هیچ موردی از وبا در خوزستان مشاهده نشد

هورنیوز- شکرالله سلمان زاده اظهار کرد: بیماری وبا بیماری بومی استان است و آخرین اپیدمی بزرگ در سال ۱۳۷۷ با ابتلای چند هزار نفر در استان اتفاق افتاد.

وی افزود: بعد از آن تا چند سال چندین مورد ابتلا وجود داشت ما در چند سال اخیر یعنی سه تا چهار سال گذشته هیچ موردی مشاهده نشده است.

سلمان زاده با اشاره به اینکه دو پیک بیماری وبا از اواخر بهار تا تابستان و دیگری اوایل پاییز وجود دارد ادامه داد: در زمان حاضر با قرار داشتن در پیک اول، هیچ موردی از ابتلا به بیماری گزارش نشده اما موارد اسهالی به علت عفونت های ویروسی و یا باکتریایی مشاهده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: امسال هشت مورد ناگ یعنی عامل میکروبی که در فاضلاب ها رشد می کند مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: ناگ یک میکروب با رفتاری شبیه وبا است و می تواند آب و مزارع را آلوده کند.

سلمان زاده در خصوص اقدامات پیشگیرانه مرکز بهداشت استان گفت: نظام مراقبت برای بیماری های اسهالی وجود دارد که موارد را ثبت می کند و همچنین شهرداری موظف شده آهک پاشی فاضلاب های روباز را انجام دهد.

سلمان زاده اظهار کرد: دستور العمل درمان موارد اسهالی برای مراقبت در بیمارستان ها ابلاغ شده و ذخیره دارویی موارد اسهالی نیز کنترل می شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: لفافه گذاری یخ ها را در دستور کار قرار داده ایم اما کارخانه های یخ به علت قدیمی بودن خط تولید و داشتن هزینه، این کار را عملی نکرده است.

وی همچنین توصیه کرد: مردم در خارج از منزل از آب بشکه، رودخانه و چشمه برای آشامیدن استفاده نکنند و فقط از آب بسته بندی شده مصرف کنند.

سلمان زاده گفت: مراحل سالم سازی سبزی ها شامل شستن گل و لای، قرار دادن در مایع صابونی و مایع ضدعفونی کننده و آبکشی حتما رعایت شود و سرکه و نمک سبزی ها را تمیز نمی کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: مردم در رستوران ها و میهمانی ها از سبزی ها و کاهو استفاده نکنند و مرکز بهداشت، عرضه سالاد کاهو و سبزی را در رستوران ها ممنوع کرده است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت دست ها قبل و بعد از غذا خوردن نیز ضروری است.

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/600880کپی شد!
59