لزوم خرید ملزومات طرح از داخل استان/ اقدام قضایی برای توقف طرح/ ایجاد ۳۰۰ هزار نفر شغل

هورنیوز – نشست بررسی روند اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در استان خوزستان، روز چهارشنبه در اهواز برگزار شد.

 

لزوم خرید ملزومات طرح از داخل استان

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در نشست، برخی می گویند در عقد قراردادهای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از پیمانکاران بومی کمتر استفاده شده و یا برای خرید ملزومات و امکانات این طرح مبالغ بسیار بالایی در خارج از صرف شده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست و این پول ها باید حتی الامکان در استان در گردش باشد و با توجه به اینکه امروز بحران بیکاری در استان بیداد می کند، این پول ها باید باعث اشتغال در استان شود.

jstr_(9)

شریعتی تصریح کرد: بنابراین در خرید امکانات و ملزومات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری باید از تولیدکنندگان داخل استان استفاده و این موضوع به صورت جدی به اجرا گذاشته شود.

وی ادامه داد: این طرح ملی به فرمان مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور اجرا می شود که خدمات مطلوبی برای استان به همراه دارد. بنابراین نباید اجرای این پروژه به صورتی باشد که نتیجه عکس دهد.

وی با تأکید بر توجه به نظام جامع بهره برداری از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اظهار کرد: اکنون بعضی از اراضی به بهره برداری رسیده این طرح در حال کشت است که بعضا در مناطقی مانند هویزه و سوسنگرد به علت عدم لایروبی و … مزارع و اراضی دچار آبگرفتگی شدند و درست زمانی که کشاروزان باید از اراضی خود بهره برداری می کردند با آبگرفتگی اراضی و نابود شدن محصولات خود مواجه شدند.

 

اقدام قضایی برای توقف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، نام مقام معظم رهبری را به همراه دارد اما قانون را مخصوصا در زمینه محیط زیست نادیده گرفته است.

لاهیجان زاده گفت: از همان آغاز کلید خوردن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مشکلات زیست محیطی این طرح را گفته و نگرانی خود را از تبعات این مشکلات اعلام کردیم. ما در گذشته خسارت سنگینی از توسعه نیشکرها داشته ایم.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته نیز در زمینه مشکلات زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مکاتبات متعددی هم در استان و هم توسط خانم ابتکار با دو وزیر نیرو و جهاد کشاورزی انجام دادیم که جز پاسکاری میان دو وزارتخانه و شانه خالی کردن از انجام یک وظیفه قانونی به نتیجه دیگری منتهی نشده است.

۱۳۹۳۱۲۱۶۰۰۰۸۹۶_PhotoL

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان کرد: اکنون پساب‌های زهکش‌های کرخه دوباره در رودخانه کرخه دیده شده و اگر قرار است که وضعیت این‌گونه استمرار یابد، مجبورم که در ماه جاری بر خلاف میل باطنی خود اقامه دعوی قضایی و دستور توقف عملیات پروژه را صادر کنم و تا زمانی که تکلیف مطالعات زیست محیطی این طرح تعیین نشود، از این دعوی قضایی دست بر نخواهیم داشت.

 

به جای تعطیل کردن طرح، به آن کمک کنیم

در ادامه این نشست، یدالله شمایلی مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور اظهار کرد: بر اساس آخرین برآوردها تکمیل و احداث شبکه های اصلی و فرعی آبیاری و همچنین زه کش ها به ۳٫۱ میلیارد دلار پول احتیاج دارد.

وی افزود: در سال ۹۲ پس از سفر ریاست جمهوری از سرگیری اجرای این طرح مصوب شد و اخذ مجوزهای لازم و سازوکارهای اجرایی تقریبا یکسال زمان برد و عملاً اجرای این طرح در مردادماه سال ۹۲ کلید خورد.

شمایلی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی درخواست تمدید زمان اجرای فاز اول این پروژه برای یکسال ارسال کرد که نامه وی اخیرا در هیات دولت مصوب شد که تا پایان سال ۹۶ فاز اول این طرح اجرا شود و مقرر شد رئیس جمهور نیز مجوز تمدید یکساله اجرای فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را صادر کند.

۲۸۷۱۵_۲۵۳

شمایلی گفت: در سال ۷۶ که رهبر انقلاب به خوزستان سفر داشتند، وزرا گزارشات لازم این طرح را به ایشان ارائه کردند. بنابراین مسائل زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری لحاظ شد. پس خواهشمندم که به جای تعطیل کردن همه کمک کنیم که مسائل حل شوند.

وی با اشاره به هماهنگی های بسیار خوب دستگاه های اجرایی استانی و ملی در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از سال ۹۳ تاکنون خاطرنشان کرد: این طرح مشکلات خاص خود را دارد زیرا در بیش از ۲۰ شهرستان استان خوزستان و ایلام اجرایی می شود و اگر اشکالی در این طرح وجود دارد درون استان حل شود زیرا اکنون به شدت روی آب استان در حال مانور دادن هستند.

 

افزایش ۲ هزار و ۱۰۰ میلیاردی درآمدهای کشاورزی استان

احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان در ادامه این نشست اظهار کرد: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گذشته یک مرتبه عنوان کرد که تمام اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به‌جز ۱۶ هزار هکتار آن در گذشته دارای حق آبه بوده است و بنابراین باید آمار شفاف اعلام شود.

وی افزود: اکنون می‌گویم که اجرای این طرح باعث افزوده‌شدن ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای بخش کشاورزی استان خواهد شد. بنابراین باید میزان افزایش درآمد در هر منطقه و همچنین میزان افزایش تولیدات هر محصول به تفکیک گفته شود.

IMG13402805

 سیاحی بیان کرد: در ارتباط با اخذ قرارداد با پیمانکاران و مشاوران بومی ظاهراً تعداد قراردادهای منعقد شده با سایر استان‌ها از رقم بسیار بالایی برخوردار بود، به‌طوری‌که تا حدود ۹ ماه گذشته حتی شنیده شد که رقم قراردادهای درون استان یک‌پنجم قراردادهای پیمانکاران و مشاوران غیربومی است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان، تصریح کرد: نباید حلاوت طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری را با عدم مدیریت زه‌آب‌ها از بین برد. در صورت عدم مدیریت زه‌آب‌ها در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. روز گذشته خانم ابتکار گفتند که هیچ مجوز زیست محیطی برای این کار نداریم.

 

ایجاد ۳۰۰ هزار نفر شغل

همچنین در ادامه این نشست، مهرداد نیکو معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: اجرای این طرح باعث افزایش ۹ میلیون تنی تولیدات کشاورزی استان و همچنین ایجاد ۳۰۰ هزار نفر شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.

نیکو با بیان اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در شش حوضه آبریز در حال انجام است، گفت: حوضه مارون و جراحی و حوضه زهره و خیرآباد با میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۹ درصد دارای بالاترین عملکرد و حوضه کرخه ایلام با ۴۲٫۱ درصد میانگین پیشرفت فیزیکی دارای پایین‌ترین عملکرد میان حوضه‌های آبی هستند.

نیکو

وی خاطرنشان کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در قالب سه نوع عملیات اصلی شامل زهکشی‌های زیرزمینی، تجهیز و نوسازی اراضی و شبکه‌های فرعی آبیاری اجرا می‌شود که فاز اول این طرح در مجموع سه عملیات دارای میانگین پیشرفت فیزیکی حدود ۶۴ درصد است و نسبت به کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تاکنون ۳۴٫۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم.

https://hoorkhabar.ir/612572کپی شد!
88
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.