پدیده ریزگردها فراتر از یک بحران

هورنیوز – اسماعیل نجار روز چهارشنبه در اولین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران افزود: بحث ریزگردها به‌عنوان یک ابربحران مطرح است که جان و سلامت مردم را تهدید می‌کند، به همین دلیل دولت تمام تلاش خود را در مجامع بین‌المللی به کار می‌گیرد تا با کشورهای کانون این بحران که در اطراف ایران قرار دارند، مذاکرات موثری را انجام دهد اما حل این مساله در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست و نتیجه‌بخش بودن این تلاش‌ها نیاز به راهبردهای بلند‌مدت دارد.

وی ادامه داد: مشکل امنیتی که در کشورهای همسایه ایران همچون عراق و سوریه وجود دارد، باعث شده مسئولان این کشورها اهتمام چندانی به حل مساله ریزگردها نداشته باشند و گرد و غبار تولید شده در مناطق بیابانی آن‌ها وارد ایران شود.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم در کشور یک واقعیت است که به دلایل مختلف از جمله افزایش گازهای گلخانه‌ای و سوراخ شدن لایه اوزن و گرم شدن زمین ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: صاحب‌نظران معتقدند که این شرایط کره زمین را از ۱٫۵ تا ۱٫۷ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر کرده است و این امر مشکلاتی را برای مردم جهان به وجود آورده است.

نجار اظهار کرد: کشور ایران بر کمربند خشک زمین قرار گرفته است که این تاثیرات بیش از دیگر مناطق جهان کشور را در بر می‌گیرد و در این میان یکی از تاثیرات مهم، خشکسالی است؛ به طوری‌که ایران بیش از ۲۰ سال است که با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با بیان اینکه کمبود آب در بخش‌های مختلف وجود دارد، ادامه داد: همچنین کشور با وجود ۱۰۰ میلیارد متر‌مکعب آب تجدیدشونده همچنان با کمبود آب شرب و صنعت و کشاورزی مواجه است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی یکی از چالش‌های جدی است در این راستا برداشت غیرمجاز از چاه‌های آب تمام دشت‌های کشور ممنوع اعلام شد؛ در حالی‌که نیاز به امنیت غذایی و اشتغال داریم.

وی گفت: این ممنوع اعلام کردن در سطح گسترده کشور را با مشکلاتی مواجه می‌سازد و باید در این زمینه راهکاری مناسب اندیشید.

نجار ادامه داد: ۳۵۰ هزار چاه غیرمجاز در سطح کشور وجود دارد که برداشت‌های بی‌رویه از آن کشور را با بحران مواجه ساخته است و در طول این سال‌ها حتی موفق به مسدود کردن یک چاه غیرمجاز هم نشده ایم.

وی اظهار کرد: چاه‌های مجاز در جهت برداشت آب مدیریت می‌شود، اما نظارتی بر چاه‌های غیر مجاز وجود ندارد و ما را با بحران مواجه می‌سازد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: این چاه‌های غیرمجاز؛ قنوات، چشمه‌ها و منابع آبی را از میان برد و امنیت غذایی کشور را نیز تهدید کرد.

وی عنوان کرد: بسیاری از چاه‌های غیر‌مجاز حتی با نظر برخی از دولت‌های گذشته مجاز شد و همین امر بر بحران آب کشور افزوده است.

نجار بیان کرد: تغییر میزان بارش و خشکسالی تالاب‌ها نیز از جمله بحران‌هاست هر چند بارش‌های خوبی در ماه‌های اخیر داشتیم ولی متاسفانه موجب تلفات جانی شد که این مساله نیز یک بحران محسوب می‌شود.

وی گفت: دریاچه نمک در حال مردن است و امروز در تلاشیم در جهت جلوگیری از بیابان‌زایی راهکاری برای نجات آن پیدا کنیم؛ چراکه گرد و غبارهای نمکی به دنبال دارد و تهدیدی جدی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه پدیده ریزگردها اقتصاد، جان و سلامت انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد، اظهار کرد: این پدیده در صورت ادامه داشتن، اقتصاد را فلج و مانع از گرده‌افشانی می‌شود که خسارات زیادی به محصولات وارد خواهد کرد.

نجار ادامه داد: در بسیاری از کشورها با کمترین میزان بارندگی بهترین نوع کشاورزی را در اختیار دارند، چراکه آن را مدیریت می‌کنند و ما نیز باید فارغ از نگاه‌های سیاسی در جهت حل مشکلات ریزگردها، با راهکارهای علمی و پژوهشی در این عرصه گام برداریم.

وی بهره‌گیری از دستاوردهای علمی، در راستای جلوگیری از پدیده ریزگردها را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: باید در هفت میلیون هکتار از اراضی در جهت جلوگیری از پدیده ریزگردها به کاشت نهال پرداخت. کاشت محصولات پر مصرف آب و صادرات آن به کشورهای خارجی یکی از چالش‌های مهم است؛ در این باره باید در جهت اصلاح الگوی کشت، امنیت غذایی را بالا برده و در مصرف آب نیز مدیریت اتخاذ کنیم.

https://hoorkhabar.ir/655360کپی شد!
72