برگزاری جلسات مشترک نفتی، گازی و پتروشیمی در بصره/ تکیه ما باید بر تولیدات استانی باشد

به گزارش هورنیوز ؛ بصره به عنوان شهری نفت خیز و از جمله مهمترین مراکز اقتصادی -صنعتی و بندری عراق مورد اهتمام جدی فعالان اقتصادی استان خوزستان قرار گرفته و اتاق بازرگانی اهواز بعنوان نماینده بخش خصوصی، ارتباطات گسترده ای با فعالان مختلف و در زمینه های گوناگون تجاری، صنعتی، کشاورزی، نفت، گاز و پتروشیمی را آغاز و دست یابی به توافقات و همکاریهای مشترک را در دستور کار خود قرار داده است.

۲۴ خرداد جاری روزی بود که شرکت نفت جنوب عراق و شرکت گاز و پتروشیمی بصره از یک طرف و شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی با هماهنگی و حضور ریاست اتاق بازرگانی اهواز در شهر بصره حضور بهم رسانده و جلسات متعددی را برگزار و چشم اندازی از همکاریهای همه جانبه و فراگیر را ترسیم نمودند.

در این نشست ها هر یک از شرکتهای نفت جنوب عراق و گاز وپتروشیمی بصره به ارایه توضیحات خود در خصوص امکانات و تسهیلات در جهت سرمایه گذاری در کشور عراق پرداختند و آمادگی خود را جهت ارسال گاز مورد نیاز شرکتهای پتروشیمی ایران اعلام و درخواست ارسال دانش و تکنولوژی صنعت پتروشیمی ایران به بصره را  نمودند.

مدیر عامل پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) ضمن اعلام آمادگی جهت انتقال دانش فنی مورد نیاز شرکتهای طرف عراقی، به تشریح فعالیتهای مجموعه خود پرداخت و موقعیت و پتانسیل موجود در شرکت پتروشیمی امام را در سطح بسیار عالی و برابر با معیارهای مطرح جهانی توصیف کرد.

ایشان موضوع انتقال خوراک مورد نیاز پتروشیمی بندر امام از طریق خط لوله از شرکت گاز بصره را با طرف عراقی مورد بحث و بررسی قرارداد.

در این نشست ریاست اتاق بازرگانی اهواز ضمن تاکید بر لزوم استفاده از پتانسیلهای فی مابین آمادگی خود را برای همکاری در جهت هموارسازی این مهم و ایجاد بستر جهت ادامه جلسات اعلام نمودند.

شهلاء عموری ضمن اشاره به خصوصیات مشترک دو استان خوزستان و بصره و امکان بهره مندی از مشترکات موجود از جمله همجواری جغرافیایی افزود: با توجه به وجود همه زمینه ها، ضرورت ارتقای سطح مناسبات اقتصادی میان دو استان بیش از پیش احساس می شود و ما در اتاق بازرگانی دست یابی به عالیترین سطح از مناسبات را در دستور کار خود قرار داده و از هرگونه همکاری و مساعدت بمنظور پیوند فعالان دو استان دریغ نخواهیم نمود چرا که معتقدیم ما از چنین اولویتی برخوردار هستیم.

لازم به یادآوری است که این جلسه با هماهنگی اتاق اهواز و با هدف استفاده از پتانسیلهای دو استان در شهر بصره برگزار گردید.

 

تکیه ما باید بر تولیدات استانی باشد

مهرداد نیکو معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در نشست بررسی مشکلات بخش خصوصی که به همت اتاق بازرگانی اهواز برگزار شده بود، گفت: آنچه که در کشور و اقتصاد ما حرف اول را می زند اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی بیست و چهار سیاست کلی دارد که می توان آنها را در چهار سرفصل دسته بندی کرد.

نیکو یکی از موضوعات حایز اهمیت در این سیاستها را درون زا بودن چه در سطح کشوری و منطقه ای عنوان کرد و گفت: ما در استان ابتدا باید بر محصول تولید خود تکیه و سپس به سطح کشور مراجعه کنیم .

وی با توجه به اینکه شالوده اقتصاد پویای دنیا بر پایه صادرات بنا شده است، ادامه داد: برون گرا بودن یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کرد و باید کاری کرد تا بتوان تولیدات داخلی را به کشورهای دیگر صادر کرد.

معاون اقتصادی استانداری به دو جنبه دیگر که یکی عدالت محور بودن و دیگری دانش بنیان بودن اشاره کرد  و گفت: در بحث عدالت جنبه های مختلفی وجود دارد که می توان به بحث رعایت متوازن حقوق مصرف کننده و تولید کننده توجه ویژه ای داشت .

ایشان افزودند: در استانداری ده کارگروه اقتصادی وجود دارد که از بخش خصوصی می خواهیم برای هر بخش یک نفر بعنوان نماینده  معرفی تا از این طریق شاهد تعامل بیشتر در زمینه های مختلف اقتصادی باشیم.

لازم به یادآوری است که این نشست با محوریت اتاق بازرگانی اهواز و حضور جمعی از مسئولان مرتبط به حوزهای مختلف اقتصادی در مورخ ۳۰ خرداد سال جاری برگزار گردید.

https://hoorkhabar.ir/605113کپی شد!
48