باز هم خوزستان اول شد، اینبار در جاده های پر خطر!

به گزارش هورنیوز ؛ جاده های استان خوزستان به دلیل غیر استاندار بودن و آمار بالای مرگ و میری که دارند، به جاده های مرگ معروف شده اند.

اخیراً نیز رسانه های استانی و کشوری حساسیت بسیاری نسبت به این معضل بزرگ خوزستانی ها داشته اند که در تازه ترین واکنش این رسانه ها، «روزنامه جوان» در گزارشی به رتبه نخست جاده های پرخطر خوزستان در کشور اشاره ای داشته است، که در ادامه می خوانیم:

جاده های خوزستان پرخطرترین جاده های کشور محسوب می شوند. میزان تردد بالا از جاده های شهرهای استان به عنوان به عنوان گذرگاه ترانزیت کشور و کردیدور اتصال استان به غرب و شرق کشور، در کنار کوهستانی و پرپیچ و خم بودن برخی مسیرها از جمله جاده های مواصلاتی ایذه و باغملک و البته ده ها دلیل دیگر از جمله نبود زیرساخت های استاندارد جاده ای، علائم راهنمایی و رانندگی و بی توجهی به طرح تعریض و بهسازی این جاده از جمله عواملی است که جاده های خوزستان را به جاده های مرگ تبدیل کرده است. موضوعی که اگرچه بارها مورد تاکید نمایندگان مجلس قرار گرفته است اما در میان پروژه ها و طرح های متعددی که برای احداث و تجهیز راه های کشور مطرح می شود جایی ندارد!

به عنوان نمونه حدود یک دهه پیش بیش از ۲۰ طرح و پروژه برای مطالعه ، احداث و تجهیز راه های ارتباطی استان خوزستان مصوب شد و احداث کمربند غرب و جنوب اهواز، بهسازى و تعریض جاده اهواز ـ سوسنگرد ـ چذابه، تعریض و چهار بانده کردن محور ملاثانى ـ شوشتر ـ دزفول، تکمیل مطالعات چهار بانده کردن محور دارخوین ـ شادگان، مطالعه و احداث کمربندى و زیرگذر شهر شوش، مطالعه بزرگراه آبادان ـ اروندکنار و تکمیل مطالعات احداث بزرگراه کمربندى آبادان ـ خرمشهر و اتصال به شلمچه به عنوان طرح های تصویبی به وزرات راه و ترابری ابلاغ شد اما حالا پس از گذشت یک دهه حتی نیمی از طرح های مذکور هم به مرحله اجرا نرسیده است.

ایذه، هر ثانیه جان می گیرد

در میان محورهای مواصلانی خوزستان جاده‌های ایذه به اهواز و همچنین این مسیر به اصفهان یکی از مسیرهای ترانزیتی کشور به شمار می‌رود که به لطف کم توجهی مسئولان وزرات راه، نام جاده مرگ را ازآن خود کرده است.

وضعیتی که سبب شد نماینده مردم ایذه وباغملک در مجلس شورای اسلامی در این خصوص بارها از عملکرد مسئولان وزرات راه وشهرسازی انتقاد کند و حتی درصحن علنی مجلس در خصوص ایمن نبودن و مرگباری جاده های حوزه انتخابی اش به وزارت مذکور تذکراتی بدهد. هدایت‌الله خادمی تعلل بیش از این در رسیدگی به وضعیت جاده ها مرگبار خوزستان را جزو دغدغه های اصلی خوزستانی ها بیان کرده و از مسئولان خواسته است دیگر به وعده و وعیدهایشان پایان دهند و به فکر چاره باشند. ناگفته نماند که در این چند سال به رغم رسانه ای شدن وضعیت جاده های خوزستان وزیر مربوطه حتی یک بار برای بازدید از این مسیرها اقدام نکرده است

علاوه بر جاده های ایذه باغملک، محور مسجد سلیمان- اهواز هم از نقاط حادثه خیز استان است که طی سالهای اخیر به رغم وعده و عیدها بدون تغییر باقی مانده است. این درحالی است که مسجد سلیمان از دیربار جزو مناطق مهم و استراتژیک خوزستان محسوب می شده و از سالهای دور تقویت زیرساخت های ایمنی و رفاهی راه های این شهرستان به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی این منطقه در محافل متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. اما با این وجود تاکنون اقدامی موثر و نتیجه بخش در جهت کاهش تلفات و سوانح رانندگی در جاده مرگ صورت نگرفته است. ناگفته نماند که شهرستان مسجدسلیمان که در گذشته از لحاظ امکانات و زیر ساخت های حمل و نقل ریلی و هوایی در کشور اولین بوده متاسفانه از یک جاده ارتباطی ایمن برای دسترسی به مرکز استان بی بهره است .

ضمن اینکه محور مسجدسلیمان – اهواز به عنوان تنها محور ارتباطی شهرستان های مسجدسلیمان ،لالی و اندیکا به مرکز استان از یک سو و از سویی دیگر محور ارتباطی مرکز استان به شهرستان اندیکا و استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود و به نوعی یک محور بین استانی تلقی می شود که نیازمند توسعه زیرساخت های رفاهی و ایمنی بیشتری دارد .

نویسنده: مریم احمدی

https://hoorkhabar.ir/655298کپی شد!
199