واکنش مجلس نهم به معرفی سلطانی‌فر

هورنیوز – در پایان مراسم تحلیف (۱۳ مرداد ۹۲)، حجت الاسلام  حسن روحانی رئیس جمهور فهرست اسامی وزیران پیشنهادی خود را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرد که در این فهرست مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان  معرفی شده بود.

اما سلطانی‌فر که به گفته حسن روحانی «کامپیوتر متحرک» است در اولین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با  ۱۱۷ رأی موافق دربرابر ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۸۳ رأی مأخوذه نتوانست سکاندار وزرات‌خانه‌ای شود که پیش از اخذ رأی اعتماد برخی از مدیران ورزشی پیشاپیش به وی  این سمت را تبریک گفته بودند، شود.

اما پس از عدم رأی اعتماد وکلای ملت در مجلس نهم به سلطانی‌فر دلایل متعددی برای این موضوع ذکر شد که از مهمترین آنها می‌توان به احتمال ارتباط سلطانی فر با فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی( یاسر و فائزه هاشمی)  اشاره کرد.

حال حجت الاسلام حسن روحانی  با گذشت بیش از هزار روز  از آن جلسه رأی اعتماد  بار دیگر مسعود سلطانی‌فر که هم اکنون معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است را باردیگر  برای به دوش انداختن ردای ورزش و جوانان  راهی بهارستان  می‌کند  تا در جلسه روز ۱۱ آبان قوه مقننه رأی اعتماد وکلای ملت  برای تکیه زدن بر ریاست کرسی که در چند روز گذشته محمود گودرزی بر آن تکیه زده بود را اخذ کند.

برای یافتن پاسخ این سئوال که چرا در جلسه روز ۲۴ مرداد  سال ۹۲  مسعود سلطانی‌فر نتوانست رأی اعتماد وکلای ملت را کسب کند نیازمند بازگشت و بازخوانی اتفاقات آن روز پارلمان است که گوشه‌های از اظهارات مخالفان و موافقان  و سلطانی‌فر و همچنین حواشی آن به شرح زیر بود:

نطق ضعیف و مدافعان ضعیف تر

در جلسه رأی اعتماد صدای  سلطانی فر هم ضعیف تر از آن است که در میان همهمه نمایندگان به گوش برسد. تن پایین صدایش هم مزید بر علت می شود.قبل از آنکه سلطانی فر پشت تریبون قرار بگیرد، یکی از مدافعانش، گاف بزرگی می دهد. او قرار است از وزیر پیشنهادی ورزش دفاع کند و به همین خاطر تصمیم می گیرد سلطانی فر را با مطلع ترین فرد حوزه ورزش قابل قیاس نشان دهد. اما این وسط یک اشتباه کوچک رخ می دهد؛ آقای نماینده اسم فرد مطلع ورزش را فراموش می کند:«آقای فردوس – فردوسی …» منظورش عادل فردوسی پور است!

* تقلای موافقان برای کسب رای اعتماد مجلس

محمدرضا کاتب نماینده گرمسار در مجلس به عنوان نماینده موافق سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش اظهار کرد: یکی از مخالفان گفت آقای سلطانی‌فر کار سیاسی کرده، باید بگویم کسی که ۲۰ سال افتخار دارد در نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح استانداری و معاونت استانداری کار مدیریت کلان کند و امروز دانش‌‌آموخته دکترای مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه است، آیا فقط کار سیاسی بلد است؟

کاتب ادامه داد: کسی که توانسته است ۲۰ سال افتخار مدیریت کلان سیاسی کشور را داشته باشد نمی‌تواند امروز اشرافیت در مسائل جوانان و ورزش داشته باشد؛ کسی که ۲۰ سال رئیس کمیسیون اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور بوده و مسائل جوانان را به خوبی رقم می‌زده آیا نمی‌تواند این مسئولیت را برعهده داشته باشد.

کاتب یادآور شد: تنها کسی که امروز بعد از ۳۴ سال هم از لحاظ نظری و علمی سابقه مدیریت دارد و در طول مدت ۲۰ سال هیچ‌وقت قانع به شرایط روز هم نبوده است و هم سابقه کلان مدیریت ورزش در مدت ۲ سال بوده است.

وی گفت: امیدواریم با این فعالیت ارزشمندی که آقای سلطانی‌فر در طول این مدت داشت و این نشانه پایبندی و علاقه‌مندی وی به نظام جمهوری اسلامی ایران است که در همه دوره‌ها و همه عرصه‌ها در طول ۲۰ سال پذیرفت، به وی رأی داده شود؛ کسی که نشانه افتخارش دوری از افراط‌گرایی و سیاسی‌ کاری در طول ۲۰ سال بعد از انقلاب بوده است.

عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار کرد: در اهمیت وزارت ورزش و جوانان همین بس که امام راحل و مقام معظم رهبری ورزش را تکلیف الهی و کلید سلامتی نامیده‌اند و ورزشکاران و پهلوانان، به مولای متقیان علی‌(ع) تاسی و اقتدا می‌جویند.

قاسم احمدی لاشکی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در حمایت از گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان گفت: من معتقدم باید وزیری پرکار در حوزه ورزش و جوانان حضور داشته باشد و از معرفی آقای سلطانی فر تشکر می‌کنم چرا که فردی معرفی شد که سال‌ها در این عرصه تلاش ویژه‌ای را داشته است.

ناصر کاشانی نماینده مردم زاهدان در مجلس نهم در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: آقای سلطانی‌فر از درون خانواده ورزش و با سوابق مدیریت کلان در تربیت بدنی است که دو سال معاونت اداری و مالی و قائم‌مقامی سازمان تربیت بدنی و ریاست هیأت شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی بوده است.

* نقدی بر شایسته‌سالاری از نگاه دولت روحانی

حامد قادرمرزی نماینده مردم دهلران در مجلس نهم در سخنانی به عنوان مخالف سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار کرد: همیشه دم از شایسته‌سالاری می‌زنیم اما باید بدانیم که آقای سلطانی‌فر که ۳۴ سال در این کشور خدمت کرده تنها ۳۲ سال در مناصب مختلف وزارت کشور بوده است.

وی  ادامه داد:‌وی فارغ‌التحصیل علوم سیاسی است و فوق لیسانس علوم سیاسی دارد، این همه فارغ‌التحصیل ورزشی در کشور داریم آیا حضور فردی با این تحصیلات در وزارت ورزش با شایسته‌سالاری هماهنگی دارد؟.آیا اینکه یک نفر که سوابقش استاندار و معاون امنیتی – سیاسی استاندار بوده و تخصص ورزشی ندارد، بیاید در رأس ورزش کشور قرار بگیرد، با شایسته‌سالاری هماهنگی دارد؟ انتصاب وی در وزارت ورزش عادلانه نیست و با اعتدال هم‌خوانی ندارد.

نماینده دهلران در مجلس همچنین تصریح کرد: عرصه مدیریت ملی، عرصه شخص و حادثه نیست، نباید در این میان حادثه را بر برنامه و تدبیر ترجیح دهیم.

وی  گفت: با آقای سلطانی‌فرد به لحاظ نبود تخصص و تجربه کارکرد در وزارت ورزش، مخالفم و امیدوارم امروز مجلس به خاطر شایسته سالاری به سلطانی‌فر رای ندهد.

سالار مرادی نماینده مردم سنندج در مجلس نهم  به عنوان نماینده مخالف سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اظهار کرد: آقای سلطانی‌فر! مروری بر سوابق سیاسی شما جدا از سال ۵۸ تا ۶۰ نشان می‌دهد که جنابعالی از سال ۶۱ تا ۸۸ در بحث‌های مختلف وزارت کشور بوده‌اید، بر این اساس حضور شما در وزارت ورزش سایه سنگینی بر این وزارتخانه می‌گستراند و این سوال مطرح می‌شود که آیا شما همچون روال مردم از ورزش به عنوان پلکانی که برای دست یافتن به مناصب مختلف استفاده می‌شد، استفاده می‌کنید و این روال را ادامه می‌دهید؟

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس نهم  در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: وزیر پیشنهادی ورزش چهره سیاسی است.

عثمان احمدی نماینده مردم مهاباد در مجلس نهم  در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش گفت: وی باید به ورزش همگانی توجه بیشتری داشته باشد.

اما پس از عدم رأی اعتماد وکلای ملت به سلطانی‌فر وی دلیل این موضوع را بحث‌های سیاسی دانست و مجلس در آن دوره را بی‌در و پیکر خواند.

زندگی‌نامه سلطانی‌فر

مسعود سلطانی‌فر (متولد ۱۳۳۸ در تهران)، سیاست‌مدار اصلاح طلب، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، عضو سابق فراکسیون اصلاح طلبان چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و از اعضای حزب اعتماد ملی است. وی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام مصطفی هاشمی‌طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی به مدت دو سال (در سال های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵) و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

سلطانی‌فر دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است. وی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سابقه همکاری با حسن روحانی را داراست و به عنوان مسئول کمیته ورزش روحانی فعالیت کرده است. سلطانی‌فر به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر نیز انتخاب شده است.

وی در دوره‌ای که تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ راه یافت و هنگامی که دولت اصلاحات تازه روی کار آمده بود، قائم‌مقام مصطفی هاشمی‌طبا شد.

https://hoorkhabar.ir/632794کپی شد!
59