بحران ملی در کمین ایران است!

به گزارش هورنیوز به نقل از روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان، خاک بر سرشان می‌بارد. این روزها حال اهالی جنوب و غرب کشور خوب نیست. نفس که می‌کشند خاک در جان‌شان می‌نشیند. اهالی‌اش می‌گویند دست به هر جای شهر که می‌کشید، خاک بر می‌دارید. نفس به جان آمده است. در همین زمینه نشست اضطراری برای بررسی وضعیت پدیده ریزگردها در استان‌های کشور با حضور پنج وزیر، پنج استاندار، معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و دیگر مسوولان ذی‌ربط کشوری صبح دیروز در وزارت کشور تشکیل شد. همچنین در اینباره مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: «هم‌اکنون هوای اکثر شهرستان‌های استان لرستان در وضعیت بسیار خطرناک و بحران قرار دارند.» فتحی‌بیرانوند گفت: «در حال حاضر میزان ذرات ریز و درشت آلاینده هوای استان به ترتیب ۷۳۰ و یک هزار و ۴۰ میکروگرم برمتر مکعب است که این میزان ۲۲ برابر حد مجاز است.»

از دیگر سو، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان خوزستان اعلام کرد که غلظت گردو غبار در اهواز به چهار برابر حد مجاز رسیده‌ است. حالا کار به جایی رسیده که محمدجواد ظریف هم بالاخره به ماجرا وارد شد. روز گذشته رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه منشأ حداقل ۸۰‌درصد ریزگردها در خارج از کشور است، از تاکید رییس‌جمهور بر حل این موضوع و پیگیری آن از سوی وزارت امور خارجه خبر داد. اسماعیل نجار با اشاره به بررسی موضوع ریزگردها در این جلسه، خاطرنشان کرد: «برابر گزارش‌ها استان‌های ایلام، کردستان، خوزستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، قم و تهران درگیر موضوع ریزگردها هستند، ریزگردهایی که منشأشان خارجی بوده و تلاش گسترده‌ای برای مهار و مقابله با آن از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های داخلی شده است.»

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای مهار ریزگردها اظهار کرد: «یکی از مواردی که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت، ورود سازمان‌های بین‌المللی برای مهار ریزگردها در کشورهای خارجی است. متاسفانه سه کشور عراق، سوریه و عربستان منشأ ریزگردهایی هستند که وارد کشور ما می‌شوند که هرکدام از این کشورها مشکلات خاص خود را دارند و کشور عربستان نیز اهتمام جدی در مقابله با ریزگردها ندارد.»

به گفته نجار؛ کانون ریزگردهایی که از کشور عراق به سمت ایران می‌آیند عمدتا جزو مناطقی است که تحت اشغال داعش است، ازاین‌رو طبیعی است که این کشور موضوع امنیت را اولویت اول خود قرار داده و چندان فرصتی برای رسیدگی به مهار ریزگردها نداشته باشد. به همین دلیل تصمیم بر این شد که با پیگیری‌های وزارت امور خارجه و همراهی سازمان‌های بین‌المللی برای مهار ریزگردها تلاش شود. او با بیان اینکه منشأ ۸۰‌درصد ریزگردها داخل کشور خارجی است، ادامه داد: «بنده، ریاست سازمان محیط‌زیست و وزارت امور خارجه در مجامع بین‌المللی پیگیر موضوع ریزگردها و راهکارهای مقابله با آن بوده‌ایم و خوشخبتانه نتایج قابل قبولی نیز به دست آمده اما اینها کافی نیست.»
کانون‌های داخلی ریزگردها را دریابید

همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس دهم درباره برنامه مقابله با ریزگردها در مجلس دهم می‌گوید: «ریزگردها دارای کانون‌های داخلی هستند و کانون‌های خارجی؛ درباره کانون‌های خارجی شاید خیلی سخت باشد که بخواهیم به آن ورود کنیم ولی کانون‌های داخلی در اختیار خودمان است و این کانون‌های داخلی محل‌هایش در نقاط مختلف مشخص است و پیش‌بینی می‌شود که کنترل کانون‌های داخلی اثر خوبی خواهد داشت در کاهش ریزگردها در منطقه جنوب غرب و غرب کشور اما متاسفانه باوجود اینکه این کانون‌ها در داخل کشور شناسایی شده‌اند؛ سال‌های گذشته بودجه خوبی برای کنترل این کانون‌ها قرار داده نشده است.» از دیگر سو، یوسفی به حقابه تالاب‌‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «باید حقابه‌های پایین‌دست رودخانه‌های کشور مانند کارون، دز، کرخه، جراحی و زهره تامین شود تا بتوانند در کنترل خشکسالی و ریزگردها کمک کنند و ما پیگیر این موضوع هستیم که کانون‌های داخلی را از طریق تصویب بودجه‌های مصوب بتوانیم کنترل کنیم و بتوانیم حقابه‌های رودخانه‌ها را هم تامین کنیم. البته بخش خارجی را هم از طریق وزارت امور خارجه پیگیر هستیم.»

