خاموشی فلرها؛ مطالبه عمومی و یک نیاز محیط زیستی است

 

به گزارش هورنیوز چند سال پیش مقام معظم رهبری در جریان بازدید از پارس جنوبی با اشاره به فلرهای روشن در این منطقه از مسئولان وزارت نفت درخواست کردند که این مشعل ها هرچه زودتر خاموش شود تا هم آلودگی زیست محیطی ایجاد نکند و هم بتوان از این گاز که سوزانده می شود استفاده بهینه کرد.

گازهای همراه در واقع محصول جانبی تولید نفت هستند که همراه نفت از مخازن استخراج می شود و به دلیل آنکه اکثر برنامه های وزارت نفت به منظور جمع آوری آن‌ها کاملاً اجرایی نشده و یا طرح ها به بهره‌برداری نرسیده اند، آسان ترین راه، غیر اقتصادی ترین و آلاینده ترین روش، که همانا سوزاندن گازهای همراه است، از سوی وزارت نفت اتخاذ شده است.

حال بر اساس نظر نمایندگان مجلس ۹۰ درصد گازهای همراه نفت که سال‌هاست در مناطق نفتی می‌سوزد،‌ جمع‌آوری و کنترل خواهد شد تا سوزاندن گازی که سرمایه کشور به شمار می‌رود و می‌تواند به محصولات بارزش‌تری تبدیل شود، خاتمه یابد.

جمع‌آوری این گازها در برخی نقاط نفتخیز صورت گرفته اما همچنان با سفر به مناطق جنوبی کشور که خاستگاه تولید نفت ایران به شمار می‌رود شاهد سربرآوردن فلرهایی از دل زمین هستیم که گاه ارتفاع شعله آنها به بیش از ۱۰ متر می‌رسد و متأسفانه بیش از ۳۰ سال است که روزانه معادل تولید یک فاز پارس جنوبی، گازهای همراه نفت بدون استفاده می‌سوزد.

در واقع سالهاست که حدود ۴۰ درصد از گازهای همراه نفت تولیدی کشور به دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی در تامین مالی پروژه‌های جمع آوری گازهای همراه نفت بدون استفاده در هوا می‌سوزد و به هدر می‌رود.

اما بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس در جریان برررسی برنامه ششم توسعه، ‌تا پایان این برنامه،‌ وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه آن مکلفند تا ۹۰ درصد از گازهای همراه نفت را جمع‌آوری کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق و در ارتباط با لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با بند الف ماده ۵٩ این لایحه با ١۴۵ رای موافق، ١۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ٢٢٢ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الف ماده ۵٩ این لایحه آمده است: «دولت مکلف است که کلیه طرح‌های جمع‌آوری، مهار، کنترل و بهره‌برداری از گازهای همراه تولید و مشعل در کلیه میدان‌های نفتی و تاسیسات صنعت نفت را با تسهیل و تعیین نرخ عادلانه خوراک آن‌ها ظرف مدت حداکثر سه ماه از تاریخ تصویب این قانون از طریق فراخوان به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند، به گونه‌ای که تا پایان برنامه ششم توسعه، حداقل ٩٠ درصد گازهای مشعل مهار و کنترل شده باشد.»

به نظر می‌رسد این قانون در صورت اجرای موفق بتواند علاوه بر ایجاد درآمد برای کشور،‌ مسائل زیست‌محیطی مناطقی مانند خوزستان ومیادین نفتی خلیج فارس را تا حد زیادی مرتفع کند. مشکلی که سال‌هاست به دغدغه جدی ساکنان این مناطق و فعالان محیط زیست تبدیل شده است.

https://hoorkhabar.ir/641502کپی شد!
72