آنست زمانیکه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خود از کمبود شدید سرانه، مشکلات مدارس و بدهی آنها به ادارت مختلف خبر دارد چرا به جای حل این مسائل مدیرانی را که با سیلی صورت خود را سرخ می کنند متخلف می نامد؟آیا با این شیوه کج دار و مریز می توان توقع ارتقاء سطح آموزشی را داشت؟

https://hoorkhabar.ir/658951کپی شد!
125
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.