سهم خوزستان از ۵ ‌پتروشیمی و شرکت های نیشکر آلودگی های زیست محیطی است

عبدالحسن مقتدایی ظهر امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با بیان اینکه با تکیه بر منابع موجود استان و بدون وابستگی به نفت می‌توان استان خوزستان را اداره کرد اظهار کرد: به دولت پیشنهاد دادیم‌ ۵۰ درصد از ‌اعتبارات تملک و دارایی را قطع کند و به استان مجوز استفاده از درآمدهای حاصل از نفت را بدهند.

وی افزود: استان خوزستان به لحاظ سپرده‌گذاری رتبه سه کشور و به لحاظ جذب تسهیلات رتبه ۳۱ کشور را دارد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بخش استانی و ملی محقق نشده است ضمن اینکه در ۹ ماهه ‌امسال، استان خوزستان ۳۷۵ میلیارد تومان مازاد درآمد داشت.

مقتدایی بابیان اینکه استان خوزستان جغرافیای ثابت دارد تأکید کرد: در استان خوزستان برخی فرصت‌ها و تسهیلات که می‌توانست فرصت باشد تبدیل به تهدید شده است.

وی ادامه داد: زمانی شرکت نفت و سازمان آب و برق در استان فرصت بود، چراکه شرایط استفاده از منابع و خدمات نفت برای همه مساوی بود اکنون اما فرصت‌ها تبدیل به تهدید شده و تمام امکانات نفت نابود و مدیریت تضعیف شده است.

مقتدایی با اشاره به شاخص‌های فرهنگی قبل از انقلاب گفت: قبل از انقلاب هر‌کدام از مردم شهرهای استان در کنار هم با تشکیل و ترکیب جمعیتی خوب و متناسب فعالیت و زندگی می‌کردند.

وی ادامه داد: اکنون شرایط استان به گونه‌ای شده ‌که حتی در کنار مرزها، استان‌های دیگر حسینیه و مسجد دارند و استان تقسیم شده است.

استاندار خوزستان بیان کرد: کاستی‌ها و محرومیت در استان سبب شد که بسیاری از افراد توانمند از استان خارج شوند و به اسم استان‌های دیگر در عرصه‌های مختلف خود‌نمایی کنند.

عالی‌ترین مقام سیاسی استان با بیان اینکه انقلاب و جنگ استان خوزستان را متوقف کرد اظهار کرد: استان‌های دیگر در زمان جنگ نقش پشتیبانی را داشتند اما استان خوزستان تمام امکاناتش به‌کار گرفته شد.

وی در ادامه اضافه کرد: در زمان بازسازی هشت سال توسعه، توسعه ملی بود و نه استانی، چرا که در استان خوزستان پنج شرکت پتروشیمی و شرکت‌های توسعه نیشکر با قابلیت اشتغال ۲۰ هزار نفر احداث شد و اکنون سهم مردم استان از این توسعه آلودگی‌های زیست‌محیطی است.

مقتدایی از دولت درخواست کرد تا در ماده ۱۸۰ تجدیدنظر کند و به فکر تغییراتی اساسی به‌منظور جبران عقب‌ماندگی‌های ۲۲ ساله استان خوزستان باشد.

وی با اشاره به توسعه پیشرفت امارات متحد عربی با توجه به نزدیک بودن به استان خوزستان بیان کرد: ۳۰ سال گذشته امارات متحده عربی آب شیرین خود را از آب‌انبارهای بندرلنگه به کشور خود منتقل می‌کردند.

مقتدایی تأکید کرد: فرهنگ استان خوزستان در همه زمینه می‌بایست در حد اعلاء ترقی کند به گونه‌ای که فرهنگ استان را به رخ کشورهای حاشیه خلیج فارس بکشیم‌.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره تالاب شادگان خاطرنشان کرد: زمانی تالاب شادگان برای ۵ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده بود و صیادان سالانه ۱۵ هزار تن ماهی از تالاب شادگان صید می‌کردند، اما اکنون تالاب شادگان خشک شده و آبیاری آن از زهاب نیشکر صورت می‌گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه فراهم کردن شرایط شغلی تبعات اجتماعی بسیار خوبی در جامعه به‌وجود می‌آورد تصریح کرد: با گذشت شش ماه از راه‌اندازی بندر شادگان و فراهم شدن فرصت شغلی برای ۴۰۰ نفر به اذعان نیروی انتظامی ۲۷ درصد از آمار بزهکاری در این شهرستان کاهش یافت.

 

https://hoorkhabar.ir/597823کپی شد!
68
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.