اهواز محصور در کمربند حاشیه نشینی!

به گزارش هورنیوز : استان خوزستان با جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر دومین استان حاشیه نشین کشور پس از خراسان رضوی است، که بیشتر جمعیت حاشیه نشین نیز در کلانشهر اهواز قرار دارند. بطوریکه طبق آمارهای منتشر شده از جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری این شهر دست کم ۳۵ درصد در مناطق حاشیه ای شهر زندگی می کنند.

حاشیه نشینی در اهواز با آغاز جنگ تحمیلی و مهاجرت روستاییان به اطراف شهر نمود پیدا کرد اما با گذشت سه دهه از پایان جنگ نه تنها گام مؤثری برای بهبود شرایط صورت نگرفته بلکه به علت اقدامات و تصمیمان نادرست، این معضل اجتماعی شدت یافته است.

پس از احداث سدهای غیر کارشناسانه بر روی رودخانه کارون بسیاری از روستاییان اراضی کشاورزی خود را از دست داده و به شهر اهواز پناه آوردند. اما از آنجایی که از پس هزینه های شهرنشینی بر نیامدند در اطراف شهر با تصرف غیرقانونی زمین ها و باحداقل مصالح موجود برای خود سرپناه ساختند. البته در این میان نمی توان نقش واسطه گران سود جویی که با تغییر کاربری غیرقانونی اراضی، مهاجران را فریب دادند فراموش کرد.

مشکلات بی شمار زندگی حاشیه نشینی مانند عدم دسترسی به امکانات آموزشی، مشکلات زیرساختی آب برق و فاضلاب، مشکل مسکن، تجمع بزهکاران در این مناطق و نبود امکانات تفریحی تنها بخشی از صدها مشکلات ساکنان مناطق حاشیه نشین است که در سایه نبود نظارت مسئولان و عزم جدی آنها برای حل مشکلات این مناطق، روز به روز به شکل قارچ گونه ای درحال گسترش هستند.

۱۱۴۶۶۹_۳۴۹

 

۵۰۰ هزار حاشیه نشین در کلانشهر اهواز زندگی می کنند

فرج الله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در همین خصوص گفت: بی توجهی مقطعی به موضوع زمین‌خواری و تصرف غیر قانونی اراضی در خوزستان سبب افزایش زمین خواری و گسترش حاشیه نشینی شده است.

خبیر افزود: باید با ساخت و سازهای غیرقانونی برخورد قاطعانه‌ای انجام شود چرا که امروز ۵۰۰ هزار نفر در حاشیه کلانشهر اهواز زندگی می‌کنند و این موضوع سبب گسترش اشتغال کاذب در اهواز شده است.

 

نبود امکانات در حاشیه شهر زمینه بروز بیماری هاست

جمشید سلحشور نیز در این باره می‌گوید: گسترش حاشیه نشینی در اهواز از ابتدای دهه ۶۰ آغاز شد و متأسفانه تاکنون ادامه دارد.

وی می‌افزاید: تنها راهکار جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی بهبود وضعیت روستاها و ایجاد جذابیت در آن است تا بتوانیم از مهاجرت به شهر جلوگیری کنیم.

این عضو شورای شهر اهواز معتقد است: هم‌زمان با ایجاد زیرساخت‌ها در روستاها باید به خدمات شهری در حاشیه شهر اهواز هم توجه کرد تا در آینده با طرح جامع شهر اعواز ادغام شود و شهر به صورت یکپارچه توسعه پیدا کند.

۲۶۴۰۹۲_۱۶۶

وی با اشاره به وجود بیش از ۱۵۰ هزار هکتار مساحت حاشیه نشینی در اهواز اظهار کرد: قرار نگرفتن این مناطق در طرح فعلی شهر سبب شده که برخی از مسئولان به مناطق حاشیه نشین توجهی نکنند.

سلحشور بیان می‌کند: امروزه به دلیل نبود سیستم جامع فاضلاب و سرریز آن در معابر مناطق حاشیه نشین بیماری‌ها گسترش پیدا کرده و باید بدانیم این بی توجهی‌ها در آینده مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

یکی از راه های کنترل ورود بی رویه مهاجران به حواشی شهر ایجاد زمینه اشتغال جوانان در روستاها و شهرهای کوچک، استفاده بیشتر از توان نیروهای بومی استان و جلوگیری از طرح هایی است که نتیجه آن آوارگی انسان هایی است که به حاشیه شهرها پناه آورده اند اما در شهر نیز به عنوان یک شهروند درجه دو محسوب می شوند.

درحال حاضر ۱۷ منطقه حاشیه نشین در شهر اهواز شناسایی شده اند که مانند یک کمربند دور شهر حلقه زده و سبب ایجاد چهره ای نازیبا در شهر، مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی شده اند. لذا انتظار می رود مسئولان فارغ از هرگونه شعار و با اقدامی مؤثر در راستای ایجاد جاذبه در روستاها، ایجاد اشتغال برای جوانان شهرستانی، ارائه خدمات به ساکنان فعلی مناطق حاشیه نشین و نظارت بر اراضی حاشیه شهر گامی برای حل این معضل بردارند تا این ساکنان به عنوان یک شهروند درجه دو محسوب نشوند.

https://hoorkhabar.ir/612656کپی شد!
147
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.