اثرات انتقال آب کارون بر شیلات خوزستان

هورنیوز- جاسم مرمضی در همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون که امروز، ۱۰ خردادماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به تاثیر نامطلوب انتقال آّب کارون بر شیلات و آبزی‌پروری استان اظهار کرد: تاثیر کاهش آب کارون در شیلات و آبزی‌پروری استان بسیار مشخص است و همچنین میزان تولید آبزیان در خوزستان در سال ۹۳، ۱۰۷ هزار تن و در سال ۹۴، ۱۱۲ هزار تن بود که با میزان تولید مدنظر در برنامه ششم توسعه فاصله بسیاری دارد.

وی با بیان این‌که تولید ما بر اساس چشم‌انداز سال ۱۴۰۰ باید چند برابر میزان تولید فعلی باشد، تصریح کرد: توسعه شیلات و آبزی‌پروری در استان به طور مستقیم تحت تاثیر رودخانه کارون است و با توجه به شرایط استان توسعه شیلات در اطراف رودخانه‌های کرخه و جراحی نخواهیم داشت. تمام برنامه‌های توسعه شیلات در اطراف کارون خواهد بود، به صورتی‌که در بالادست رودخانه کارون تولید آبزیان سردآبی و در پایین دست تولید آبزیان گرمابی را خواهیم داشت.

 برای توسعه شیلات و تولید آبزیان با محدودیت آبی مواجه هستیم

مرمضی با اشاره به این‌که به دلیل تغییر کیفی آب کارون مشکلاتی در تولید آبزیان ایجاد شده است، اظهار کرد: آبزیان فضای مطلوبی را برای زیستن نیاز دارند و کاهش آب کارون افزایش شوری را به دنبال داشته که این امر در تولید آبزیان تاثیر منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: اکنون در اجرای برنامه‌های مدنظر قرار گرفته برای توسعه شیلات و تولید آبزیان با محدودیت آبی مواجه هستیم و سازمان آب‌وبرق مجوز صادر نمی‌کند و از سوی دیگر اثر کاهش آب کارون در تالاب‌ها نیز قابل مشاهده است، به صورتی که اکنون شاهد کاهش عرضه بسیاری از ماهیان بومی در استان هستیم.

مرمضی گفت: از سوی دیگر نگران انقراض ماهی صبور به دلیل کاهش آب کارون هستیم و سایر آبزیان که هر کدام دارای ارزش ویژه‌ای هستند نیز از کمبود آب متاثر شده‌اند و وضعیت مطلوبی ندارند.

لزوم توجه اساسی به الگوی کشت

همچنین بابک مختاری، دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز و دبیر همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون در این مراسم اظهار کرد: آب مجازی به آبی گفته می‌شود که در تولید هر محصولی مورد مصرف قرار می‌گیرد. اکنون برای تولید یک کیلو سیب ۷۰ لیتر آب، برای تولید یک کیلو سیب زمینی ۲۵ لیتر آب و برای تولید یک کیلو گوجه فرنگی ۱۳ لیتر آب مصرف می‌شود، به همین جهت باید به الگوی کشت توجه اساسی کرد.

وی ادامه داد: پسته از نظر مصرف آب مجازی پرمصرف‌ترین محصول است و پس از آن نیز بادام و زعفران بیشترین مصرف کننده آب مجازی هستند؛ یعنی به ازای هر یک کیلوگرم زعفران ۷۰ مترمکعب آب مصرف می‌شود و تولید این محصولات با میزان آبی که مصرف می‌کنند، متناسب نیست.

دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این‌که در تولید نیشکر آب بسیاری مصرف و حدود ۹۰ درصد محصولات نیشکر به خارج از استان صادر می‌شود، اظهار کرد: به عبارت دیگر می‌توان گفت آب مجازی استان نیز در حال انتقال به استا‌ن‌های دیگر است زیرا محصولاتی که در استان‌های دیگر از شکر و یا محصولات دیگر نیشکر تولید می‌شود، با آب مجازی خوزستان است.

مختاری با اشاره به اینکه برای تولید هر تن فولاد ۷۰۰ مترمکعب آب مصرف می‌شود، عنوان کرد: صنایع فولادی در یزد وجود دارد، در صورتی که این منطقه، منطقه‌ای بی‌آب است و محصولات این صنایع به استان‌های دیگر می‌رود و تنها آلودگی برای این نوع استان‌ها باقی می‌ماند. سالانه در اصفهان ۶۰ میلیون مترمکعب آب برای صنایع فولاد مصرف می‌شود که اگر این میزان به جای اختصاص به صنعت فولاد به گردشگری اختصاص پیدا می‌کرد، آلودگی و زیان‌های زیست محیطی کمتری رقم می‌خورد.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/600877کپی شد!
83