آیا تیم امنیتی مخوف زاسلون روسیه در ایران حضور دارد؟

هورنیوز یکی از وظایف تیم ویژه زاسلون (هفتمین بخش از مرکز امنیت شخصی سرویس اطلاعات خارجی روسیه) حفاظت از دیپلمات های روسیه در کشورهای دیگر است، این نیروها نه تنها برای حفاظت امنیت فیزیکی بلکه برای توانایی های عملیانی نیز آموزش دیده و مسلح هستند. به گفته یکی از کارکنان نیروهای ویژه، این نیروها در عراق، سوریه، لیبی، یمن و دیگر کشورها فعالند و حضور دارند.

نیروهای زاسلون انبارهای بزرگی از مدل های مختلف اسلحه و تکنولوژی های مختلف اعم از خودروهای ضد گلوله تا تجهیزات دیگر دارند و زمانی که قرار شود، در کشوری حضور پیدا کنند، این انبارها را نیز با خودشان می‌برند.

یکی از اعضای این نیرو در گفت و گویی صحنه ترور «آندره گنادیوویچ کارلف» سفیر روسیه در ترکیه با فرض حضور تیم ویژه زاسلون در نمایشگاه را اینگونه روایت می کند: “اگر آنها(تیم ویژه زاسلون) حضور داشتند دیگر چنین فردی پشت دیپلمات نمیتوانست اینگونه قرار بگیرد. در کنار او دو فرد مسلح با لباس های ساده بودند که مراقب سالن و رفت و آمد ها بودند و میتوانستند دیپلمات را در شرایط غیر منتظره اینچنینی همراهی کنند. دیگر نیروهای زاسلون هم به طور پوششی در سالن حاضر می‌بودند. کارلوف باید در شهر با ماشین های ضد گلوله حرکت میکرد و نیروهای زاسلون نه تنها مسلح بلکه با اسلحه های خودکار او را همراهی میکردند.”

ابوالفضل حسن بیکی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “آیا نیروهای زاسلون در ایران هم حضور دارند؟ گفت: ادعای نیروی امنیتی تیم ویژه روسیه می تواند در سایر کشورهای جهان با توافق، عملی شود اما جمهوری اسلامی ایران اجازه این نوع حضور را به هیچ کشوری نمی دهد.

حسن بیکی خاطرنشان کرد:در صورت واگذاری مسئولیت حفاظت از سفرا، ممکن است سوء استفاده هایی صورت گیرد و سفیر بدون اطلاع به هر نقطه ای از کشور برود، بعضی از سفرا در گذشته با سوء استفاده از این جایگاه، اقدام به جاسوسی کردند، به عنوان مثال چند سال پیش سفیر کشوری با این استدلال که “نیازی به حفاظت ایران ندارد”، بدون اطلاع به کویر یزد رفت و در آنجا شناسایی شد، در حالیکه جمهوری اسلامی ایران به احدی اجازه نمی دهد که اینگونه تردد کند و سفرا باید طبق قانون و منشور سازمان ملل قبل از رفتن به هرجایی به وزارت خارجه اعلام کنند و حفاظتشان هم برعهده جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون بین المللی مسئولیت امنیت و حفاظت از همه سفرا بر عهده کشور متبوع است، اظهار داشت: البته حفاظت دیپلمات ها در داخل سفارت بر عهده خودشان است، به این معنی که نیروهای ما(پلیس دیپلماتیک ایران) جلوی درب سفارت حاضر هستند و در داخل سفارت وارد نمی شوند، اما هر گاه که سفیر قصد خروج و رفتن به جایی را داشته باشد باید خبر دهد.

https://hoorkhabar.ir/641125کپی شد!
54