رفع عقب ماندگیهای دیرین دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حوزه سلامت نیاز به نگاهی ویژه و عادلانه دارد

هورنیوز – جلسه دیدار روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور دکتر ملک زاده، دکتر پوستچی رئیس مرکز مطالعات کوهورت کشور، دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون توسعه پژوهش و فنآوری دانشگاه، دکتر نادر صاکی رئیس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان و رؤسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه در محل سالن جلسات معاونت توسعه پژوهش و فنآوری دانشگاه برگزار شد.

دکتر علی خدادادی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این جلسه اظهار کرد: در دولت های مختلفی که پشت سر گذاشتیم، مسائل متفاوتی جزو اولویت ها بوده است که در این دولت، بحث سلامت در رأس قرار گرفته است و با اجرای طرح تحول نظام سلامت، حوزه های آموزش و پژوهش نیز تحت شعاع قرار گرفت که با حمایت و دید عمیق دکتر ملک زاده در حوزه پژوهشی، تحرکات خوبی در کشور در این زمینه ایجاد شده و به تبع آن با توجه به گزارشاتی که ارائه شد، در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز روند خوبی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: اما باید به برخی نکاتی که در طول سالیان گذشته، حوزه های مختلف در خوزستان از جمله علوم پزشکی اهواز را تحت تأثیر قرار داده است نیز توجه کرد. استان خوزستان و به تبع آن دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بحران جنگ روبرو بوده است که این اثرپذیری، مشکلات را مضاعف تر و تأثیرات بیشتری در پروسه پیشرفت به خصوص در حوزه سلامت بر جای گذاشته است.

خدادادی گفت: به واقع، در طی دهه های گذشته، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه سلامت دچار عقب ماندگی های زیادی شده که رفع این عقب ماندگی های دیرین نیاز به نگاهی ویژه و عادلانه دارد، چراکه علاوه بر مشکلات پیشین حوزه سلامت، مسئله جنگ سبب شد تا پیشرفت هایی که باید صورت می گرفت مغفول بماند، زیرا در این رهگذر، زیرساخت های حوزه سلامت و همچنین پژوهش به صورت مساعدی ایجاد نشد و هنوز فاقد برخی امکانات مربوط به توسعه پژوهش هستیم که این مسائل سبب می شود این دانشگاه نتواند در رقابتی برابر، عادلانه و هم سطح با سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار بگیرد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در هر حال در چند سال اخیر تمام تلاشها به کار گرفته شده است تا علیرغم همه کاستی ها و مشکلات، دانشگاه به جایگاه واقعی خود دست یابد، از نظر کمی توسعه لازم وجود داشته است و به نظر می رسد در سالهای اخیر دانشگاه به سمت توسعه کیفی پیش می رود که بارزترین بخش آن در حوزه پژوهش بوده است.

وی یکی از مشکلات موجود در مدیریت حوزه های پژوهشی را شیوه نامه های اجرایی دانست و گفت: در برخی موارد این شیوه نامه های اجرایی نه تنها راهگشا نیستند بلکه فضا، افکار و حرکات اعضاء هیئت علمی را به سویی جهت می دهد که نه تنها باعث پیشرفت جایگاه علمی نمی شود بلکه سبب عقب ماندگی بیشتر نیز خواهد شد.

خدادادی بیان داشت: به نظر می رسد دیدگاه و مسیر حرکت حوزه بین الملل و پژوهش در وزارت متبوع متفاوت می باشد که اگر حوزه ای متمرکز در معاونت پژوهش متولی تسهیل ارتباطات بین المللی باشد، شاید سبب رشد جهشی دانشگاههایی که در این زمینه دچار عقب ماندگی هستند، شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط زندگی در استان خوزستان سبب مهاجرت معکوس اعضاء هیئت علمی شده و همین امر یکی از علل عدم رشد در حوزه پژوهشی است، گفت: همانگونه که زمانی دانشگاهی با این وسعت و تعدد ساختمان ها وجود نداشته است اما به مرور زمان و با همت مردانی بزرگ، چنین تسهیلاتی به وجود آمده است مطمئناً پس از این نیز قدم های لازم در توسعه زیرساخت های دانشگاه برداشته خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: اعضاء هیئت رئیسه، خادمان اعضاء هیئت علمی دانشگاه هستند و در جمهوری اسلامی کسی که مسئولیتی را تقبل می کند باید پاسخگو باشد و خوشبختانه چنین فضایی نیز در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز حاکم است و مطمئناً هیچ فردی بدون عیب و نقص نیست و تمام تلاش ها بر این است تا با کمک جامعه علوم پزشکی جندی شاپور این نواقص نیز بر طرف گردد.

وی اظهار کرد: هیچ زمان نباید منافع فردی بر منافع سیستم ارجحیت داده شود زیرا پس از مسئولیت های موقتی که سپرده می شود، ارزیابی عملکرد از طریق کارهای ماندگار صورت می گیرد و در این بین نباید عدالت فدای تمامیت اشخاص شود و به یاد داشته باشیم هرگونه برخورد، واکنش و رفتار کارکنان سیستم، علاوه بر خود فرد، سیستم را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین باید رفتار سیستمی را فراگرفته و اجراء کنیم.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان اظهار امیدواری کرد که با همکاری تمام اعضاء هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان جایگاه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که به یمن حضور شهدا قداست خاصی دارد، در حوزه پژوهشی ارتقاءهای لازم را پیدا کند.

https://hoorkhabar.ir/644346کپی شد!
81
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.