دستفروشی را از زنان بگیرید چی می کنند؟

هورنیوز – فاطمه پور اسدلله فعال حوزه زنان با تشریح پدیده اقتصاد غیر رسمی در خوزستان گفت: دستفروشی یکی از مشاغل اقتصادی غیر رسمی است که بانوان به این شغل روی می‌آورند و با بیان اینکه بانوان ما کسب و کار بهتری ندارند دستفروشی را به عنوان یک کسب‌وکار برای امرار معاش خانواده خود انتخاب می‌کنند.

وی افزود: مشاغل غیر رسمی دونوع هستند برخی از آن‌ها بدون مزد و بیمه هستند که فرد برای برای داشتن یک سرپناه و یا دادن هزینه اجاره منزل آن را انتخاب می‌کند که مشاغل خانگی نمونه بازر آن است.

۲۰۱۶-۱۱-۳۰_۹-۲۵-۱۶

پور اسدلله تصریح کرد: برخی معتقد هستند که نباید از دستفروشی حمایت کنیم در صورتی که وقتی فرد شغلی برای امرا معاش ندارد و تنها حرفه و شغلی که برایش مانده است را بگیریم به مشکلات و معضلات اجتماعی جامعه گرفتار می‌شوند.

وی دستفروشی را یک شغل کاذب عنوان کرد و گفت: شغل دستفروشی را به هیچ طریقی نمی‌توان از اقتصاد جامعه حذف کرد زیرا برخی از افراد بنا به دلایلی اندک سرمایه‌ای که داشتند از دست داده و برای احیای درآمد به این شغل روی آورده‌اند.

این فعال حوزه زنان جیب بری، دزدی و تن فروشی از نتایج ممنوعیت دست‌فروشی برای برخی از دستفروشانی که به جز این شغل نمی‌توانند شغل دیگری را برای خود پیدا کنند، بیان کرد: دوست نداریم که بگوییم دستفروشی خاص بانوان است اما متاسفانه با توجه به آماری که از کلانشهر اهواز در دست داریم دستفروشی به سمت زنانه شدن کشیده شده است.

۲۰۱۶-۱۱-۳۰_۹-۲۶-۰۵

وی افزود: اگر قرار است که دستفروشی از معابر را جمع‌آوری کنیم باید با استفاده از یک سیستم جامع دستفروشان را توانمند کنیم که آموزش‌های رایگان فنی‌وحرفه‌ای از جمله برنامه‌هایی است که باید در راستای توانمندسازی بانوان دستفروش موردتوجه قرار گیرد.

پور اسدلله ادامه داد: دستفروشی وسایل خاص بانوان نیز یکی دیگر از مدل‌های دستفروشی بانوان است که اصناف بارها متذکر شده است که این کار در ملع عام نباید انجام شود درصورتی که به راحتی در حال انجام است که این نوع از دستفروشی در قامت زنان استان ما نیست.

وی گفت: ایجاد مراکز کاریابی که بانوان را توانمند سازد از جمله پیشنهادات در این حوزه بوده که نیازمند همکاری و سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی در کنار بخش دولتی است تا با آموزش‌های لازم برای بانوان یک بازار کار واسطه‌ای ایجاد شود.

این فعال حوزه زنان  با بیان اینکه بنگاه‌ها و کاریابی‌هایی که قرار است در این زمینه ورود کنند باید دولت آن‌ها را از پرداخت مالیات معاف کند، عنوان‌کرد: جمع‌آوری بدون سیستماتیک دستفروشان سبب ایجاد گلایه و نارضایتی‌هایی بین دستفروشان خانم شد و امیدواریم با بیان این موضوعات؛ توانمندسازی بانوان برای پیدا کردن یک شغل مناسب مورد توجه مسئولان متولی قرار گیرد.

۲۰۱۶-۱۱-۳۰_۹-۲۸-۰۵

https://hoorkhabar.ir/637357کپی شد!
45