تن نحیف رودخانه های خوزستان بازیچه دست مسئولان/ سازمان محیط زیست برای عدم انتقال آب خوزستان چه کرد؟

به گزارش هورنیوز –  استان خوزستان روزگاری به داشتن رودخانه های خروشان در کشور مشهور بود. اما این روزها رودخانه هایش حال و روز خوشی ندارند و بخشی از این اتفاق تلخ نتیجه خشکسالی های پیاپی و بارش کم باران است. اما بخش عمده ای از آن نتیجه بی مهری ها و سوء مدیریت مسئولان است.

حجم بالای انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های خوزستان به ویژه رودخانه کارون باعث برهم خوردن اکوسیستم منطقه، خشک شدن رودخانه ها، عدم امکان کشت محصولات برای کشاورزان، از بین رفتن نخیلات استان و از همه مهم تر ایجاد کانون های ریزگرد داخلی شده است.

حال دولت مدعی دوستدار محیط زیست، در تازه ترین اقدام خود با کلنگ زنی طرح انتقال آب بهشت آباد تیر خلاصی به رودخانه های کم رمق خوزستان زد تا آب کارون به بهانه شرب به فلات مرکزی کشور منتقل شود. ادعایی که به صراحت از سوی مسئولان و کارشناسان محیط زیست تکذیب می شود.

 

رییس سازمان محیط زیست کشور باید پاسخگو باشد

۲۰۱۶-۰۷-۳۰_۱۲-۳۴-۳۲

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: حجم آبی که تاکنون از خوزستان منتقل شده برای آب شذب ۴۰ میلیون نفر کفایت می کند.آیا جمعیت فلات مرکزی بیش از این مقدار است؟

وی ادامه داد: کلنگ زنی اخیر دولت برای انتقال آب کارون باعث برهم خوردن اکوسیستم می شود که از این منظر شما به عنوان متولی حفاظت محیط زیست باید در این خصوص پاسخگو باشید.

 

انتقال آب خوزستان باعث بروز بحران می شود

۲۰۱۶-۰۷-۳۰_۱۲-۴۲-۲۵

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه براساس بررسی های انجام شده آورده آب کارون ۲۰ کیلومتر مکعب است، خاطر نشان کرد: وزارت نیرو اعلام کرد که آورد آب ۲۵ میلیارد مترمکعب است و ۵ میلیارد مترمکعب می توان برداشت شود درحالیکه این آمار اشتباه است چراکه خوزستان ۳ میلیون هکتار زمین قابل کشاورزی دارد و اگر تمام حق آبه را نیز استفاده کند تنها جوابگوی ۶۰ درصد اراضی کشاورزی خواهد بود.وی با بیان اینکه برداشت بی رویه آب باعث کاهش کیفیت آب می شود،

یوسفی افزود: از سویی دیگر بحث انتقال آب خوزستان مطرح است که باعث ایجاد مشکلات عمده  و از همه مهم تر بحران های اجتماعی می شود. باید بحث انتقال آب خوزستان مختومه شود تا آرامش بار دیگر به مردم خوزستان باز گردد.

 

انتقال آب کارون ظلم به خوزستان است

۲۰۱۶-۰۷-۳۰_۱۲-۴۴-۲۸

آیت الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن انتقاد از باقیات صالحات خوانده انتقال آب کارون و بابیان اینکه زمانی که مردم خوزستان درگیر جنگ بودند استان‌های دیگر مثل اصفهان و کرمان پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند تصریح کرد: به‌جای اینکه دولت واقعاً سازندگی انجام دهد ماله‌کشی راه انداخته است چراکه اگر سازندگی می‌شد امروز مناطق حاشیه‌نشینی در خوزستان نبود یا بالاترین نرخ بیکاری در کشور را نداشتیم. قطعاً با برداشت بی‌رویه آب از سرچشمه‌های کارون در خوزستان حاشیه‌نشینی چندین برابر خواهد شد.

امام‌جمعه موقت اهواز مردم خوزستان را مستحق مجازات و مکافات انتقال آب ندانست و گفت: امسال حتی سازمان آب و برق در بعضی مناطق خوزستان مجوز کشت صیفی‌جات به خاطر کمبود آب به مردم نداد. خوزستان با فاجعه کمبود آب نه‌تنها برای کشاورزی حتی برای آب شرب مواجه است.برداشت بی‌رویه آب از سرچشمه‌های کارون نه‌تنها ظلم به خوزستان است بلکه خیانت به مملکت اسلامی است بنابراین کسانی که درباره انتقال آب حرف‌هایی را مطرح می‌کنند باید در حرفشان تجدیدنظر و توبه کنند

انتقال آب یک جنایت و فاجعه است

حسین آخانی‌سنجانی عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران و کارشناس زیست شناسی چندی پیش در همین خصوص اظهار کرد: با اشاره به انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی گفت: انتقال آب چه به فلات مرکزی و یا به ارومیه و یا انتقال آب از دریای مازندران به سمنان و از خلیج فارس به کرمان، یک جنایت است؛ انتقال آب یک فاجعه است. اکنون انتقال آب بین‌حوضه‌ای در جهان مردود شده و فجایع بزرگی در دنیا ایجاد کرده است؛ انتقال آب نه به مبداء و نه به مقصد نفعی نمی‌رساند بلکه به ضرر همه است.

وی با اشاره به تبعات انتقال آب از سرشاخه‌های کارون عنوان کرد: انتقال آب بین حوضه‌ای امنیت کشور را به خطر می‌اندازد. مردم خوزستان اکنون از این موضوع ناراحت هستند.

ابتکار اما در سخنانی ضد و نقیض مجوز هرگونه انتقال آب خوزستان را رد کرد تا مانند همیشه بجای حل معضلات خوزستان به دنبال پاک کردن صورت مسأله باشد.

 

همچنین در روزهای گذشته تصاویری از برنج کاری های گسترده در اراضی کشاورزی اصفهان منتشر شده که باعث درد و رنج بسیاری از خوزستانی ها شده است چراکه کشاورزان خوزستانی به بهانه کمبود آب از کشت بسیاری از محصولات مانند برنج منع شده اند، اما در استان اصفهان با آب انتقالی از سرشاخه های خوزستان به کشت برنج می پردازند.

۲۰۱۶-۰۷-۳۰_۱۲-۴۶-۰۹

به گزارش هورنیوز، سال هاست کارشناسان درخصوص پیامدهای جبران ناپذیر انتقال آب رودخانه های خوزستان هشدار می دهند، اما دولت ها یکی پس از دیگری تیشه به ریشه آبادانی خوزستان زدنند. تا آنجا که امروز از رودخانه های پر آب خوزستان تنها جزایری باقی مانده است که اگر این شرایط ادامه یابد باعث بروز مشکلات بی شمار در زندگی مردم این استان، بالا رفتن آمار مهاجرت و برهم خوردن اکوسیستم طبیعی خواهد شد.

 

https://hoorkhabar.ir/612781کپی شد!
82