مردم خوزستان دُم خروس را باور کنند یا قسم حضرت عباس؟

به گزارش هورنیوز – این روزها اجرا یا عدم اجرای کامل طرح احیای ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری یکی از مباحث داغ در استان خوزستان است چراکه باوجود ادعای دولت مبنی بر تأمین اعتبار آن، نمایندگان خوزستان پرده از کاهش ۶۴درصدی فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری برداشته اند.

اقبال محمدیان  نماینده رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به دستور معاون اول باید اجرا می شد ولی بیش از ۱۲۰ هزار هکتار آن را کاهش دادند که به همراه ۱۸ نماینده استان نامه ای برای عدم حذف این میزان به معاون اول رئیس جمهور ارائه دادیم.

وی توضیح داد: وزیر نیرو اعلام کرده بود که حتی یک متر از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را هم کاهش نداده ایم در حالی که در  حوزه دز و کارون ۶۰ هزار هکتار، ۴۷ هزار هکتار مارون، زهره ۲۹ هزار هکتار و آبادان و خرمشهر نیز ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش داشته اند.

محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام نیز چندی پیش در همین خصوص با اشاره به اینکه فرمان طرح ۸۰۰هزار هکتاری احیای اراضی استان ۱۹سال پیش توسط مقام معظم رهبری و با هدف آبادانی خوزستان صادر شد، اظهار داشت: اگر این طرح در همان زمان باوجود منابع مالی اجرا می شد امروز خوزستان جایگاه خیلی خوبی داشت.

وی با انتقاد از کاهش طرح به ۵۵۰هزار هکتار و سپس فاز بندی آن افزود: فاز دوم نیز که بی دلیل کاهش یافته و از فاز نخست نیز ۷۰هزار هکتار تأمین اعتبار نشده است.

کیخسرو چنگلوائی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز خاطر نشان کرد: در اواسط پروژه وزارت نیرو بدون استفاده از نظر کارشناسان اقدام به این تقسیم کرد.

چنگلوائی با بیان اینکه بیش از دو سال است که فاز دوم طرح متوقف شده است، تصریح کرد: این تقسیم بندی به صورت تصنعی صورت گرفته است. در ۱۸ اردیبهشت ماه امسال جلسه ای مشترک با وزارت نیرو و وزرات جهادکشاورزی تشکیل و قرار شد سازمان آب و برق خوزستان و جهادکشاورزی استان ظرف مدت سه ماه ۲۴۴هزار هکتار باقی مانده کارشناسی کنند.

وی ادامه داد: در آذرماه امسال معاون وزیر نیرو نامه ای صادر و ۶۰درصد این طرح را به دلایل نامعلوم حذف کرده اند. استان خوزستان ۲۴۴هزار هکتار پیشنهاد داده بود که ۱۴۸هزار هکتار آن حذف شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: ۶۳درصد طرح پیشنهادی حوزه دز و کارون، ۳۴درصد حوزه خرمشهر و آبادان و ۱۰۰درصد حوزه مارون و الله را حذف کرده اند.

وی در پایان افزود: فکر می کنم اراده ای در وزارت نیرو برای نهایی کردن این طرح وجود ندارد و به دنبال آن هستند تا این پروژه مشمول مرور زمان شود.

امروز خوزستان بیش از هر زمان دیگر به ایجاد طرح های توسعه ای نیازمند است اما باوجود این ضرورت و علی رغم ادعای وزرات نیرو و دولت در تأمین اعتبار طرح احیای ۵۵۰هزار هکتاری نه تنها شاهد گسترش نیستیم بلکه مقدار زیادی از اراضی نیز به دلیل عدم تخصیص اعتبار از طرح خارج شده اند!

https://hoorkhabar.ir/641075کپی شد!
168