ناهماهنگی دستگاه ها، مدیریت سیلاب را با مشکل مواجه کرد

مرتضی اکبرپور افزود: ‌متاسفانه در سیلاب فروردین ماه(۲۴ تا ۲۷ فروردین) به علت ناهماهنگی برخی دستگاه های متولی بحران، با مشکلات زیادی در کنترل این بحران مواجه شدیم که اگر تصمیم گیری بموقع برخی مسئولان نبود مشکلات دو چندان می شد.

وی با اشاره به هدر رفت آب با سرریز شدن از سد دز، از وزارت نیرو انتقاد کرد و گفت:‌ اگر وزارت نیرو وضعیت سد دز را به مدیریت بحران گزارش می داد، بطور قطع در زمان وقوع سیلاب، این حجم آب آزادسازی نمی شد. همچنین اگر بموقع مدیریت نمی کردیم در پایین دست سد با مشکل مواجه می شدیم.

اکبرپور ادامه داد: ‌وزارت نیرو مکلف بود تا ظرفیت سد دز و وضعیت آن را پیش از وقوع سیلاب مشخص کند و به مدیریت بحران اطلاع دهد که این کار را نکرد و به حجم مشکلات افزود.

** انتقاد از ایجاد ایستگاه های تفریحی در حاشیه رودخانه دز

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، همچنین با انتقاد از شهرداری خوزستان به علت ایجاد مسیرهای تفریحی و ایستگاه های ورزشی در حاشیه رودخانه دز افزود: وجود این مسیرها در حواشی این رودخانه مشکلات ما را در زمان بحران دو چندان کرد و اگر تدبیر نمی شد اکنون معلوم نبود اکنون رودخانه و ساکنان اطراف آن به چه سرنوشتی دچار می شدند.

** خسارت سیلاب فروردین ماه هنوز مشخص نشده است

وی با بیان اینکه هنوز خسارات مالی سیلاب فروردین ماه مشخص نشده، ‌گفت: این خسارات در دست بررسی است که متعاقبا اعلام خواهد شد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور همچنین آمار تلفات انسانی حادثه سیلاب فروردین ماه را هفت نفر اعلام کرد و گفت: البته یک نفر نیز روز ۲۸ فروردین ماه جان خود را از دست داد.

وی افزود: از مجموع جان باختگان، پنج نفر در ایلام، دو نفر در لرستان و یک نفر در کرمانشاه بودند.

** تاثیرپذیری ۲۲ استان از سیلاب اخیر

اکبرپور یادآور شد: در سیلاب فروردین ماه، ۲۲ استان تحت تاثیر قرار گرفتند که از این تعداد سه استان از جمله ایلام، ‌لرستان و خوزستان بیشترین خسارت را دیدند.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از وضعیت بسترسازی جاده ها انتقاد کرد و گفت: جاده ها بسیار آسیب پذیر هستند و در حادثه اخیر سیلاب شاهد بودیم که اغلب جاده ها ومسیل های کشور دچار خسارت شدند.

اکبرپور با بیان اینکه حوادث قهری و طبیعی رابطه با توسعه پایدار دارد، تاکید کرد: وزارت نیرو باید مجاب شود تا هر چه زودتر به سمت بسترسازی مسیل ها و جاده ها گام بردارد.

** اختصاص وام ۵۰ میلیون ریالی بلاعوض به افراد آسیب دیده

وی درباره جبران خسارات وارده نیز گفت: در بخش تسهیلات زیربنایی، ۵۰ درصد خسارات وارده ناشی از سیلاب را دولت و ۵۰ درصد بقیه را شهرداری ها جبران می کند. اما جبران خسارات راه های بین شهری صرفا برعهده دولت است. منازل مسکونی روستایی هم ۵۰ میلیون ریال وام بلاعوض بابت تعمیرات و ۲۰ میلیون ریال وام بابت تامین لوازم منزل از دولت دریافت خواهند کرد.

اکبرپور ادامه داد:‌ البته بقیه خسارت با ارائه تسهیلات وام ۲۵۰ میلیون ریالی با اقساط کم بهره چهار درصد به آنها ارائه خواهد شد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از رسانه ها بخاطر اطلاع رسانی به موقع، دقیق و جزء به جزء حادثه سیلاب فروردین ماه تشکر و قدردانی کرد.

وی با ارائه آماری از عملکرد سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: از ۲۴ تا ۲۷ فروردین ماه، ۳۷ جلسه شورای هماهنگی بحران در پایتخت و ‌۳۲۴ جلسه در شهرستان های کشور برگزار کردیم.

همچنین ۲۵۵ مصاحبه با رسانه ها راجع به وضعیت لحظه ای حوادث انجام و متعاقب آن ۳۰۰ اطلاعیه و ۳۴۱ اخطاریه نیز برای استانها صادر شد.

اکبرپور همچنین با تشکر از سازمان هواشناسی در اطلاع رسانی به موقع وضعیت جوی هوا و بارش ها در سیلاب اخیر گفت:‌ اگر به موقع اخطاریه و هشدارهای هواشناسی اعلام نمی شد، قادر نبودیم تا اقدامات پیشگیرانه مقابله با سیلاب را به انجام برسانیم و به موقع خسارات را کاهش دهیم.

وی درباره اطلاعیه های هواشناسی افزود: ‌مدیریت بحران ساختاری دارد که بدنبال سیستم اخطاریه هواشناسی، وضعیت جوی را به استان ها ابلاغ می کند و استان ها موظفند به شهرستان های تحت تاثیر ابلاغ کنند.

** بهره مندی از توان نیروی های مسلح

اکبرپور با بیان اینکه نیروهای مسلح در ایام وقوع حادثه سیلاب در کنار عوامل امدادی بودند،‌ خاطرنشان کرد:‌ جلسات آمادگی بحران را از ۲۴ اسفند سال ۱۳۹۴ تا ۱۵ فروردین سال جاری برای استان ها برگزار کردیم و از نیروهای مسلح خواستیم تا در زمان بحران در کنار عوامل امدادی حضور داشته باشند. خوشبختانه در این ایام از توان نیروی مسلح نیز در کنار عوامل امدادی برخوردار بودیم.

ایرنا
https://hoorkhabar.ir/598150کپی شد!
42