این نماینده مجلس دهم از حوزه اهواز در پاسخ به این پرسش که در مجلس گذشته بودجه مقابله با ریزگردها تصویب نشد و آیا این مجلس این موضوع را در اولویت قرار خواهد داد یا خیر؟ می‌گوید: «حتما در مجلس دهم بودجه مقابله با ریزگردها در اولویت است، به هرحال این یک بحران ملی است. احتمالش زیاد است که اگر فکری برای ریزگردها برای جنوب و غرب کشور نشود که در حال حاضر بسیاری از استان‌های ما را درگیر کرده است، در آینده نه چندان دور این بحران بسیاری از نقاط کشور را در بر بگیرد و تبدیل به یک بحران کاملا ملی شود. به‌خاطر همین برای حل این بحران باید یک نگاه ملی داشت و نگاه منطقه‌ای برای حلش ممکن نیست.» یوسفی همچنین درخصوص پیامی از ابیکار با این مضمون که«معصومه ابتکار چند روز پیش در تلگرام خود نوشته بود که باید دعا کرد جنگ در عراق پایان یابد تا بتوان درباره ریزگردها وارد مذاکره شد.» و اینکه «چقدر با این موضع موافق هستید؟» می‌گوید: «بالاخره در آنجا کانون‌هایی وجود دارد و فقط نباید به دعا بسنده بکنیم. باید در داخل کشور خودمان که در اختیار خودمان است کانون‌های داخلی را کنترل کنیم که مطمئنا اثر زیادی در کاهش ریزگردها دارد، بعد به‌دنبال دعا و بحث‌های دیگری برویم. امیدواریم بتوانیم این مشکل که کل فلات ایران را تهدید می‌کند با نگاه ملی کنترل کنیم.»

ریزگردها و عمل سازمان محیط‌زیست

جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کوتاه‌مدت نمی‌توان با ریزگردهایی که منشأ داخلی و خارجی دارند مقابله کرد، گفت: «متاسفانه ریزگردها طی ۱۰ سال گذشته گریبان استان‌های غربی و جنوبی کشور را گرفته و طی مقاطع مختلف میزان آن افزایش پیدا کرده به‌طوری که آب و هوای استان ایلام و شهرستان‌های اطراف آن طی این سال‌ها و به‌ویژه در دو روز گذشته برای مردم غیرقابل تحمل شده است.» او با انتقاد از عملکرد مسوولان دولتی در مقابله با ریزگردها، تصریح کرد: «سه سال پیش معاون اول رییس‌جمهور برای طرح راهکارهای مناسب برای مقابله با ریزگردها با عوامل خارجی به عراق سفر کرد، اما متاسفانه دستاورد این سفر تاکنون برای مردم استان‌های غربی کشور مشخص نشده است؛ بنابراین صحبت‌های مسوولان و رایزنی‌ها تاکنون هیچ مشکلی را در این جهت حل نکرده و تنها در حد حرف و شعار باقی مانده است.»

تعیین اعتبار برای ریزگردها به کجا رسید

همچنین غلامرضا شرفی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بحرانی خواندن وضعیت هوای خوزستان به‌دلیل افزایش ریزگردها، گفت: «متاسفانه تاکنون به‌صورت جدی، مستمر و البته عملی به رفع این معضل پرداخته نشده که این موضوع می‌تواند ناشی از بی‌توجهی مسوولان یا در اولویت قرار ندادن این مساله باشد؛ اگر اقدامات موثر از سوی مسوولان برای رفع این معضل که بخش عمده‌ای از استان‌های غرب و جنوبی کشور را در برگرفته اتخاذ نشود، مهار این پدیده در آینده غیرقابل بررسی، کنترل و ارزیابی خواهد بود.» او با تاکید بر اینکه با ارایه راهکارهای مقطعی مشکل ریزگردها حل نمی‌شود، می‌گوید: «اگر دولت اهتمام ویژه‌ای را برای مهار و مدیریت این پدیده داشته و در همین راستا نسبت به تخصیص اعتبار اقدام کند و مسوولان ذی‌ربط نیز این اعتبار را برای انجام کارهای علمی، کارشناسی و همه‌جانبه به‌طور مداوم، مستمر و پیوسته برای مهار و مدیریت ریزگردها هزینه کنند، به‌طور حتم مشکل ریزگردها تا حدودی رفع خواهد شد. البته نمایندگان استان نیز باید در برنامه ششم توسعه نقش خود را در تعیین تکلیف اعتبارات ریزگردها به‌درستی ایفا کنند.»

باردیگر ریزگردها به کشور هجوم آورده‌اند به‌طوری‌که چندین استان کشور درگیر ریزگردهاست. گفته می‌شود کشور ایران روی کمربند گرد و خاک جهان قرار دارد و منشأ گردوخاک هم صحراهای عربستان، شمال آفریقا و جنوب عراق است.

https://hoorkhabar.ir/604767کپی شد!
41