زنگ ویتامین دی در مدارس غرب اهواز نواخته شد

هورنیوز – مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به اهمیت دریافت ویتامین دی ، آن را  یکی از ویتامین‌های موثر در پیشگیری از : پوکی استخوان، افسردگی،  بیماری‌های گوارشی، چاقی و فشار خون و…بیان کرد. وی در ادامه  از نقش ویتامین دی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان ،سخن گفت.

شریفی افزود: پوکی استخوان، شایعترین اختلال متابولیسم استخوان و مواد معدنی است و مطالعات نشان می دهد : کاهش تراکم و پوکی استخوان، از مشکلات رایج در جمعیت عمومی بالای ۳۰ سال ایران، به ویژه زنان است. وی تاکید کرد: علاوه بر این، متاسفانه شیوع بیماری در سال های اخیر افزایش و سن ابتلا به بیماری پوکی استخوان در ایران نیزکاهش یافته است.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده سالهای پیش،  بطور کلی ، ۷۰ درصد زنان و۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال ، دچار پوکی یا کاهش تراکم استخوان هستند.شریفی ، مرگ و میر ناشی از شکستگی های شایع و  بار بیماری پوکی استخوان را بیان کرد و افزود: اگرچه ژنتیک و وراثت مهم‌ترین عامل تعیین کننده تراکم استخوان به شمار می‌رود، ولی با داشتن شیوه زندگی سالم ، می توان از کاهش تراکم توده استخوانی پیشگیری کرد.

وی، با اشاره به برخی عادتهای نادرست غذایی که بر جذب ویتامین دی و کلسیم اثر گذار است( از جمله مصرف نوشابه های گازدار و قهوه و…) ،  تغذیه سالم  در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی، دوران بارداری و شیردهی  ، فعالیت فیزیکی مناسب و مصرف مکمل ویتامین دی به صورت ماهیانه یک قرص با دوز ۵۰ هزار را در شادابی و سلامت عمومی بدن و پیشگیری از بیماریهای جسمی و روانی مرتبط با دریافت ویتامین دی، موثر توصیف کرد.

 پس از سخنان مهندس شریفی، دکتر فاضل خمیسی -رییس آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز در سخنانی کوتاه از اهتمام مرکز بهداشت غرب اهواز در تهیه  مکملهای ویتامین دی و آهن و نیز برگزاری جلسات آموزشی جهت ارتقای آگاهی دانش آموزان و اولیای مدرسه و خانه تقدیر کرد .

 

https://hoorkhabar.ir/641520کپی شد!
98